منزلگاه

معنی کلمه منزلگاه در لغت نامه دهخدا

منزلگاه. [ م َ زِ ] ( اِ مرکب ) کاروانسرا و جایی که در آن مسافر منزل می کند. ( ناظم الاطباء ). جایی که مسافران و کاروانیان در آن فرودآیند. منزلگه : بیرون از وی منزلگاه کاروان است. ( حدود العالم ).
ناقه ره می راند بیجا سوی منزلگاه خویش
ساربان در ره حدی می گفت و مجنون می گریست.خواجه آصفی ( از آنندراج ).رجوع به منزلگه شود.
- منزلگاه ساختن ؛ منزل کردن. بار و بنه را افکندن اقامت را :
هر کجا خواهد راند چه به دشت و چه به کوه
هر کجا خواهد سازد گذرو منزلگاه.فرخی.دارالقرار بر اصفهان انداخت و میخ اقامت آنجا کوفته منزلگاه ساخت. ( ترجمه محاسن اصفهان ص 19 ). رجوع به ترکیب «منزل ساختن » و «منزل کردن » ذیل منزل شود.
- منزلگاه ستارگان ؛ برج. ( ترجمان القرآن ).
- منزلگاه کردن ؛ منزلگاه ساختن :
هرکجا دیدی آبخورد و گیاه
کردی آنجا دو هفته منزلگاه.نظامی.رجوع به ترکیب «منزلگاه ساختن » و «منزل کردن » ذیل منزل شود.
|| اقامتگاه. مسکن. مأوی :
یکی را خلد منزلگاه باید
یکی را عالم علوی معسکر.عنصری ( دیوان چ دبیرسیاقی ص 41 ).تا آنجایگه که منزلگاه عفریت بود بر سر کوهی در دهان غاری وطن گرفته بود. ( سندبادنامه ص 319 ). اگر می خواهد به منزلگاه بهایم فرودآید تا هم از ایشان یکی بود. ( اخلاق ناصری ). || جایگاه. مقر. مستقر :
هرکه خواهد تا به منزلگاه وصل او رسد
راه او ناچار بر صفرا و بر سودا بود.امیر معزی ( دیوان چ اقبال ص 153 ).ور همی دانی که منزلگاه حق جز عرش نیست
پس مهار اشتر کشیدن در بیابان شرط نیست.سنائی ( دیوان چ مصفا ص 400 ).به همه قدمها به راه او برفتم تا به قدم دل نرفتم به منزلگاه عزت نرسیدم. ( تذکرةالاولیاء عطار ). رجوع به منزل و منزلگه شود.

معنی کلمه منزلگاه در فرهنگ معین

( ~. ) [ ع - فا. ] (اِ. ) جای فرود آمدن ، منزل .

معنی کلمه منزلگاه در فرهنگ عمید

۱. جای فرود آمدن.
۲. جایی که مسافران در آن فرود آیند، کاروان سرا.
* منزلگاه کردن: (مصدر لازم ) [قدیمی] اقامت کردن: هرکجا دیدی آبخورد و گیاه / کردی آنجا دوهفته منزلگاه (نظامی۴: ۶۹۰ ).

معنی کلمه منزلگاه در فرهنگ فارسی

( اسم ) جای فرود آمدن منزل : [ هر کجا دیدی آب خورد و گیاه کردی آنجا دو هفته منزلگاه . ] ( هفت پیکر . چا. استانبول ۲۲۷ ) توضیح [ منزل ] خود اسم مکان است و احتیاج به پسوند مکان ندارد ولی در فارسی آنرا به [ گاه ] ( پسوند مکان ) ملحق کننده مقایسه شود با مقامگاه معبد جای .

معنی کلمه منزلگاه در فرهنگستان زبان و ادب

{apartment hotel} [گردشگری و جهانگردی] اقامتگاهی دارای کاشانه های متعدد برای اقامت مسافران و مهمانان و پذیرایی از آنها متـ . هتل آپارتمان

معنی کلمه منزلگاه در ویکی واژه

جای فرود آمدن، منزل.

