منجی
معنی کلمه منجی در لغت نامه دهخدا

منجی

معنی کلمه منجی در لغت نامه دهخدا

منجی. [ م ُ ] ( ع ص ) رهاننده. ( یادداشت مرحوم دهخدا ) ( از منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). نجات دهنده. رهاکننده. رستگاری دهنده. نجات بخش. رهایی بخش. رهایی دهنده. مقابل مهلک. ( یادداشت مرحوم دهخدا ) : پس شاه... گفت اگرچه «یهه » ندیمی قدیم و منادمی ملازم و مناجیی منجی و کافی به همه ٔخیرات مکافی باشد... ( مرزبان نامه چ قزوینی ص 291 ).
منجی. [ م ِ جا ] ( ع اِ ) هر چیز که بدان استنجا می کنند از سنگ و کلوخ و جز آن. ( ناظم الاطباء ).
منجی. [ م َ جا ] ( ع اِ ) رجوع به منجا شود.

معنی کلمه منجی در فرهنگ معین

(مُ جا ) [ ع . ] (اِ. ) پناه ، جای نجات .
(مُ ) [ ع . ] (اِفا. ) نجات دهنده ، رهایی - دهنده .

معنی کلمه منجی در فرهنگ عمید

نجات دهنده، رهایی دهنده.

معنی کلمه منجی در فرهنگ فارسی

جای نجات، جای رهایی، نجات دهنده، رهایی دهنده
( اسم ) نجات دهنده رها کننده .
هر چیز که بدان استنجا می کنند از سنگ و کلوخ و جز آن .

معنی کلمه منجی در فرهنگ اسم ها

اسم: منجی (پسر) (عربی) (تلفظ: monji) (فارسی: منجي) (انگلیسی: monji)
معنی: رهایی بخش، نجات دهنده، رهایی دهنده، نجات بخش

معنی کلمه منجی در دانشنامه عمومی

منجی (افغانستان). منجی ( به لاتین: Munji ) یک منطقهٔ مسکونی در افغانستان است که در ولایت بدخشان واقع شده است.
منجی (فیلم ۱۹۹۷). منجی ( به تامیلی: Ratchagan ) فیلمی محصول سال ۱۹۹۷ و به کارگردانی پراوین گاندهی است. در این فیلم بازیگرانی همچون آکینی ناگرجونا، سوشمیتا سن، گیریش کارناد و سوکوماری ایفای نقش کرده اند.

معنی کلمه منجی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اعتقاد به منجی از صدر اسلام تاکنون، مطلبی است که در بین ادیان الهی و (بعضاً غیر الهی) امری مسلم و محرز بوده و جای هیچ گونه شک و تردیدی نیست.
اعتقاد به منجی و نجات بشر از ناحیه خداوند متعال و به دست مردی نیکوکار، مطلب جدیدی نیست که مربوط به این قرن اخیر یا قرون از صدر اسلام تاکنون باشد؛ بلکه مطلبی است که در بین ادیان الهی و (بعضاً غیر الهی ) امری مسلم و محرز بوده و جای هیچ گونه شک و تردیدی نیست. وقتی کتب مقدس یهود، مسیح، هندوان، زردشتیان، بودائیان و ... را ورق می زنیم، به وضوح در می یابیم که اعتقاد به منجی و نجات دهنده بشر از ظلم و تباهی و فساد و گناه، امری مسلم و انکارناپذیر است؛ هر چند بعدها و به مرور زمان و با تحریف شدن آثار آنان مریدان، مرام هایشان در مصداق اشتباه کرده و راه را به بی راهه رفتند و به قول خواجه حافظ شیرازی: جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه ••• چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند. در هر صورت به لطف خدا در این مقاله شواهدی از کتب مقدس هندوان و زردشتیان و مسیحیان آورده تا ببینید آنها نسبت به منجی آخرالزمان چه عقیده ای دارند.
منجی در آیین هندو
هندوان نیز به ظهور منجی در آخرالزمان اعتقاد دارند.
← دیدگاه ابوریحان
جاماسب که مردی دانا و خردمند و به قول برخی داماد زردشت و وزیر گشتاسب است.
← سخنی در کتاب جاماسب
...
[ویکی فقه] منجی (دیدگاه وهابیت). در روایات اهل سنت درباره منجی موعود روایات فراوانی وجود دارد. این که شخصی به نام مهدی(عجّل الله فرجه الشریف) از فرزندان پیامبر می آید و این شخص از فرزندان فاطمه زهرا(سلام الله علیها) است.
در روایات اهل سنت این نکته نیز وجود دارد که بعد از اینکه جهان پر از ظلم و جور شد ظهور کرده و جهان را پر از عدل و داد می کند و این بدان معناست که اصل منجی و ظهور مهدی را قبول دارند اما اینکه این مهدی در حال حاضر به دنیا آمده است و زنده است و در حال غیبت است این را قبول ندارند و می گویند هنوز به دنیا نیامده است. لذا حضرت مهدی ای را که ما به آن اعتقاد داریم که فرزند امام حسن عسگری(علیه السّلام) است و هزار و اندی سال پیش به دنیا آمده و اکنون در پرده غیبت به سر می برد را انکار می کنند و آن را ساخته و پرداخته شیعه میدانند. لذا در بسیاری از مکتوبات خود از آن به عنوان مهدی موهوم یاد می کنند.
اعتراف به اصالت مهدویت
نکتۀ جالب توجه این است که ابن تیمیه، بزرگ تئورین وهابیت هم وقتی در برابر انبوهی از روایات در صحاح سته و حتی در صحیح بخاری و مسلم دربارۀ حضرت مهدی واقع می شود، صراحتا می گوید:«ان الاحادیث التی یحتج بها علی خروج المهدی احادیث صحیحة، رواها ابو داود والترمذی واحمد وغیرهم من حدیث ابن مسعود وغیره.»
ابن تیمیه، حلیم الدین، دکتر محمد رشاد سالم (تحقیق)، منهاج السنة، ج۸، ص۲۵۴.
اشکال وهابیت نسبت به حضرت مهدی(عجّل الله فرجه الشریف) ولادت آن حضرت و این که آیا حضرت مهدی(عجّل الله فرجه الشریف) از نسل امام عسکری (علیه السّلام) است و در سال ۲۵۵ هـ به دنیا آمده یا نه، می باشد. علمای زیادی از اهل سنت صراحتا در کتاب های خودشان گفته اند که حضرت مهدی عجّل الله فرجه الشریف هما السلام) در سال ۲۵۵ یا در سال ۲۵۸ از نرجس خاتون و امام عسکری (علیه السّلام) به دنیا آمده است. آمار ۱۲۰ نفر از علمای اهل سنت جمع آوری شده است که همگی بر ولادت حضرت مهدی اعتراف دارند. جناب ابو نصر سهل بن عبدالله از اعلام قرن چهارم در کتاب سر السلسلة العلویة صراحت دارد بر این که حضرت مهدی(عجّل الله فرجه الشریف) فرزند امام عسگری(علیه السّلام) به دنیا آمد و او را قائم و حجت می دانند.بعد می گوید : هیچ اشکالی در نسب آن حضرت نیست؛ ولی به خاطر برخی از مسائل سیاسی برادرش جعفر آمد و ادعای میراث امام عسکری را کرد.
سر السلسلة العلویه، ص۳۹.
...

