مماس

مماس

معنی کلمه مماس در لغت نامه دهخدا

( ممآس ) ممآس. [ م ِم ْ ] ( ع ص ) نمام. سخن چین. ( از اقرب الموارد ). رجوع به مِمأس شود.
مماس. [ م ُ ] ( اِ ) گودال. مغاک. جای پست. ( از ناظم الاطباء ). پستی و مغاک. ( آنندراج ) ( انجمن آرا ). گودال. مغاک و پستی. ( از برهان قاطع ).
مماس. [م ُ ماس س ] ( ع ص ) با هم ساییده شده. ( غیاث اللغات ) ( ناظم الاطباء ). مالیده شده و ساییده شده دو چیز با هم. ( ناظم الاطباء ). بساونده یکدیگر را. بسوده. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) : هرگاه که هوا بجنبد آن هوا که مماس پوست ما باشد دور شود و هوای تازه مماس گردد. ( ذخیره خوارزمشاهی ). || ( اِ ) جای بهم سودن. ( غیاث اللغات ). جای سوده شدن. ( ناظم الاطباء ). || ( اصطلاح ریاضیات ) در اصطلاح ریاضیات ، عبارت است از ساییدگی وتماس دو خط با یکدیگر، چنانکه خط مستقیمی که بر دایره ای می ساید و از کنار آن می گذرد : مماس بریک منحنی در یک نقطه معین حد قاطعی است که بر این نقطه می گذرد و براثر دوران قاطع حول آن نقطه ، نقطه تقاطع دیگر آن با منحنی منطبق بر این نقطه می شود. فاصله مماس از مرکز دایره برابر طول شعاع است و هر ضلعی از آن او مماس بود آن دایره را. ( التفهیم ص 15 ).
مماس. [ م ُ ماس س ] ( ع ص ) جماع کننده. ( آنندراج ). آرمنده با زن. رجوع به تماس شود.
ممأس. [ م ِ ءَ ] ( ع ص ) سریع. ( از اقرب الموارد ). تیزرو. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || نمام. ( از اقرب الموارد ). نمام.سخن چین. ( از ناظم الاطباء ). سخن چین. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه مماس در فرهنگ معین

(مُ سّ ) [ ع . ] (اِمف . ) به هم ساییده شده ، مالیده شده .

معنی کلمه مماس در فرهنگ عمید

مالیده شده، به هم ساییده شده.

معنی کلمه مماس در فرهنگ فارسی

بهم ساییده شده، مالیده شده
( اسم ) ۱ - بهم ساییده مس کرده . ۲ - تلاقی کرده ( خط سطح ) توضیح مماس بر یک منحنی در نقطه معین حد قاطعی است که بر این نقطه می گذرد و بر اثر دوران قاطع حول آن نقطه نقطه تقاطع دیگر آن با منحنی منطبق براین نقطه میشود . فاصله مماس از مرکز دایره برابر طول شعاع است .
سریع

معنی کلمه مماس در دانشنامه عمومی

در هندسه، خط مُماس بر یک خم صفحه ای در یک نقطهٔ معین، خط راستی است که منحنی را در آن نقطه «فقط لمس می کند». خط مماس، به صورت غیر رسمی، خطی تعریف می شود که از دو نقطهٔ واقع بر منحنی که بی نهایت به یکدیگر نزدیک اند می گذرد. به صورت دقیق تر، خط مماس بر منحنی y = f ( x ) در نقطهٔ x = c واقع بر منحنی، خط راستی است که از نقطهٔ ( c , f ( c ) ) واقع بر منحنی می گذرد و شیبی برابر f ′ ( c ) دارد که در آن f ′ مشتق f است. تعریف مشابهی برای منحنی های فضایی و منحنی های واقع در فضای n - بُعدی اقلیدسی برقرار است.
خط مماس در نقطهٔ برخورد خود با منحنی ( نقطهٔ تماس ) همان راستای منحنی را دارد و در نتیجه بهترین تقریب خطی برای منحنی در آن نقطه به شمار می آید.
به طور مشابه، صفحهٔ مماس بر یک سطح در یک نقطهٔ معین، صفحه ای است که آن سطح مفروض را در آن نقطهٔ معین «فقط لمس می کند». مفهوم مماس یکی از مفاهیم بنیادین در هندسهٔ دیفرانسیل است که به صورت گسترده ای تعمیم داده شده است.

