منات

معنی کلمه منات در لغت نامه دهخدا

منات. [ م َ ] ( روسی ، اِ ) یک نوع پولی که معادل یک صد کوپک است. ( ناظم الاطباء ). مسکوکی سیمین روس را. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).
منات. [ م َ ]( اِخ ) نام بتی در عرب که هذیل و خزانه که هر دو قبیله ای است از عرب آن را می پرستیدند. ( غیاث ). بت قبایل اوس و خزرج و غسان. ( مفاتیح العلوم خوارزمی چ بنیاد فرهنگ ص 40 ) :
همچنان کو گفت می گوید سخن
دیو در عزی و لات اندر منات.ناصرخسرو.هم دیده داری هم قدم هم نور داری هم ظلم
در هزل و جد ای محتشم هم کعبه گردی هم منات.سنائی ( دیوان چ مصفا ص 375 ).گرچه هر دو ز جبلّت سنگند
فرق باشد ز منی تا به منات.خاقانی.کی برند آب درمنه بر لب آب حیات
کی شود سنگ منات اندرخور سنگ منا.خاقانی ( دیوان چ سجادی ص 22 ).بتی دیدم از عاج در سومنات
مرصع چو در جاهلیت منات.سعدی ( بوستان ).
مناة. [ م َ ] ( ع اِ ) مَنا. ( اقرب الموارد ). رجوع به منا ( معنی اول ) شود.
مناة. [ م َ ] ( اِخ ) نام بتی است درعرب. ( مهذب الاسماء ). نام بتی ، مَنَوی منسوب بدان. ( منتهی الارب ). نام بتی که مناءة نیز گویند. ( ناظم الاطباء ). بتی است که دو قبیله هذیل و خزاعه را بود میان مکه و مدینه و آن را مناءة نیز گویند و نسبت به آن منوی است. ( از اقرب الموارد ). رجوع به منات شود.
مناة. [ م َ ] ( اِخ ) موضعی است به حجاز. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ).
منأت. [ م ُ ءَ ] ( ع ص ) دورکرده. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه منات در فرهنگ معین

(مَ ) [ ع . ] (اِ. ) نام بتی از بت های مورد پرستش بعضی از طوایف عرب پیش از اسلام .
( ~. ) [ روس . ] (اِ. ) پول رایج روسیه .

معنی کلمه منات در فرهنگ عمید

پول رایچ روسیه، برابر با صد کوپک.

معنی کلمه منات در فرهنگ فارسی

نام بتی بوده که بعضی از طوایف عرب قبل ازاسلام آنرا پرستش میکردند و کافران منات را دزدیده به هندوستان بردند و محلی برای آن ساختند که به بتکده سومنات معروف شد و پرستشگاه بت پرستان بود تا اینکه سلطان محمود غزنوی هندوستان را تسخیر کرد و سومنات را ویران ساخت و جواهرات آنرا بغنیمت برد.
( اسم ) پول رایج روسیه برابر ۱٠٠ کپک

معنی کلمه منات در دانشنامه آزاد فارسی

مَنات
نام یکی از بت های بزرگ مردم عربستان در پیش از اسلام، که آن را از سنگی سیاه تراشیده بودند. همچنین گفته اند که منات بتی از سنگ بوده که در جوف کعبه قرار داشته است و آن را خدای قسمت و سرنوشت می دانسته اند. در قرآن فقط یک بار از این بت یاد شده است (نجم، ۲۰). منات بیشتر به قبیلۀ هُذَیل و خزاعه اختصاص داشته است. اوس و خَزرج، دو قبیلۀ عمدۀ مدینه، آن را پیش از اسلام می پرستیدند. همچنین به گفتۀ ابن عربی قبیلۀ ازد و بنی غسّان نیز این بت را می پرستیدند و در طواف حج زمان جاهلیت، منات جانشین سعی میان صفا و مروه بوده است. منات را از «منا» به معنی ریختن مشتق دانسته اند چراکه خون ذبایح بیشتر در پای این بت ریخته می شد. در سالِ فتح مکه، شکسته شد.

معنی کلمه منات در ویکی واژه

نام بتی از بت‌های مورد پرستش بعضی از طوایف عرب پیش از اسلام.
پول رایج روسیه.

