منطبق

معنی کلمه منطبق در لغت نامه دهخدا

منطبق. [ م ُ طَ ب ِ ] ( ع ص ) برهم نهاده. ( غیاث ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). به روی هم نهاده. ( ناظم الاطباء ). || برابر و موافق آینده. ( آنندراج ) ( غیاث ) ( از منتهی الارب ). برابرشده و موافق آینده. ( ناظم الاطباء ) : چون تمامت بر این قضیت متفق گشتند و بر این جملت منطبق و خط دادند که... ( جهانگشای جوینی ).
- منطبق شدن ؛ متفق شدن. توافق حاصل کردن. موافق شدن : وُلات بر ولای او متفق گشتند و بر ثنای او منطبق شدند. ( جهانگشای جوینی ).
- || بر روی هم قرار گرفتن. انطباق یافتن.
- منطبق گشتن ؛ بر روی هم قرار گرفتن. انطباق یافتن : چون دایره تکوین به نقطه انتها رسید و برنقطه ابتدا منطبق گشت صورت روح در آیینه وجود آدم خاکی منعکس گشت. ( مصباح الهدایه چ همایی ص 95 ). بگویداﷲ اکبر چنانکه اول ارسال یدین منطبق بود و آخر آن بر آخر وی. ( مصباح الهدایه ایضاً ص 302 ).
منطبق. [ ] ( اِخ ) بتی از مس مخصوص سلف و عک و اشعریین که از میان آن کلامی شنیده میشد که مانند آن را کسی نشنیده بود پس چون آن را شکستند شمشیری از درونش درآمد که حضرت رسول اکرم آن را برگزیدو نامش را مخذم ( برنده ) نهاد. ( از معجم البلدان ).

معنی کلمه منطبق در فرهنگ معین

(مُ طَ بِ ) [ ع . ] (اِ فا. ) مطابق ، برابر، بر روی هم نهاده شده ، تطبیق یافته .

معنی کلمه منطبق در فرهنگ عمید

۱. برهم نهاده، برروی هم نهاده شده.
۲. مطابق، برابر.

معنی کلمه منطبق در فرهنگ فارسی

برهم نهاده، برروی هم نهاده شده، مطابق وبرابر
( اسم ) ۱ - بر هم نهاده شونده بر روی هم نهاده . ۲ - مطابق برابر.
بتی از مس مخصوص سلف و عک و اشعریبن که از میان آن کلامی شنیده می شد که مانند آنرا کسی نشنیده بود پس چون آنرا شکستند شمشیری از دورنش در آمد که حضرت رسول اکرم آنرا بر گزید و نامش را مخذم نهاد .

معنی کلمه منطبق در ویکی واژه

منطبق (جمع منطبق‌ها)
مطابق، برابر، بر روی هم نهاده شده، تطبیق یافته.
بر هم نهاده. بر روی هم نهاده.
منطبق شدن: بر روي هم قرار گرفتن.

جملاتی از کاربرد کلمه منطبق

گویی از بس حباب تو بر تو منطبق گشته اند ازض و سما
مجو وصال جوانان کنون که پیر شدی که هیچ‌گه نشود راست منطبق بر کج
الگوهای بازار انبوه به‌صورت استاندارد ساخته می‌شود، در حالی که بدن انسان‌ها متفاوت است، بنابراین الگوهای خریده شده از فروشگاه فقط با بخش کمی از افراد به خوبی متناسب است و یک خیاط باتجربه می‌تواند الگوهای استاندارد را متناسب با هر شکلی از بدن منطبق کند.
پس به طور خلاصه این الگوریتم منطبق بر یادگیری گروهی می باشد.به بیان ساده‌تر طرز کار این الگوریتم به این صورت است که عملکرد مدلهایی که به تنهایی ضعیف عمل می‌کنند را با یکدیگر ترکیب کرده و باعث بهبود عملکرد آنها می‌شود.پس در نظرگرفتن پیش‌بینی که مجموع چند الگوریتم یادگیری ضعیف ارائه می‌دهد می‌تواند در نهایت به اندازه‌ی عملکرد یک الگوریتم قوی قابل اتکا باشد.
ارسطو گفت: خردمند با خردمند دیگر موافقت کند. جاهل اما نه با خردمند موافقت کند و نه با جاهل دیگر. همچنان که خط مستقیم بر خط مستقیم دیگر، منطبق شود. اما خط کج با خط مستقیم یا خط کج دیگر منطبق نگردد.
به پیش روی تو صامت همیشود ناطق بپیش لفظ تو الکن همیشود منطبق
مردم کرد از اقوام اصیلی هستند که در بسیاری از نقاط ایران و نیز در بخش‌های دیگری از خاورمیانه و آسیای مرکزی زندگی می‌کنند. روشن است که محدوده تاریخی و سیاسی کردستان با محدوده قومی واقعی آن منطبق نیست؛ بنابراین محدوده هر یک از سرزمین‌های مورد نظر باید کم و بیش، حدودی تعریف شوند.