منطقه ویژه

معنی کلمه منطقه ویژه در ویکی واژه

منطقه‌ای در دریا که به ‌دلیل شرایط بوم‌شناختی و اقیانوس‌شناختی و حجم تردد نیاز به اجرای روش‌های خاص برای پیشگیری از آلودگی دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه منطقه ویژه

کارخانجات صنعتی فعال در ازنا عبارتند از صنایع فروآلیاژ ایران، گداز قطعه کیا سازنده قطعات خودرو، شرکت‌های سنگ صادراتی و دیگر صنایع کوچک که عمدتاً به بخش تولید سنگ‌های ساختمانی مشغول هستند. همچنین شرکت ذوب آهن ازنا که از بزرگ‌ترین صنایع فولاد غرب کشور می‌باشد در منطقه ویژه اقتصادی ازنا در حال احداث است. و شرکت تولید داروی بایر افلاک ازنا نیز از دیگر صنایع فعال در این شهر می‌باشد.
در تلاش حل مشکلات، در سال ۱۹۹۶ دولت روسیه امتیاز منطقه ویژه اقتصادی به کالینینگراد داد که باعث جذب سرمایه‌گذاری شد و رشد اقتصادی و افزایش تولید صنعتی آن منطقه شد. رشد اقتصادی به جایی رسید که در سال ۲۰۰۷ یک فرودگاه تازه با ۴۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در آن افتتاح شد. همچنین تجارت با اتحادیه اروپا رشد کرد بود.
گروه خودروسازان جنوب از اردیبهشت ۱۳۸۰ فعالیت خود را در زمینه طراحی و تولید خودروهای کانسپت و در ابتدا به صورت کارگاهی آغاز نمودند، این شرکت در مهرماه ۱۳۸۱ خورشیدی به‌طور رسمی در شهر شیراز ثبت گردید و هم‌اکنون در منطقه ویژه اقتصادی شیراز به فعالیت می‌پردازد.
جمعی از کارگران شاغل در کارخانه روغن نباتی نینا و واقع در منطقه ویژهٔ اقتصادی سیرجان با تجمع در مقابل ساختمان فرمانداری سیرجان، پیگیر وضعیت شغلی و مطالبات مزدی خود شدند.
شهر چند شهرک صنعتی از جمله شهرک صنعتی جی دارد. منطقه ویژه علم و فناوری اصفهان و منطقه ویژه اقتصادی در شرق اصفهان از تلاش‌های توسعه اقتصاد شهر است.
مدیریت منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی همزمان با مدیریت بنادر و دریانوردی استان هرمزگان بر عهده یک نفر می باشد که هم اکنون برعهده حسین عباس نژاد است.
روز شنبه ۱۸ اسفند جمعی از کارگران اخراج شده منطقه ویژه عسلویه، اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کرده و خواستار پرداخت حقوق پرداخت نشده‌شان شدند، آن‌ها گفتند ۹ ماه است که حقوق نگرفته‌اند.
در سال ۱۳۸۹ وی با حکم سید مسعود میرکاظمی وزیر نفت دولت دهم جمهوری اسلامی ایران، به عنوان مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران درآمد و سپس در سال ۱۳۹۱ با حکم رستم قاسمی وزیر نفت، به سمت رئیس هیئت مدیره منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس منصوب گردید.
اگر چه جمهوری خلق چین بزرگ‌ترین کشوری است که حزب حاکم آن خود را کمونیست می‌داند، این کشور چند منطقه ویژه اقتصادی دارد که به بنگاه‌های سرمایه‌داری اختصاص یافته و دولت بر آن‌ها کنترل متمرکز ندارد.
منطقه ویژه همرسانی اطلاعاتی بین ۴۱ کشور ائتلاف شرکت کننده در جنگ افغانستان.