جملاتی از کاربرد کلمه منات

در کعبه و سومنات نبود جز روی تو در مقابل ما
استپان لوونی مناتساکانیان (Ստեփան Լևոնի Մնացականյան؛ زادهٔ ۱ ژوئیهٔ ۱۹۵۷) یک سیاستمدار، و اهل ارمنستان است که از تاریخ ۱۹۹۸ تا تاریخ ۲۰۰۰ در دولت آرمن داربینیان سمت رئیس اداره آمار ارمنستان را برعهده داشت.
مناتساکانیان در وزن ۷۲ کیلوگرم کشتی فرنگی مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۸ بوداپست حاضر بود که در مسابقه های اول تا سوم عزیز بوعلام از مراکش، الکساندر ماکسیموویچ از صربستان و ژانگ هیوجان از چین را شکست داد اما در نیمه نهایی به بالینت کورپاسی از مجارستان باخت و به دیدار رده‌بندی رفت. وی در دیدار رده‌بندی طارق عزیز بن عیسی از الجزایر را شکست داد و مدال برنز وزن ۷۲ کیلوگرم را بدست آورد.
استپان مناتسکانیان (ارمنی: Ստեփան Մնացականյան؛ ۵ نوامبر ۱۹۱۷ – تاریخ ورودی نامعتبر است) معمار اهل ارمنستان بود. بین سال‌های ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۸ میلادی وی ریاست بخش معماری انستیتو هنر فرهنگستان ملی علوم ارمنستان بر عهده داشت.
وی با نام اصلی آرشاویر میکائیلی مناتساکانیان در ۱۶ ژانویهٔ ۱۹۱۰ در روستای گتاشن به دنیا آمد داربنی عضو اتحادیه نویسندگان شوروی و حزب کمونیست اتحاد شوروی بود. وی در ۷ نوامبر ۱۹۸۰ در سن ۷۰ سالگی در درگذشت.
ریزم از هم لات و عزی و منات آتش اندازم بجان سومنات
مناتساکانیان در وزن ۷۲ کیلوگرم کشتی فرنگی مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۹ نورسلطان حاضر بود که در مسابقه های اول و دوم اینوئه توموهیرو از ژاپن و ریموند بانکر از آمریکا را شکست داد اما در نیمه نهایی به آرام واردانیان از ازبکستان باخت و به دیدار رده‌بندی رفت. وی در دیدار رده‌بندی مایکل ویدمایر از آلمان را شکست داد و مدال برنز وزن ۷۲ کیلوگرم را بدست آورد.
چراغ سومناتست آتش طور بود زان هر جهت را نور در نور
ما بندهٔ سیدیم از جان بیزار ز لات و از مناتیم
منات و عزی دختران لات محسوب می‌شدند و به عنوان شفیعانی برای نزدیکی به هبل پرستش می‌شدند.[نیازمند منبع] این سه‌بت به شکل سنتی «بنات الا» نامیده می‌شدند؛ هرچند بنات الا در اصل احتمالاً معنی‌ای جز «موجودات آسمانی» نمی‌دهد.
مقیم کوی جانانم ندارم خبر از کعبه و از سومناتی
از خود طلب که هر چه طلب می‌کنی ز یار در تنگنای کعبه و در سومنات نیست
واژهٔ الأوس به معنی نعمت* است که کوتاه‌شدهٔ أوس مناة (به معنی نعمتی که از جانب منات است) می‌باشد که این نام پس از اسلام به أوس الله تغییر یافت.
در این سال تغییر واحد پول جمهوری آذربایجان از منات آذربایجان به منات جدید آذربایجان صورت گرفت و در ۲۸ - دسامبر ۲۰۰۵ اسنکاس‌ها و سکه‌ها منات جدید در این کشور به مردم عرضه شد، در حال حاضر (۲۰۱۶) ارزش هر منات جدید جمهوری آذربایجان معادل ۷۸۰۰ تومان یا ۰/۷۲ دلار است.
نبود عجب اگر به سر کویت آورند زاهد ز کعبه روی و برهمن ز سو منات
خشت از معنی زدی بر سومنات قلعه و بتخانه را کردی خراب
از آب گنگ چه گویم که چندفرسنگست به سومنات بدانجایگاه زلت و شر
یا محمد! تو چه می‌گویی؟ گفت ما را در بدایت این کار این ادب درآموختند که: وَ اخْفِضْ جَناحَکَ لِمَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ، همی گویم: «اللهم اغفر للمؤمنین و المؤمنات»، لا جرم چون بود مصطفی (ص) همه نصیب خلق بود و همه بامت مشغول بود. رب العالمین وی را نیابت داشت، و بی وی کار وی راست کرد، و خصم وی را جواب داد.