معنی کلمه منجی در ویکی واژه

نجات دهنده، رهایی - دهنده.
پناه، جای نجات.

جملاتی از کاربرد کلمه منجی

بدان که شکر مقامی عزیز است و درجه آن بلند است و هرکسی به حقیقت آن نرسد، و برای این گفت حق عزوجل، «و قلیل من عبادی الشکور» و ابلیس طعن کرد آدمی را و گفت، «و لا تجداکثرهم شاکرین بیشتر ایشان شاکر نباشند» و بدان که آن صفات که آن را منجیات گفته ایم دو قسم است: یک قسم از مقدمات راه دین است و اندر نفس خویش مقصود نیست، چون توبه و صبر و خوف و زهد و محاسبت و فقر که این همه وسیلت است به کاری که ورای این است. و دیگر قسم مقاصد و نهایات است که اندر نفس خویش مقصود است نه از بهر آن تا وسیلت کاری دیگر باشد، چون محبت و شوق و رضا و توحید و توکل و شکر از این جمله است.
منجی افتادگان در چه توئی خون بدست آور که ثارُ الله توئی
این نمایشنامه که اجرای کاملش بیش از چهار ساعت‌ونیم به طول می‌انجامد با تعداد شخصیت‌های زیاد و حجم بالای منابع برای تولید، جزو یکی از مشکل‌ترین نمایشنامه‌هایی است که تاکنون برای اجرا نوشته‌اند و در کنار آثاری همچون فتح‌نامهٔ کلات (بهرام بیضایی، ۱۳۶۱) و منجی در صبح نمناک (اکبر رادی، ۱۳۵۹) قرار می‌گیرد. این نمایشنامه توانست سال ۱۳۹۲ در سی‌ویکمین دورهٔ جایزهٔ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در بخش تئاتر برگزیدهٔ کتاب سال شد.
پدید آمدی منجینق از برش چو ژاله همی کوفتی بر سرش
منجی مسلمان و همجنس‌گرا است.
چون زید در آب ضبّ و در دشت ماهی، قوت جان ما باز مگیر الهی. «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ» اللَّه تعالی در این آیت بنده را بسه چیز می‌فرماید که آن وی را منجیات‌اند، و از سه چیز باز میزند که آن وی را مهلکات‌اند، بآن سه چیز که مهلکاتند چون دست از آن بداشت بنده از دوزخ برست، و بآن سه چیز که منجیاتند چون بجای آورد بنده ببهشت رسید و سماع و شراب و دیدار حق دید، آن گه چون امر و نهی بر شمرد بآخر آیت گفت: «یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ» اللَّه تعالی شما را پند می‌دهد تا مگر بترسید و پند پذیرد، می‌خواند و کرم خود عرض میکند تا مگر اجابت کنید، لطف خود می‌نماید تا مگر مهر بر وی نهید، عیب می‌پوشد تا مگر با وی گرائید، از ابر لطف صنایع برّ می‌باراند تا مگر بر درگاه وی بمانید، دلها می‌افروزد تا لطف وی بینید، بنشان عتاب می جنباند تا وی را در یاد دارید، از بار می‌کاهد و در بر می‌فزاید تا نیک خدایی وی دریابید.
این و امثال این هر روز اندیشه کند و باشد که به اندیشه یک ساعت وی را خاطری درآید که همه عمر معصیتی دست بدارد، پس از این است که تفکر یک ساعت از طاعات یک ساله بهتر است که فایده وی جمله عمر را باشد. و چون از تفکر طاعات و معاصی ظاهر بپرداخت به باطن شود و از اخلاق بد بیندیشد تا در باطن وی از آن چیست و از منجیات چیست که وی را نیست تا طلب کند و آن نیز دراز است.
چهارم آن که دل خویش به صفات پسندیده آراسته داری و این رکن منجیات است.
