مناسک

معنی کلمه مناسک در لغت نامه دهخدا

مناسک. [ م َ س ِ ] ( ع اِ ) ج ِ مَنسِک یا مَنسَک. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( اقرب الموارد ). و رجوع به منسک شود. || جاهای عبادت حاجیان. ( آنندراج ) ( غیاث ). || به مجاز ذکر محل و اراده حال ، به معنی اعمال و افعال حج ، چنانکه طواف کعبه و رمی الجمار و سعی میان صفا و مروه ، یعنی دویدن میان صفا و مروه و وقوف عرفات ، یعنی استادن در عرفات و قربانی و بستن احرام و غیر آن. ( غیاث ) ( آنندراج ). اعمال راجع به گزاردن حج. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ). معالم و ارکان و افعال حج. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) :
تا بیابی گر بجویی از برای حج و غزو
در مناسک حکم حج و در سیر حکم غزا.سنائی ( دیوان چ مصفا ص 34 ).تا بیابد حاجی و غازی همی اندر دو اصل
در مناسک حکم حج وندر سیر حکم غزا.سنائی ( ایضاً ص 4 ).خوانده اند از لوح دل شرح مناسک بهر آنک
در دل از خطیداﷲ صد دلستان دیده اند.خاقانی.گویی کانبوه حافظان مناسک
گرد در مسجدالحرام برآمد.خاقانی.سوی کعبه شد رخ برافروخته
حساب مناسک درآموخته.نظامی.قیام به شعایر و مناسک مقتضی وقع و تعظیم شرع باشد. ( اخلاق ناصری ). اگر بر سبیل تطوع خواهندکه حج گزارند در تعلیم مناسک آن با دیگر کتب رجوع نمایند. ( مصباح الهدایه چ همایی ص 339 ).
- مناسک الحج ؛ عبادات حج و یا موضع عبادات حج. ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ).
- مناسک حج ؛ رجوع به ترکیب قبل شود : چون آدم طواف آن خانه را کرده و مناسک حج را بدان بیاموخت و به عرفات بیرون بردش آدم یاد حوا نبود. ( قصص الانبیاء ص 23 ).
پس گشته صدهزار زبان آفتاب وار
تا نسخه مناسک حج گردد از برش.خاقانی.بعد از وصول به مکه مبارکه از جبرئیل تعلیم گرفته به مناسک حج پرداخت. ( حبیب السیر چ خیام ج 1 ص 20 ). چون حضرت مقدس نبوی علیه السلام عزم اقامت مناسک حج جزم فرمود به قبایل عرب پیغام فرستاد که... ( حبیب السیر چ خیام ج 1 ص 409 ).

معنی کلمه مناسک در فرهنگ معین

(مَ س ) [ ع . ] (اِ. ) جِ منسک ، آیین های عبادی .

معنی کلمه مناسک در فرهنگ عمید

اعمال و عبادات دینی.
* مناسک حج: اعمال و عبادات حج، از قبیل طواف کعبه، دویدن بین صفا، مروه، و اقامت در عرفات، و قربانی کردن.

معنی کلمه مناسک در فرهنگ فارسی

مناسک حج: اعمال وعبادات حج ازقبیل طواف کعبه ودویدن بین صفاومروه وایستادن درعرفات
( اسم ) جمع : منسک : ۱ - عبادتها ۲ - جاهای عبادت . یا مناسک حج . اعمالی که هنگام حج انجام دهند مانند طواف کعبه سعی بین صفا و مروه اقامت در عرفات و غیره .

