منوال

معنی کلمه منوال در لغت نامه دهخدا

منوال. [ م ِن ْ ] ( ع اِ ) نورد. ( دهار ). بروک جولاهه. ج ، مناویل. ( مهذب الأسماء ). نورد بافنده و آن چوبی باشد مدور. ( منتهی الارب ). چوبی باشد که جولاهگان هر قدر جامه بافته میشود بر آن پیچند. ( آنندراج ). نورد جولاهگان و نورد. یقال : هم علی منوال واحد؛ ایشان بر یک نوردند در خوی و جز آن. ( از اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ). || جولاه. ( ناظم الاطباء ). خودجولاه را نیز گویند. ( از اقرب الموارد ). || سزاواری. یقال : منوالک ان تفعل کذا؛ ای ینبغی لک وحقک. ( منتهی الارب ) ( ناظم الأطباء ). || وجه. نسق. اسلوب. ( اقرب الموارد ). طرز. طور. طریقه و دستور و ترتیب نهاد و خوی. ( ناظم الاطباء ). لاادری علی ان منوال هو؛ ای علی ای وجه هو. افعل علی هذا المنوال ؛ یعنی بر این روش و اسلوب. ( از اقرب الموارد ) : هر طایفه بر حسب معتقد خود تقریر کردند هم برآن منوال بی تغییر و تصرف در قلم آورد. ( رشیدی ). گرگ نیز هم بر این منوال فصلی بگفت. ( کلیله و دمنه ).
کسوت عدل ملک با کسوت عدل عمر
در طراز دادورزی بر یکی منوال باشد.سوزنی.سنگ و تیر بر منوال تگرگ بر ایشان ریزان کردند. ( جهانگشای جوینی ). رجوع به منواع شود. || قماش و بافتگی. || نوردیدگی.( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه منوال در فرهنگ معین

(مِ ) [ ع . ] (اِ. ) ۱ - روش ، طریقه . ۲ - دستگاه بافندگی جولاه . ج . مناویل .

معنی کلمه منوال در فرهنگ عمید

۱. اسلوب، روش.
۲. [قدیمی] نورد، دستگاه بافندگی.

معنی کلمه منوال در فرهنگ فارسی

اسلوب، روش ، نوردودستگاه بافندگی جولاه، مناویل جمع
( اسم ) ۱ - دستگاه بافندگی جولاهه نورد بافنده چوبی است مدور و طولانی بشکل استوانه که هر قدر پارچه بافته شود بر آن پیچند . ۲ - روش اسلوب شیوه

معنی کلمه منوال در ویکی واژه

روش، طریقه.
دستگاه بافندگی جولاه.
مناویل.

جملاتی از کاربرد کلمه منوال

بدین منوال خسرو بر سر زین بیامد تا به سوی قصر شیرین
به همین منوال بر سر زبانها افتاد که برای مثال من در اغوزبن(زیر درخت گردو)منتظر شما هستم یا صبر میکنم که بیایید و از این قبیل جملات و به مرور زبان همین کلمهٔ مازنی به نام این منطقه معروف شد و بر سر زبانها افتاد.
ولی نه تنها به تو بر این منوال رفت به من هم ایام صوم ماهی چون سال رفت
تعلق باز او را اندر افعال فلک را خود نفوس است این بمنوال
هر چند زمانه مجمع جهال ست در جهل نه حالشان به یک منوال ست
دگرین روز هم بدین منوال شد به نزدیک آن بدیع جمال
از این قضیه بسر رفت مدت سی سال که بود حال درخت آن زمان بدین منوال
در طرح‌ریزی کامپیوتری، الگوی مخزن نخ زمانی قابل اجراست که تعدادی از نخ‌ها برای اجرای فعالیت‌ها که عموماً در یک ردیف سازماندهی شده‌اند، ساخته شده‌اند. نتایج این فعالیت‌ها که در حال اجراست می‌تواند باز هم در یک ردیف قرار گیرد و حتی فعالیت‌هایی که هیچ نتیجه‌ای حاصل نمی‌دهند نیز به همین منوال اعمال می‌شوند.
در سال ۲۰۱۲، یک تظاهرات عمومی توسط ده‌ها مسیحی سازماندهی شد که مدعی شدند دو مسیحی به زور به اسلام گرویده‌اند و بر خلاف میل آنها در بازداشت به سر می‌برند. به گفته دو میانجی، این دو مسیحی به میل خود اسلام را پذیرفتند. این تغییر دین، جمعیت اقلیت مسیحی را نگران کرده‌است و هدی العمش، مادر یکی از نوکیشان به نام رامز، اظهار داشت: «اگر اوضاع به همین منوال بماند، هیچ مسیحی در غزه باقی نخواهد ماند.» اسقف اعظم غزه الکسیوس گفت که نوکیشان باید به خانواده‌هایشان بازگردانده شوند.
از جمعه، ۳ ژانویهٔ ۱۹۴۱ آلیک تبدیل به روزنامه صبح شد و با این منوال تا پایان اوت ۱۹۶۰م به صورت روزنامه‌ای چهار صفحه‌ای انتشار یافت (حدود ۵۶۵۰ شماره، از شمارهٔ ۱۰۵۱–۶۷۰۰). در آن سال‌ها کلیه روزنامه‌های کشور بدون تعطیلی و در تمام روزهای هفته چاپ می‌شدند؛ بنابراین، نخستین شمارهٔ روزنامه آلیک در روز جمعه منتشر شد. با وجود این همچنان در روزهای شنبه روزنامه به چاپ نمی‌رسید.
تورم به افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در کل اقتصاد گفته می‌شود. زمانی که قیمت کاهش می‌یابد، پدیده تقلیل قیمت‌ها رخ می‌دهد. اقتصاددانان این تغییرات را توسط شاخص قیمت‌ها محاسبه می‌کنند. تورم زمانی که اقتصاد بسیار فعال شده و بیش از اندازه سریع رشد می‌کند اتفاق می‌افتد. به همین منوال کسادی در اقتصاد باعث کاهش قیمت‌ها می‌شود.
بر همین منوال، حالش می‌گذشت نامدی زان کوه، هرگز سوی دشت
وینک امسال هم بر آن منوال میکنی زان حدیث مبدا نیز
سموم قهر تو گر سوی بحر و کان گذرد کسی نیاید از ایشان مگر برین منوال
همیشه تا بود این حال دور گردون را که نیست ماضی و مستقبلش به یک منوال