منقوش

معنی کلمه منقوش در لغت نامه دهخدا

منقوش. [ م َ ] ( ع ص ) نگاشته. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). نگاشته و نقش و نگار کرده شده و نقاشی شده و دارای تصاویر و رنگهای گوناگون. ( ناظم الاطباء ). نگارین. نگارکرده. نگارشده. ( یادداشت مرحوم دهخدا ) :
چون چادر مصقول گشته صحرا
چون حله منقوش گشته بستان.فرخی.همه بامهای این مسجد به خرپشته پوشیده همه نجارت و نقارت و منقوش و مدهون کرده. ( سفرنامه ناصرخسرو چ برلین ص 12 ). همه صحرای آن ناحیت ستونهای رخام است و سرستونها و تن ستونها همه رخام منقوش مدور... ( سفرنامه ناصرخسرو ایضاً ص 20 ). || زردوزی شده. ( ناظم الاطباء ). غوره خرما که در آن خار فروکنند تا برسد و رطب گردد. ( از اقرب الموارد ). || ( اِ ) دینار. ( اقرب الموارد ) ( المنجد ).

معنی کلمه منقوش در فرهنگ معین

(مَ ) [ ع . ] (اِمف . ) نقش شده ، نگاشته .

معنی کلمه منقوش در فرهنگ عمید

نگاشته، نقش و نگار شده، نقش کرده.

معنی کلمه منقوش در فرهنگ فارسی

نگاشته، نقش ونگارشده، نقش کرده
( اسم ) نقش شده نگاشته .

معنی کلمه منقوش در ویکی واژه

نقش شده، نگاشته.

جملاتی از کاربرد کلمه منقوش

چه در منقوش همچون برگ لاله کشاده همچو اوراق رساله
ببین بنقش نگارین یاری ام نقاش برو بسوز به آتش کتاب منقوشت
بر روی دستهٔ سوم از سکه‌ها، تصویر اردشیر روبروی تصویر پسرش شاپور و عبارت‌های «شاپور شاهِ ایران که چهره از یزدان می‌دارد»[پ ۲۲] و «آتشِ اردشیر»[پ ۲۳] نگاشته شده است. پشت سکه‌ها نیز منقوش به آتشدان آتشکده است.
سه ماه اجرای آزمایشی برای این ساعت از ۱۱ اوت ۲۰۱۰ برابر با اول رمضان ۱۴۳۱ هجری قمری آغاز شد. تا کنون تنها یکی از چهار وجه ساعت کامل شده‌است و با ۹۸ میلیون قطعه موزائیک شیشه‌ای پوشیده شده‌است. هر کدام از وجوه با عبارت «خدا بزرگ‌تر است» به زبان عربی منقوش و با هزاران لامپ رنگی تجهیز خواهند شد. ساعت از فاصلهٔ بیش تر از ۱۶ مایل معادل ۲۵ کیلومتر قابل مشاهده خواهد بود.
شود احوال من معلوم او از جبهه قاصد بود مکتوب من منقوش بر بال کبوترها
نام میمونش که بر چهر قمر منقوش باد ملک را فرمان‌پذیر شرع احمد می‌کند
آن یکی گوید بریده گوش بود وآن دگر گوید جلش منقوش بود
خسروی کافلاک را منقوش از اختر ساخته حکم او اعراض را پابست جوهر ساخته
چنان گشود گلوگاه آن سک بی‌دین که همچو سکه منقوش گشت نقش زمین
طب جمله عقل‌ها منقوش اوست روی جمله دلبران روپوش اوست
خرگوش که صورتند بی‌جان گرمابه پر از نگار منقوش
کاخ ه یا کاخ اچ یکی از کاخ‌های تخت جمشید است که در جنوب‌غربی تخت‌گاه و در غرب کاخ هدیش قرار گرفته است. پلکان منقوشی که از دو جانب به این کاخ راهبر است، اکنون حالتی نیمه ویران دارد. پلکان اصلی به گواهی قطعه مکتوبی که از آن به جای مانده، به بنایی تعلق دارد که خشایارشا آغاز و اردشیر یکم آن را تمام کرده است.
هر شش جهتم ای جان منقوش جمال تو در آینه درتابی چون یافت صقال تو