معنی کلمه مناسک در دانشنامه آزاد فارسی

مَناسِک (ritual)
مراسم مسیحیان در کلیسای اسقفی سنت مارک
در عبادت یا مراسم مذهبی، اجرای مجموعۀ اعمال معیّنی که یا به مناسبت رویداد مهمی در زندگی شخص، مانند تولد یا مرگ، انجام می گیرد و یا چرخۀ منظم روزانه، هفتگی، یا سالانه ای را تشکیل می دهد. مناسک و مراسم یکشنبۀ کلیساها یا سبت شنبۀ یهودیان یا جمعۀ مسلمانان از این جمله است. معمولاً چنین استنباط می شود که مناسک دارای معانی نمادین عمیق اند. تعریف دیگر آن این است که هر رفتاری را که باید با قواعد معیّنی تطبیق کند و گرنه منجربه عواقب فوق طبیعی تصور می شود، مَنْسک (جمع: مناسک) یا شعیره (جمع: شعایر) می نامند. آن ها نسبت نزدیکی با جهان بینی و دین و مرام جامعه و همچنین ساختارهای سیاسی و اقتصادی آن دارند؛ که به قصد نزدیکی به خدا در ادیان ابراهیمی انجام می گیرد و ممکن است به نیت افزایش محصول، شکست دشمنان، پیشی گرفتن بر رقیبان، رسیدن به اشراق، کاهش فلاکت، درمان بیماری روانی یا جسمی، مشروع ساختن وقایع مهمی از قبیل ازدواج، جبران عواقب تخطی از محرمات و مقررات اجتماعی، یا دفع ارواح خبیث برگزار شوند. در بعضی جوامع همۀ اشخاص حق اجرای مناسک را دارند (مانند دسته ای از بومیان استرالیا)، در برخی دیگر فقط مردان (همچون در میان سرخ پوستان یانومامو برزیل) یا فقط زنان (مثلاً در قبیلۀ کالاباری شمال نیجریه) اجازۀ این کار را دارند، و در گروهی دیگر فقط روحانیان یا شمن ها می توانند مناسک را برگزار کنند. مناسک ممکن است با استعمال مواد مخدر (چنان که در میان غالب سرخ پوستان جنگل های استوایی برزیل و سرخ پوستان جلگه های امریکایی شمالی مرسوم است)، وردخوانی، نقاب گذاری، و رقص و موسیقی و نواختن طبل همراه باشد.

معنی کلمه مناسک در ویکی واژه

جِ منسک، آیین‌های عبادی.

جملاتی از کاربرد کلمه مناسک

گوئی کانبوه حافظان مناسک گرد در مسجد الحرام برآمد
تا آغاز سدهٔ دوم میلادی، آثار کمی دربارهٔ میترا ایزد ایرانی در سرزمین روم یافت شده است؛ در صورتی که از سال ۱۳۶ میلادی به بعد صدها کتیبه و سنگ‌نبشته وقف‌شده به این ایزد وجود دارند. شرح سبب این تجدید محبوبیت آسان نیست و امروزه یک نظریه این است که شاید آیین میترائیسم قدیمی، توسط نابغه‌ای مذهبی که در حدود صد سال پس از میلاد می‌زیسته است تجدید بنا گردیده و به منظور پذیرفته شدن مناسک باستانی ایرانی در سرزمین روم، تفسیر و تعبیری افلاطونی و جدید به آن بخشیده شده است.
ز جان و تن بگذر تا رسی به کعبه دل که این بود حرم خاص و آن مناسک حاج
گرچه حاجی مناسک آموزست به عمل علم او ره افروزست
تویی مقصد از کعبه بر خاکساران ببخش ار قصوری شد اندر مناسک
سوی کعبه شد رخ برافروخته حساب مناسک در آموخته
تا به نسرین مناسک در وفا حق چه بخشد در جزا و در عطا
کنفوسیوس بر مطالعه تاریخ و میراث فردی و جمعی تأکید می‌کرد. از نظر او بازآموزی و انتقال سینه به سینه مناسک و آئین‌های سنتی به نسل‌های آینده به عنوان وارثین میراث تمدن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. به نظر کنفوسیوس، حفظ این آئین‌ها سبب نزدیک شدن افراد جامعه به یکدیگر و عامل ثبات و دوام تمدن بود.
برای آزتک‌ها مرگ ابزاری در خدمت خلقت بود. خدایان و انسان مسئولیت داشتند تا با قربانی کردن خودشان اجازه دهند زندگی ادامه پیدا کند. هم‌حیوانات و هم انسان‌ها بر اساس اینکه به کدام خدا تقدیم می‌شوند و کدام مراسم برگزار می‌شود قربانی می‌شدند. در بعضی از این مناسک نشانه‌هایی از آدم‌خواری هم وجود داشته‌است. قربانی کننده و خانواده‌اش بخش‌هایی از جسم قربانی خود را مصرف می‌کرده‌اند. هر چند که میزان رایج بودن این عمل مشخص نیست.