منقبض

معنی کلمه منقبض در لغت نامه دهخدا

منقبض. [ م ُ ق َ ب ِ ] ( ع ص ) درکشیده و ترنجیده شده. || فراهم آمده. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). درهم فشرده. باهم آمده. مقابل منبسط. ( یادداشت مرحوم دهخدا ) : اطراف چنان فراهم و منقبض که گویی در صره ای بستستی. ( کلیله و دمنه ). || گرفته شده. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). گرفته شونده. ( غیاث ) ( آنندراج ). || روی درهم کشیده و ترشروی. ( ناظم الاطباء ). گرفته خاطر. ( یادداشت مرحوم دهخدا ).
- منقبض شدن ؛ گرفتگی پیدا کردن. آژنگ گرفتن. روی درهم کشیدن. ( یادداشت مرحوم دهخدا ).
- منقبض گردیدن ؛روی درهم کشیدن. مکدر شدن. دلگیر شدن :
منقبض گردند بعضی زین قصص
زآنکه هر مرغی جدا دارد قفص.مولوی ( مثنوی چ رمضانی ص 248 ). || تنگ بسته شونده. ( غیاث ) ( آنندراج ). تنگ بسته شده. ( ناظم الاطباء ). || ستبر و غلیظ :
آب چشمت شور کرد و آب گوشت تلخ و خوار
آب بینی منقبض وآب دهانت نوش بار.سنائی ( دیوان چ مصفا ص 141 ).

معنی کلمه منقبض در فرهنگ معین

(مُ قَ بِ ) [ ع . ] (اِفا. ) درهم کشیده ، جمع شده .

معنی کلمه منقبض در فرهنگ عمید

جمع شده، چروکیده، به هم کشیده، ترنجیده.

معنی کلمه منقبض در فرهنگ فارسی

جمع شده، چروکیده، بهم کشیده، ترنجیده
( اسم ) ۱ - گرفته شونده گرفته . ۲ - جمع شده چروکیده ترنجیده .

جملاتی از کاربرد کلمه منقبض

لان هلاک النفس عند اولی النهی احب لهم من عیش منقبض الصدر
جراحی در بزرگسالان فقط برای زیبایی ظاهری مناسب است، مگر آنکه پس از بینایی درمانی صورت گیرد. تزریق سم بوتولینیوم به عضله منقبض شده در برخی موارد میتواند کارساز باشد.
شاهزاده احمد کوچک‌ترین پسر از سه پسر سلطان هند است. او به خاطر داشتن یک چادر جادویی که برای پناه دادن به ارتش گسترش می‌یابد و به گونه‌ای منقبض می‌شود که بتواند به جیب فرد برود، مشهور است.
اقتصاد ونزوئلا تا حد زیادی بر پایهٔ بخش نفت خام و ساخت است. درآمد حاصل از صادرات نفت بیش از ۵۰٪ از تولید ناخالص داخلی و تقریباً ۹۵ درصد از کل صادرات را تشکیل می‌دهد. ونزوئلا پنجمین عضو اوپک از لحاظ تولید نفت است. از دهه ۱۹۵۰ تا اوایل دهه ۱۹۸۰ اقتصاد ونزوئلا شاهد رشدی مداوم بود که مهاجران بسیاری را به خود جذب کرد، و این کشور دارای بالاترین استاندارد زندگی در آمریکای لاتین بود. در جریان سقوط قیمت نفت در دههٔ ۱۹۸۰، اقتصاد منقبض شد، واحد پول به‌طور تصاعدی ارزشش را از دست داد، و تورم به ۸۴ درصد در سال ۱۹۸۹ و ۹۹٪ در سال ۱۹۹۶ رسید. سه سال بعد هوگو چاوز به قدرت رسید.
منقبض گردند بعضی زین قصص زانک هر مرغی جدا دارد قفس
برای انجام عملیات آنیل تنش زدایی بر روی فولاد، دمای آن را تا 550 الی 650 درجه ی سلسیوس بالا میبریم. در این صورت، در دیاگرام فازی آهن، وضعیت ساختار ماده در پایین خط یوتکتوئید قرار دارد و وارد فاز آستنیت نمیشود. در دمای بالا، استحکام مواد کاهش می یابد. اگر استحکام تسلیم (قدرت تسلیم گرم) کمتر از مقدار تنش‌های پسماند باشد، این تنش‌ها با تغییر شکل پلاستیک کاهش می‌یابد. در این حین، نابه جایی ها نیز شروع به حرکت میکنند. سپس از دمای ذکر شده، فرآیند خنک سازی را در تمام قطعه، با یک سرعت آهسته ی یکسان انجام می دهیم تا همه ی نقاط آن به طور یکنواخت منقبض شود.
منقبض گردد از تغیر حال رنج بیند ز وحشت و ز ملال
گر اعتراض کردم بر شعر دیگران زان منقبض مشو که گه انقباض نیست