ممد

معنی کلمه ممد در لغت نامه دهخدا

ممد. [ م ُ م ِدد ] ( ع ص ) مددکننده. ( غیاث اللغات )( آنندراج ). امدادکننده. مددرساننده. یاری دهنده. ( ازناظم الاطباء ). کمک. یار. مددده. کمک فرستنده : أنی ممدکم بألف من الملائکة ( قرآن 9/8 )؛ من مددکننده ام شما را به هزار از فرشتگان. ( تفسیر ابوالفتوح رازی ج 5 ص 43 ). هر نفسی که فرومی رود ممد حیات است و چون برمی آید مفرح ذات. ( گلستان ). || زیادکننده. ( ناظم الاطباء ).
ممد. [ م ُ م َدد ] ( ع ص ) کشیده. ( مهذب الاسماء ) . رجوع به مُمِدّ شود.
ممد. [ م َ م َ ] ( اِخ ) دهی است از بخش فلاورجان شهرستان اصفهان ، دارای 340 تن سکنه. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 10 ).

معنی کلمه ممد در فرهنگ معین

(مُ مِ دّ ) [ ع . ] (اِفا. ) یاری دهنده .

معنی کلمه ممد در فرهنگ عمید

مددکننده، یاری کننده، یارومددکار.

معنی کلمه ممد در فرهنگ فارسی

مدد کننده، یاری کننده
( اسم ) مدد کننده یاری کننده : [ هر نفسی که فرو میرود ممد حیات است . ] ( گلستان . چا . فروغی بخ ص ۱ )
کشیده

معنی کلمه ممد در ویکی واژه

در گفتگوی عامیانه به جای محمد صرف می‌شود. ممدآقا به جای محمدآقا.
در محاوره و گفتگو به جای محمد، محمد به صور مختلف در گویش بهاری مسموع می‌شود ممّد، مُحه، محمّد، ماحمّد.
یاری دهنده.

جملاتی از کاربرد کلمه ممد

ابن بابک در زمانی می‌زیست که عضدالدولهٔ دیلمی درگذشته بود و شاهزادگان دیلمی هر یک‌گوشه‌ای از خاک ایران و عراق را گرفته، سودای شاهنشاهی در سر می‌پروراندند. در آن زمان اختلاف میان امیران دیلمی فزونی یافته بود. اما ابن بابک همهٔ شاهان و امیران عصر خویش را از بغداد گرفته تا کرمان و گرگان مدح گفته و کمتر در دام جدال‌های سیاسی گرفتار آمده‌است؛ فهرست ممدوحان او سخت مفصل است. وی حتی از مدح سلطان محمود غزنوی که از خاور برآمده بود و قدرت روزافزون می‌یافت و کیان پادشاهی دیلمی را تهدید می‌کرد، نیز چشم نپوشید.
تا کنونم نبوده ممدوحی آب توفان آز را نوحی
اگر شود چو الف قامت حسود تو ممدود ز تیغ قهر تو باشد کشیده بر سر او مد
این روستا در مسیر ورزقان-خاروانا در منطقه‌ای به نام سه راهی ممد آقا واقع شده، در این سه راهی بعد از پیچیدن به جاده فرعی و طی حدود پنج کیلومتر راه به روستای ارزیل رسیده و از ارزیل تا خود آبشار باید یک کیلومتر راه آسفالت را طی کرد، معدن طلای اندریان نیز در این منطقه وجود دارد.
سررشته عمر مسندآرایان ممدود به قدر مد احسان است
یا معشوقی که وصل او باشد خاص یا ممدوحی که عام باشد کرمش
اسیر خشم فیلمی به کارگردانی و نویسندگی ممدوح اون محصول سال ۱۳۴۹ است.
در خط نیز استاد بود و اشعار عربی هم داشت. او از بلخ به چغانیان نزد ابوعلی محتاج رفت. از جمله ممدوحان او نصر بن احمد سامانی و ابوعبدالله محمد بن احمد جیهانی وزیر سامانیان را ذکر کرده‌اند.
تاجا در مجموعه‌های تلویزیونی فراوانی حضور داشت که مشهورترین کار وی برای مردم ایران حضور در نقش ممدوح معاون مدیر کل در سریال مدیر کل (مجموعه تلویزیونی) است.
ممدوح بی قرین تویی اندر همه جهان در آفرین تو سخن بی قرین مراست
بر سر خلق خدا سایهٔ عدل تو بود تا زمان ابد انجام قیامت ممدود
اتحادیه اروپا پس از شکستن تظاهرات ۲ آوریل توسط نیروهای امنیتی، آذربایجان را به دلیل «عدم احترام به آزادی‌های اساسی» مورد انتقاد قرار داد. این نهاد از مقامات خواست تا آزادی بیان، گردهمایی آزاد و آزادی مطبوعات را مجاز کنند، حقوقی که به گفته آنها پاسخ دولت مورد بی‌احترامی قرار گرفته‌است. در ۱۳ آوریل، وزیر خارجه آذربایجان، المار ممدیاروف، رئیس هیئت اتحادیه اروپا در آذربایجان را احضار کرد تا نارضایتی دولت خود را از این بیانیه ابراز کند.
من که ممدوح صد هزار کَسَم از چه مدّاحیی تو را نه بسم
ممدود باد سایه فر حضور او بر فرق هر که روی دلش در ره هدی ست
ممدوح چون تو باید تا مدح و آفرینت هر چند بیش گویم با قَدرِ تو بود کم
مدحش از ما عاجزان صائب بود ترک ادب آن که ممدوح خدا و مصطفی و مرتضاست
آ یا الف مَددار (به عربی: ألف ممدودة) است که آن را با همزه یا الف یکی می‌شناسند، اما در حقیقت حرفِ جداگانه‌ای است. این حرف تغییر شکل‌یافتهٔ حرف عبری א است.
موساکایف در وزن ۶۵ کیلوگرم کشتی آزاد قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۳ بلگراد شرکت کرد، او در این مسابقات عادل اوسپانوف از قزاقستان، تاکوتو اوتوگورو از ژاپن، شامیل ممدوف از روسیه و رحمان عموزاد از ایران را شکست داد و به فینال رسید. وی در فینال سباستین ریورا از پورتوریکو را شکست داد و مدال طلا را بدست آورد.