منسوج

معنی کلمه منسوج در لغت نامه دهخدا

منسوج. [ م َ ] ( ع ص ، اِ ) بافته شده و این مأخوذ است از نسج که به معنی بافتن است. ( غیاث ) ( آنندراج ). بافته شده. ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). بافته. نسیج. ( یادداشت مرحوم دهخدا ) :
منسوج لعابش چه نسیجی است کزو ملک
یکسر همه بر صورت فردوس و سعیر است.انوری ( دیوان چ مدرس رضوی ص 71 ). || جامه. پارچه. قماش :
هر هنری کآن ز دل آموختند
بر زه منسوج وفا دوختند.نظامی.از آن منسوج کو را دور داده ست
به چار ارکان کمربندی فتاده ست.نظامی. || قسمی پارچه ابریشمی. ( غیاث ) ( آنندراج ). جامه زربفت. ( از فهرست ولف ). نوعی خاص از منسوجات. ( یادداشت مرحوم دهخدا ) :
بیاورد صد تخته دیبای روم
همه پیکرش گوهر و زر بوم
همان خز و منسوج و هم زین شمار
یکی جام پرگوهر شاهوار.فردوسی.نشگفت که از بخشش او زائر او را
منسوج بود پرده و زرین در و دیوار.فرخی.چو قطن میری در زیر پوشش منسوج
برای پوزش باز امیر خوب خصال.فرخی.ردای پرنیان گر می بدری
چرا منسوج کردی پرنیانت.ناصرخسرو ( دیوان چ تقوی ص 85 ).اسکندر سرایی دید چون بهشت به جامه های منسوج آراسته. ( اسکندرنامه نسخه سعید نفیسی ).
به منسوج خوارزم و دیبای روم
مطرا کنند آن همه مرز و بوم.نظامی.رجوع به منسوجات معنی دوم شود. || حصیر. ( یادداشت مرحوم دهخدا ).

معنی کلمه منسوج در فرهنگ معین

(مَ ) [ ع . ] ۱ - (اِمف . ) بافته شده . ۲ - (اِ. ) پارچه .

معنی کلمه منسوج در فرهنگ عمید

۱. بافته شده.
۲. (اسم ) [قدیمی] نوعی پارچۀ ابریشمی، پارچۀ زری.

معنی کلمه منسوج در فرهنگ فارسی

بافته شده، هرچیزبافته شده، نوعی ازپارچه ابریشمی وپارچه زری راهم گفته اند
۱ - ( اسم ) بافته شده . ۲ - ( اسم ) پارچه جمع : ( متداول ) منسوجات

معنی کلمه منسوج در ویکی واژه

بافته شده.
پارچه.

