منحل

معنی کلمه منحل در لغت نامه دهخدا

منحل. [ م ُ ح َل ل ] ( ع ص ) گشاده شونده. ( غیاث ) ( آنندراج ). گره گشاده. ( ناظم الاطباء ). بازگشته. گشاده. گشوده. از هم باز شده. ( یادداشت مرحوم دهخدا ).
- منحل گردیدن ؛ از هم گشودن. ازهم گسیخته شدن : اگر در خیال جبال یک نفس نقش آن تصور گیرد، اجزای آن ابدالدهر مزلزل و اوصال آن منحل گردد. ( جهانگشای جوینی چ قزوینی ج 1 ص 133 ). الا وقتی که قوت امساک سپری شود و عقده وقار منحل گردد. ( مصباح الهدایة چ همایی ص 198 ). تا به مطالعه آثارآن... عقده تهمت حال شیخ که سده مجاری فیض است از او منحل گردد. ( مصباح الهدایة ایضاً ص 229 ). آن یار گفت لا واﷲ نخواهم که عقده عقدی که با تو کرده ام خدای را بدین سبب منحل گردد. ( مصباح الهدایة ایضاً ص 246 ).
|| حل شده و گداخته شده. ( ناظم الاطباء ). گداخته چنانکه قند و شکر در آب. ( یادداشت مرحوم دهخدا ) : و از گرستن رطوبات زجاجی و ملحی بحکم قوت حرارت غریزی منحل و مضمحل شد. ( سندبادنامه ص 291 ). || لغوگشته. ( ناظم الاطباء ). || برچیده شده.از هم پاشیده. خلاف منعقد: جامعه ملل برای کثرت مطامع استعمارگران بی هیچ نتیجه منحل شد. ( یادداشت مرحوم دهخدا ).

معنی کلمه منحل در فرهنگ معین

(مُ حَ لّ ) [ ع . ] (ص . ) ۱ - حل شده . ۲ - در فارسی برچیده شده ، نیست شده .

معنی کلمه منحل در فرهنگ عمید

۱. حل شده.
۲. بازشده، گشوده شده.
۳. برچیده شده، از بین رفته.

معنی کلمه منحل در فرهنگ فارسی

حل شده، بازشده، گشوده شده، درفارسی به معنی برچیده شده وازبین رفته نیزمیگویند
( اسم ) ۱ - حل شونده ( مانند شکر در آب ) . ۲ - گشوده شونده ۳ - تعطیل شونده برچیده شونده .

معنی کلمه منحل در ویکی واژه

به پایان رساندن چیزی
در فارسی برچیده شده، نیست شده.

جملاتی از کاربرد کلمه منحل

بر رگ جان فتد آن عقده ز پیکان خدنگ که به دندان اجل نیز نگردد منحل
اشکال عراقی ار نبودی گشتی همه مشکلات منحل
آوروم هتلز تیم حرفه‌ای ایتالیایی بود که در رشتهٔ دوچرخه‌سواری جاده فعالیت می‌کرد. این تیم در سال ۱۹۹۶ بنیان‌گذاری و در سال ۲۰۰۷ منحل شد. در طول سال‌های مختلف، ستاره‌هایی از جمله دانیلو دی لوکا و ماریو چیپولینی عضو این تیم بودند.
این تیم در سال ۲۰۱۳ تأسیس و در سال ۲۰۱۶ منحل شده است.
بر هم زدی دست بد ایامش منحل شد از چند اشتباهت بازآ
در سال ۱۹۵۶، «ولایت خودمختار جنوب سین‌کیانگ» منحل شد. در این سال، ولایت کاشغر باز دوباره تاسیس شد. در همین سال، ولایت یارکند نیز منحل شده و ۴ شهرستان آن به ولایت کاشغر پیوستند.
ارتش هفتم (روسی: 7-я армия) یک ارتش میدانی از ارتش سرخ شوروی در طول جنگ جهانی دوم که در درجهٔ اول برای مقابله با فنلاند شکل گرفته‌بود. این جبهه در ۱۹۴۴ منحل شد.
نقطه شد خط و خط بسیط و بسیط به بسیط و بمؤتلف منحل
ریاست عمومی امنیت ملی در سال ۲۰۲۱ پس از سقوط جمهوری اسلامی افغانستان منحل شد.
این شرکت در سال ۱۹۶۳ تاسیس شد ، درحال‌حاضر اسو هتل منحل شده است.