ممیزی

معنی کلمه ممیزی در لغت نامه دهخدا

ممیزی. [ م ُ م َی ْ ی ِ ] ( حامص ) بررسی و تشخیص. || بررسی محصول ملکی یا املاکی برای تعیین مالیات آن. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). || بررسی درآمد کسبه و پیشه وران برای تشخیص مالیات آنان حسب موازین قانونی. بازدید.

معنی کلمه ممیزی در فرهنگ معین

(مُ مَ یِّ ) [ ع - فا. ] (حامص . ) ۱ - وارسی ، رسیدگی . ۲ - ارزیابی مالیاتی .

معنی کلمه ممیزی در فرهنگ عمید

رسیدگی مالیاتی.

معنی کلمه ممیزی در فرهنگ فارسی

۱ - تمییز تشخیص ۲ - رسیدگی تحقیق وارسی بازدید ( فره . ) ۳ - ارزیابی مالیاتی : [ تعدیل و ممیزی بسیاری از ممالک ایران ... ( بزمان ناصر الدین شاه )] ( الماثرو الاثار ۱۳٠ ) یا اداره ممیزی اداره ای در وزارت دارایی ( مالیه ) که وظیفه آن تعیین مقدار مالیات اراضی و املاک است .

معنی کلمه ممیزی در ویکی واژه

وارسی، رسیدگی.
ارزیابی مالیاتی.

جملاتی از کاربرد کلمه ممیزی

تو آن ممیزی ، که بعهد وجود تو معدوم گشت قاعدهٔ نا ممیزی
پرویز خائف: نظامی محرم‌ترین و محترم‌ترین زبان را در صحنه‌های مختلف دارد. کلمات او به صورتی است که ممیزی فکری و روحی و ایمانی کرده‌است. کلمه‌ای در خسرو و شیرین نمی‌توان یافت که خلاف حریم باشد، تشبیهات و تصاویرش را در پرده‌هایی می‌گیرد که عیان نباشد. حرفی که دربارهٔ خسرو و شیرین زده شده‌است، بسیار نابجا و ناحق است زیرا شرح حال نظامی را نخوانده‌اند.
ز ناگه آمد بهر ممیزی سوی طاق یکی جوان و ببردش به میهمان رستم
ز ابنای روزگار به خوبی ممیزی چون در میان لشکر منصور رایتی
خاقانی اگر ممیزی عرضه مکن آن یوسف تازه را بر این گرگ کهن
و نیز گروهی گفته‌اند که: «معرفت الهامی است.» و آن نیز محال است؛ از آن‌چه معرفت را برهان باطل و حق است و اهل الهام را بر خطا و صواب برهان نباشد؛ از آن‌چه یکی گوید که: «به من الهام است که خداوند تعالی اندر مکان نیست.» و یکی گوید: «مرا الهام چنان است که ورا مکان است.» لامحاله اندر دو دعوی متضاد حق به نزدیک یکی باشد و هر دو به الهام می دعوی کنند و لامحاله ممیزی بباید تا فرق کند میان صدق و کذب این دو مدعی. آنگاه به دلیل دانسته باشد و حکم الهام باطل بود و این قول براهمه است و الهامیان.
ریاست آسوسای برای سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ برای نخستین بار از زمان تأسیس به مالزی واگذار شد. انتخاب اعضای هیئت رئیسه آسوسای و کمیته ممیزی برای سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ از برنامه سیزدهمین کنگره دیوان محاسبات کشورهای آسیایی بود.