منهدم

معنی کلمه منهدم در لغت نامه دهخدا

منهدم. [ م ُ هََ دِ ] ( ع ص ) ویران شونده و عمارت افتاده و ازهم ریخته. ( غیاث ) ( آنندراج ). ازهم ریخته و ویران شده و خراب گشته.( از ناظم الاطباء ). ویران. فروافتاده. بیفتاده. خراب. ویران شده. ( یادداشت مرحوم دهخدا ) : مگر ندانید که رکن دولت منهدم و حد مملکت منثلم گردید. ( ترجمه تاریخ یمینی چ 1 ص 443 ). رجوع به انهدام شود.
- منهدم شدن ؛ فرودآمدن. فروافتادن. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). ویران شدن.

معنی کلمه منهدم در فرهنگ معین

(مُ هَ دِ ) [ ع . ] (اِفا. )از هم ریخته ، ویران ، خراب .

معنی کلمه منهدم در فرهنگ عمید

ویران، خراب، ازهم ریخته، ویران شده.

معنی کلمه منهدم در فرهنگ فارسی

ویران وخراب، ازهم ریخته وویران شده
۱ - ( اسم ) ویران شونده . ۲ - ( صفت ) ویران خراب .

جملاتی از کاربرد کلمه منهدم

زان پیش که منهدم شود کاخ مزاج کن نفس خود از سرای ترکیب اخراج
میان ری و ساوه بنیاد عزمش ز گرز دلیران ما منهدم شد
منهدم گشت چو بنیاد وفا کعبه دل حاکمی کو که ز بیداد بتان داد زنم
در سال ۴۲۰ میلادی مغان با ابداس درگیر شدند و در پی آن به وی تهمت آتش زدن آتشکده‌ای زدند. شاهنشاه یزدگرد یکم فرمان داد که ابداس با پول خود آتشکده را ترمیم و تعمیر مند ولی ابداس این فرمان را نپذیرفت، و این نافرمانی سبب واکنش ویرانگر شاه شد؛ شاه فرمان صادر کرد که همهٔ کلیساها را ویران و منهدم کنند. این امر روابط میان کلیسای مسیحی و حکومت پارس را مکدر ساخت و زمینه‌ساز موجی از شکنجهٔ مسیحیان سرزمین فارس گشت.
در تاریخ ۲ مارس، گروه آلفای اوکراین، یا اسپتسناز اوکراینی، شاخه‌ای از سرویس امنیتی اوکراین، به یک کاروان متشکل از نظامی‌نماهای قدیروفتسی مورد حمایت گارد ملی روسیه در شمال کی‌یف، کمین زد و آن را منهدم کرد. گزارش شده‌است که در جریان شکست این واحد، ژنرال ماگومد توشایف، فرماندهٔ هنگ متحرک ۱۴۱ روسگارد چچن کشته شد.
کردند اساس ملت جد تو منهدم
در ۱ مِه ۱۹۸۲ سه فروند پوکارا مستقر در گوس گرین با بمب‌های خوشه ای که از یک فروند سی هاریر از گردان ۸۰۰ هوا-دریا پرتاب شد، منهدم شدند و یکی از خلبانان آنها نیز کشته شد. شش فروند دیگر در حمله نیروهای سرویس هوایی ویژه به جزیره پبل در ۱۵ مِه ۱۹۸۲ از بین رفتند.
در همین زمان نیروی هوایی عراق ناگزیر شد تعداد زیادی از هواپیماهای خود را به فرودگاه «الولید» در غرب این کشور (۵۰ کیلومتری مرز اردن) منتقل کند تا از دسترس هواپیماهای ایران خارج شوند. با این حال خلبانان ایرانی توانستند با سوخت‌گیری در هوا خود را به پایگاه «الولید» برسانند و در آنجا ۴۶ هواپیمای عراقی (۱۵ تا ۲۰ درصد از کل نیروی هوایی عراق در آن زمان) را روی زمین منهدم کنند. این حمله به عملیات اچ-۳ معروف شد.
یا پرتوی زنور جمالت به من بتاب یا خانه ی وجود مرا ساز منهدم
ببین ز زلزله کفر منهدم ارکان عمارتی که ستونست چار ارکان را
اسلام منهدم شد زین بیشتر دگر منع ظهور مهدی صاحب لوا مکن
از سال ۲۰۱۴، دولت چین، تحت مدیریت شی جین پینگ، دبیر کل حزب کمونیست چین (ح‌ک‌پی)، سیاست‌هایی را در منطقه سین‌کیانگ در پیش‌گرفت که منجر به بازداشت‌های خودسرانه و تبعیض‌آمیز بیش از یک میلیون مسلمان ترک در اردوگاه‌های اسارت بدون هیچ قانونی شده‌است. این فرایند، بزرگترین بازداشت اقلیت های قومی و مذهبی از زمان جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود. کارشناسان تخمین می‌زنند که از سال ۲۰۱۷، حدود شانزده هزار مسجد تخریب یا منهدم شده‌اند، و صدها هزار کودک به زور از والدین خود جدا شده و به مدارس شبانه‌روزی فرستاده شده‌اند.
اگر نه حفظ تو بودی اساس عالم را معارج فلکی منهدم شدی لاریب
بس کاخ منهدم شده بینی ز خون دل اجزای آن پر است ز نقش و نگارها
در ۲۱ ماه مِه یک پوکارا توسط یک موشک استینگر شلیک شده توسط گُردان دی از نیروهای سرویس هوایی ویژه (اولین استینگر پرتاب شده در جنگ) منهدم شد.
با این حال، خصوصیت اصلی که آن را دربرابر تمام حملات موشکی طی ۴۰ سال خدمتش ایمن ساخت، سرعت بالای آن بود. به‌طوری‌که در طی مدت خدمتش بیش از چهار هزار تلاش برای رهگیری و انهدام آن شکست خورد و از ۳۲ فروند تولید شده آن هیچ‌کدام توسط اتحاد جماهیر شوروی منهدم نشدند.
منهزم گشته هر چه بود سپاه منهدم گشته بوته پیکار