منافذ

معنی کلمه منافذ در لغت نامه دهخدا

منافذ. [ م َ ف ِ ] ( ع اِ ) ج ِ منفذ. ( اقرب الموارد ). ج ِ منفذ. سوراخها و راهها و معبرها و جایهای روان شدن و جاری گشتن باد و آب و جز آن. ( ناظم الاطباء ). خلل و فرج. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) : در تجاویف کاریز اعضا و منافذ جوارح او تردد می کرد. ( مرزبان نامه چ قزوینی ص 54 ). در منافذ زمین از انواع انبارها مدخر گردانیده. ( مرزبان نامه ایضاً ص 143 ). هوا رابازدارد از رسیدن بدان منافذ. ( مصنفات باباافضل ).

معنی کلمه منافذ در فرهنگ معین

(مَ فِ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ منفذ.

معنی کلمه منافذ در فرهنگ عمید

= منفذ

معنی کلمه منافذ در فرهنگ فارسی

جمع منفذ

معنی کلمه منافذ در ویکی واژه

جِ منفذ.

جملاتی از کاربرد کلمه منافذ

جسد را هست منفذهای مشهور که تا بد زان منافذ بر برون نور
استاد ریاضیات دانشگاه استنفورد، کیث دولین گفته است، «مثل یک غزل شکسپیری که درست همان ماهیت واقعی عشق را مجسم می‌کند، یا نقاشی‌ای که زیبایی شکل و قالب انسان را به نمایش می‌گذارد، که بسیار بیش تر و فراتر از صرفاً منافذ پوستین است، اتحاد اویلر به عمق واقعی هستی نائل می‌شود.» و پاول ناهین، استاد بازنشسته (یا به صورت افتخاری از خدمت معاف شده) دانشگاه نیوهمپشر، که کتابی مختص فرمول اویلر و کاربردهایش در آنالیز فوریه نوشته است، اتحاد اویلر را دارای «زیبایی اعلا» توصیف می‌کند.
بر اساس اندازه، هر بیومولکول به میزان متفاوتی در ماتریکس ژلی حرکت می‌کند. مولکول‌های کوچک‌تر راحت‌تر از منافذ ژل عبور می‌کنند در حالی که مولکول‌های بزرگ‌تر، به سختی عبور می‌کنند. پس از چند ساعت، بیومولکول‌ها بر اساس اندازه‌شان فواصل مختلفی را پیموده‌اند. به گونه‌ای که مولکول‌های کوچک‌تر در قسمت‌های پایینی ژل و مولکول‌های بزرگ در قسمت‌های بالاتر قرار می‌گیرند.
فصل ششم در بیان شیوه اخیر است، از جمله نوشیدن آب بسیار سرد، بخار دادن به بدن برای گشودن منافذ پوست و بیرون ریختن بُثورات جلدی و جز اینها.
ژل آگارز نوعی ماتریکس سه‌بعدی تشکیل شده از مولکول‌های هلیکسی آگارز است که کنار هم قرار گرفتن به صورت سه‌بعدی منافذی ایجاد می‌نمایند که جهت جداسازی زیست‌مولکول‌ها بسیار مناسب هستند. تمام این ساختار سه‌بعدی تشکیل شده حاصل پیوندهای هیدروژنی است که می‌توان با افزایش دما آن را از بین برد. دمای ژله‌ای شدن آگارز بسیار متفاوت از دمای ذوب آن است. بسته به نوع منبع، آگارز دارای دمای ژله‌ای شدن بین ۳۵–۴۲ درجهٔ سانتی‌گراد است و دمای ذوب آن حدود ۸۵–۹۵ درجهٔ سانتی‌گراد است.
ساختمان شیمیایی بعضی از مواد مثل ویتامینها، آنتی‌بیوتیکها در اثر حرارت تغییر می‌یابند بنابراین از این روش برای استریلیزاسیون محلول‌ها استفاده می‌شود. در روش فیلتر، محلول یا مایع مورد نظر را از روی صافی دارای منافذ بسیار کوچک عبور می‌دهند. چون باکتریها از منافذ صافی بزرگترند، در روی صافی باقی می‌مانند و از مایع استریل جدا می‌گردند.