جملاتی از کاربرد کلمه منزلگاه

به هر خانه که منزلگاه کردند ز خانه کدخدایش را ببردند
«میتره ـ ورونه زوج خدایی جوان هستند که چشمان آنها خورشید می‌باشد. منزلگاهشان زرین و در آسمان است. آنان شهریاران و فرمانروایان مطلق کیهان اند. این زوج خدا پدید آورنده آذرخش و باران‌اند. البته باید گفت که مهرو خورشید متفاوت است، مهر یا میترا پیش از خورشید ظاهر می‌شود و همراهی او با خورشید باعث شده‌است که بعدها مهر معنی خورشید پیدا کند.»
به همین دلیل هم ارمنیان آن را (ناخ ایجه‌وان) به معنی اولین منزلگاه نامیده‌اند.
بمنزلگاه عشقش عاشقانند سراسر عاشقان عارفانند
اسیر، یکی از شهرهای جنوبی در استان فارس ایران است. این شهر مرکز بخش اسیر در شهرستان مهر است. اسیر در حال حاضر دارای دو دهستان مرکزی و دشت لاله می‌باشد.این شهر در گذشته با نام کران شناخته می شده و یکی از مهمترین منزلگاه های مسیرگور سیراف به شمار می آمده است.
هست ازین طعمه درین منزلگاه پنجه کسب خلایق کوتاه
رو درین بهشت نظاره کن و آنچه من ساخته‌ام و آفریده‌ام بندگان و دوستان خود را یکی ببین، جبرئیل رفت و آن بهشتهای آراسته با ناز و نعیم بی‌نهایت دید، و آن طرب‌گاه در آن منزلگاه در جوار حضرت اللَّه ساخته و پرداخته عزیزان راه را و دوستان اللَّه را. جبرئیل چون آن دید گفت: «بار خدایا!
به گرد چاه منزلگاه کردند به قصد آب رو در چاه کردند
این کاروانسرا از جمله منزلگاه‌هایی است که در مسیرهای اصلی کشور و به دستور شاه عباس صفوی بنا شده و در سال ۱۰۴۰ هجری قمری در زمان پادشاهی شاه صفی به پایان رسیده است. متأسفانه این بنا در زلزله تیر ماه سال ۱۳۸۰ خورشیدی آسیب‌های جدی دید.
به هر حالی که بود از راه همت رسید آخر به منزلگاه دولت
اَذرُح ناحیه‌ای در غرب اردن، بین معان و پترا است، که پیش از اسلام از منزلگاه‌های کاروان‌های تجاری حجاز به شام و از اردوگاه‌های مهم لشکریان بیزانس بوده‌است. محتمل است در زمانی که محمد با لشکری به سوی تبوک می‌رفت، به شرط جزیه با اهالی اذرح صلح کرده باشد. به نوشته ویلفرد مادلونگ در زمان خلافت علی بن ابی طالب، حکمیت دوم احتمالاً در محرم سال ۳۸ هجری مصادف با ژوئن یا ژوئیه ۶۵۸ میلادی در این واقعه علی مشارکتی نداشت، اما عمرو عاص به نمایندگی از معاویه همراه با ابوموسی اشعری و بزرگان دینی مدینه که در حکمیت اول شرکتی نداشتند کوشیدند، تا از این طریق بحران خلافت را حل کنند.
همه شب گرد منزلگاه یارم طواف کعبهٔ جان بود کارم
تا بدانجا رفت فریادم که منزلگاه توست من بدینجا مانده بی تو، کاشکی فریادمی
از عشق فتاده ام به منزلگاهی کانجا نبود سوی برون شد، راهی
در افسانه‌های سومری، اریدو منزلگاه ایزدی به نام انکی به‌شمار می‌آید و گفته می‌شد که انکی اریدو را بنا کرد.
در همین منزلگاه ابوسفیان پیش از فتح مکه در حالی که پیامبر رهسپار آنجا بود، به دیدار او رفت و اسلام آورد.
اندرآ کانجا که شه بود آمدی خوش به منزلگاه مقصود آمدی