جملاتی از کاربرد کلمه منسوج

منسوجات باید تا حد زیادی مهم‌ترین کالای صادراتی بوده باشند.
بدین نقش منسوجه‌ای کس نبافت بدین وزن منظومه‌ای کس نساخت
بباغ برگ بدینار جعفری ماند ز برگ باغ بمنسوج ششتری ماند
قوله: عَلی‌ سُرُرٍ مَوْضُونَةٍ الموضون المنسوج مضاعفا یقال للدرع موضونة اذا کانت بحلقتین حلقتین.
بازگشت الاستیکی، یکی از خواص مهم الیاف و نهایتاً نخ و پارچه است زیرا منسوجات باید در هر حالت، پس از رفع هر نوع کشش و فشار، شکل خودشان را حفظ کنند.
ز پای و ز دست آهن انداختش ز منسوج زر خلعتی ساختش
پس از آنکه پسرش، باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده شد کارهای دانهام دوباره مورد توجه قرار گرفت: دانشگاه هاوایی اجلاسی دربارهٔ پژوهش‌های او برگزار کرد، نمایشگاهی از کلکسیون منسوجات باتیکی اندونزیایی او در چندین شهر ایالات متحده برگزار شد، و انتشارات دانشگاه دوک کتاب گذراندن زندگی علی‌رغم همهٔ مشکلات: صنایع روستایی در اندونزی را بر مبنای رسالهٔ ۱۹۹۲ دانهام منتشر کرد.
به منسوج خوارزم و دیبای روم مطرز کنند آن همه مرز وبوم
چو سیصد شتر جامهٔ چینیان ز منسوج و زربفت وز پرنیان
اوکپوپتوک مرکز بافیافنده و نساجی در استان لوآنگ پرابانگ است. این طراحی و تولید منسوجات و صنایع دستی. آن را به عنوان یک شریک اتحادیه لائوس زنان و جوامع روستایی از صنعتگران تأسیس شد. اوکپوپتوک تقریباً برای ۲۰۰ نفر ایجاد شغل نموده است.
در ۱۸۸۲ میلادی، خانواده کوک یک خانه در جاده برتانیا، در مقابل توماس اسکویر پارک، اعمار نمودند. مناظر دایموند هد و مدرسه پوناهو از پنجره‌های طبقه-دوم خانه آن‌ها به خوبی دیده می‌شد. با پیشرفت حرفه کوک، آن‌ها شروع به گردآوری کلکسیون شخصی هنری خود نمودند. نخستین مجموعه آنا «اسباب خانه نشیمن» بود که به زیبایی خانه آن‌ها در جاده برتانیا می‌افزود. او به‌طور مکرر به مغازه مبل‌ساز یئون کوک فونگ ان سر می‌زد، کسی که سیرامیک و منسوجات وی را اغلب برادرش از چین می‌فرستاد. فونگ ان در نهایت به یکی از واردکنندگان پیشتاز اقلام هنری در هونولولو مبدل شد. آنا حامی هنرمندان محلی بود، به‌ویژه چارلز. دابلیو. بارلیت. او نمایشگاه‌های هنری در خانه‌اش برگزار می‌کرد و هنرمندان را با دوستان ثروت‌مند خود معرفی می‌نمود.
نگاری که بد طیلسان پرنیانش بزر از چه منسوج شد پرنیانش
هان ای ملک منم‌که تَنَد بر درم سپهر منسوج جان هماره چو جولاهه‌ گرد غار
ای ذات تو آرایش اقطار وجود منسوج لعاب کلک تو تار وجود
منسوجات و کاغذ دیواریها از همان ابتدا رسانه‌ای مهم در سبک هنر نو و یکی از عناصر اساسی در طراحی داخلی این سبک بودند. در بریتانیا، ویلیام موریس با طراحی پارچه‌های خود از آغازکنندگان جنبش هنر و پیشه و سپس هنر نو بود. مارگارت مک‌دونالد مکینتاش و مدرسهٔ گلاسگو، همچنین استودیو سیلور در لندن از دیگر پیشگامان طراحی پارچه در هنر نو بودند. در فرانسه، آلمان و بلژیک نیز کارگاه‌ها و نشریاتی بودند که طرحهای پارچه با موتیف گل و گیاه را طراحی می‌کردند و گسترش می‌دادند. در هلند پارچه‌ها اغلب از نقشهای باتیک و نیز هنرهای محلی و قومی تأثیرگرفتند.
الا از آن لعاب که منسوج کلک تست دیباچهٔ قضا نکند پود و تار ملک
کالاهای وارداتی به این کشور عبارتند از: مواد غذایی، حیوانات زنده، نفت و فراورده‌های آن، مواد شیمیایی، ماشین‌آلات، وسایل نقلیه موتوری، غله و منسوجات. این اقلام از کشورهای، عربستان سعودی (۱۸ درصد)، چین (۱۱٫۳ درصد)، هند (۸٫۱ درصد)، ایتالیا (۵٫۱ درصد)، آلمان (۴٫۱ درصد) وارد می‌شود.
این شهر مرکز حکومت، بندر اصلی و مرکز عمده صنعتی و فرهنگی کشور است. محصولات اصلی صنایع تولیدی شامل کفش افزار، منسوجات، و فراورده‌های تنباکو هستند.
در سال 2015، صادرات اصلی روسیه نفت و گاز طبیعی (62.8٪ از کل صادرات)، سنگ معدن و فلزات (5.9٪)، محصولات شیمیایی (5.8٪)، ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل (5.4٪) و مواد غذایی (4.7٪) بوده است. سایر موارد عبارت بودند از: مواد خام کشاورزی (2.2%) و منسوجات (0.2%).