ای ظهور نور حق و ای منجی دور زمان از فروغ بارگاهت نوریاب است آفتاب
کمینهٔ میزان بارش استان قزوین در مناطق اطراف بوئین زهرا تا بخش‌های جنوبی شهرستان تاکستان با ۲۱۰ تا ۲۳۰ میلی‌متر و نواحی اطراف سدّ منجیل در بخش طارم سفلی با ۲۱۰ میلی‌متر بارندگی می‌باشند.
باند رفت آزادراه منجیل-رودبار که بخشی از آزادراه قزوین-رشت محسوب می‌شود در ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ به بهره‌برداری رسیده‌است، این آزادراه که ۸٫۲ کیلومتر طول دارد با هزینه ۲۴۰۰ میلیارد تومانی افتتاح شده و مشکل ترافیک ورودی شهر رودبار را برطرف کرده‌است.
قمام قلعه قدرت از آن بلندتر است که منجیق سخن را بر آن توان انداخت
کمیته ستار پس از کنترل کامل رشت، به انزلی نیز دست یافت و در اندیشه فتح تهران، در اسفند ۱۲۸۷ منجیل و رودبار و در ۱۵ اردیبهشت ۱۲۸۸ قزوین را از کنترل نیروهای دولتی خارج کرد.
در نگاه شیعیان خدا در تمامی زمان‌ها یک نفر را به عنوان امام یعنی سرپرست الهی قرار داده است و زمین هرگز از «حجت» خالی نیست اما این راهبران الهی، همان گونه که در بالا گفته شد، تنها زمانی دست به تشکیل حکومت می‌زنند که اقبال و خواست عمومی برای این امر وجود داشته باشد. شیعیان علت عدم ظهور مهدی و تشکیل حکومت آخرین امامشان -که وی را منجی می‌خوانند- را نیز عدم خواست واقعی مردم برای تشکیل حکومت الهی می‌دانند. در فقه شیعی، نظریه‌ای وجود دارد که دایره اختیارات فقیه جامع‌الشرایط را در حد حاکمیت می‌داند و اگر چه در دایره اختیارات فقیه اختلاف نظر وجود دارد اما کسانی که قائل به گستردگی اختیارات ولی فقیه هستند معتقدند او حق حاکمیت دارد و دستورها او به لحاظ حاکمیتی نافذ است.
و این گروه دیگر نه بخواهند و نه دعا کنند، فاما تسلیم کنند؛ چنان‌که ابراهیم علیه السّلام کرد، «إذْ قالَ لَهُ رَبُّه اَسْلِمْ قال اَسْلَمْتُ لِربِّ العالمین (۱۳۱/البقره).» چون ابراهیم علیه السّلام به مقام خُلّت رسید از علایق فرد شد و دل از غیر بگسست. حق تعالی خواست تا وی را بر سر خلق جلوه کند؛ نمرود را بر گماشت تا میان وی و از آنِ مادر و پدرش جدا افکند و آتشی برافروخت. ابلیس بیامد و منجیق بساخت تا وی را در خام گاو دوختند و اندر پلّهٔ منجنیق نهادند. جبرئیل بیامد و پلّهٔ منجنیق بگرفت و گفت: «هَلْ لَکَ حاجَةٍ؟» ابراهیم علیه السّلام گفت: «امّا الیک، فلا.» پس گفت: «به خدای عزّ و جلّ هم حاجتی نداری؟» گفت: «حَسْبی مِنْ سؤالی عِلْمُه بِحالی.» مرا آن بسنده است که او می‌داند که مرا از برای او در آتش می‌اندازند. علم او به من زبان مرا از سؤال منقطع گردانیده است.
درین نه طشت خوان در گفت و گویی بماندی همچو منجی در سبویی
نکتهٔ قابل توجّه این جاست که آیینهای بارپرستی به‌طور جداگانه در جزایری ایجاد شد که هم از لحاظ جغرافیایی و هم از لحاظ فرهنگی بسیار دور از هم بودند و اغلب این ادیان مدّعی بودند که در روز قیامت، یک منجی، بار نهایی را خواهد آورد.