منطقه مرزی

منطقه مرزی

معنی کلمه منطقه مرزی در دانشنامه عمومی

منطقه مرزی منطقه ای جغرافیایی و سیاسی نزدیک یا دور از یک مرز است. این اصطلاح در زبان انگلیسی ( به انگلیسی: Frontier ) از زبان فرانسوی در سده ۱۳ گرفته شده است. منطقه مرزی «منطقه ای از کشور در مقابل کشور دیگر» است. برخلاف مرز منطقه ای غیرقابل تغییر است.

معنی کلمه منطقه مرزی در ویکی واژه

منطقۀ مجاور خط مرزی کشور

جملاتی از کاربرد کلمه منطقه مرزی

اسماعیل سیمیتقو (۱۲۶۶ – ۳۰ تیر ۱۳۰۹) مشهور به اسماعیل شکاک یا سمکو شکاک از بزرگان ایل شکاک در منطقه مرزی ایران و عثمانی بوده‌است. او فرزند محمدآقا و نوه علی‌خان و از یک خانواده سرشناس زمین‌دار کرد مستقر در قلعه چهریق واقع در نزدیکی رود زولا در منطقه سلماس در شمال غرب ایران متولد شد. در سال ۱۲۹۹ بخش‌هایی از آذربایجان ایران واقع در غرب دریاچه ارومیه تحت کنترل او بود. او کشاورزان کرد را به جنگ هدایت کرد و در چندین نوبت ارتش شاهنشاهی ایران را شکست داد. دولت ایران او را در سال ۱۹۳۰ میلادی کشت. سیمکو در کشتار آشوریان خوی شرکت کرد و به کشتار هزار آشوری در سلماس دامن زد.
ارتش هجدهم روز ۴ نوامبر سال ۱۹۳۹ با تغییر عنوان قرارگاه "منطقه مرزی مرکز" تشکیل شد.
آراکان پس از فتح توسط کمپانی هند شرقی بریتانیا به یکی از بخشهای هند بریتانیا تبدیل شد و مهاجرانی را از بخش همسایه چیتاگونگ از پرزیدنسی فورت ویلیام پذیرفت. در سال ۱۹۳۷ میلادی، این منطقه به بخشی از برمه بریتانیا تبدیل شد. بخش آراکان زمانی یکی از صادرکنندگان پیشرو برنج بود. در طول جنگ جهانی دوم، این منطقه توسط امپراتوری ژاپن اشغال شد. نیروهای متفقین آراکان را در طی عملیات برمه آزاد کردند. پس از استقلال برمه آراکان همچنان یک تقسیم اداری بود. و بعدها به استان تبدیل شد. در اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی، بخش شمالی آراکان از یانگون به عنوان منطقه مرزی مایو اداره می‌شد.
آخن در منطقه مرزی هلند و بلژیک واقع شده و با شهرهایی مانند کلن، دوسلدورف، دویسبورگ، بن، مونشن‌گلادباخ، کرفلد و لورکوزن در آلمان، لیژ در بلژیک و ماستریخت، هیرلن و رورموند در هلند هم‌جوار است.
هرات در زمان ساسانیان در سنگ‌نوشته‌ای در کعبه زردشت واقع در نقش رستم بنام هریو یاد شده‌است. در دورهٔ ساسانی از مراکز مهم نظامی و منطقه مرزی در مقابله با هپتالی‌ها بوده‌است. پیش از آمدن اسلام به ایران دارای اقلیت مسیحی نستوری بود. در سال ۳۱ ه‍.ق (حدود ۶۵۰ م) یا کمی پس از آن به دست مسلمانان فتح شد.