معنی کلمه مماس در دانشنامه آزاد فارسی

مُماس (tangent)
در هندسه، خط راستی که با منحنی تماس دارد. به بیان دقیق تر، خط راستی را مماس بر منحنی در نقطۀ مشخصی چون P می گویند، اگر موضعِ حدیِ خطی گذرنده از P و نقطه متغیری چون Q روی منحنی باشد، وقتی که Q به P میل می کند. مماس، شیب منحنی در نقطۀ تماس را به دست می دهد. در نقطۀ ماکسیمم (بیشینه)، مینیمم (کمینه) یا عطف، شیب مماس صفر است.

معنی کلمه مماس در ویکی واژه

به هم ساییده شده، مالیده شده.

جملاتی از کاربرد کلمه مماس

و گاوس با استفاده از معادله تابعی آن بسط کسری ادامه یافته تابع ابر هندسی را یافت. این به لاکوویچ اجازه داد تا یک اثبات جدید و ساده‌تر برای این واقعیت بیابد که تابع مماس دارای بسط کسری پیوسته‌است که لامبرت کشف کرده بود.
هم مه و ناهید را هر شام گه روبخشت آستان او مماس
مماس تلفات الکتریکی را می توان به طور مشابه تعریف کرد:
عالی دری رفیعتر از عالم قیاس گشتم عیان که عرش بد آن سطح را مماس
شمع های محفل تو است اینکه خوانندش نجوم زانکه سطح بارگاهت کرده با گردون مماس
ای خداوند قایم و قدّوس ملک تو نامماس و نامحسوس
مردم به دلبستگی‌های عمیقی احتیاج دارند، که بعضی اوقات می‌تواند توسط دوستان نزدیک تحقق یابد، اما بیشتر اوقات توسط اعضای نزدیک خانواده مانند والدین و بعداً در زندگی توسط شرکای عاشقانه انجام می‌شود. در سال ۱۹۹۷ انریکو دیتومماسو و بری اسپینر تنهایی عاطفی را از تنهایی رمانتیک و خانوادگی جدا کردند.
۳. مقاله سوم در مورد دایره است. ابن سینا، می‌گوید: در دایره تمام قطرها و نصف قطرها که امروزه شعاع گفته می‌شود، با همدیگر مساوی هستند. به دست آوردن مرکز دایره، نقطه مماس دو دایره و مطالبی از این قبیل نیز در همین مقاله مطرح شده‌اند.[پاورقی ۶]
قرار بگیرد، به منفی خود تبدیل می‌گردند (تصویر را ببینید). این خاصیت متمایز کننده‌ای برای اسپینورها است: اسپینورها را می‌توان به عنوان «ریشه‌های مربعی» بردارها در نظر گرفت (گرچه که این تعریف دقیقی نیست و حتی ممکن است گمراه کننده باشد؛ لذا بهتر است آن‌ها را به عنوان «ریشه‌های مربعی» مقاطع کلاف‌های برداری دید، در حالتِ کلاف جبرِ خارجی، کلاف کتانژانت یا کلاف هم-مماس، تبدیل به «ریشه‌های مربعی» فرم‌های دیفرانسیلی می‌گردند).
صاحب عادل نظام الملک ثانی مجد دین ای حضیض بارگاهت اوج کیوان را مماس
و منحنی اولیه یکی است، بنابراین خطوط مماس
در هندسه بینی دهن شیخ و لب جام دو دائره کان هر دو بیک نقطه مماس است
را جای‌گذاری می‌کنیم تا مختصات نقطهٔ مماسِ
تا بود نخل دعا، عرش اجابت را مماس این شهنشاه سلیمان‌حشمت جمشیدشان
بر درگهش ملایک علّام را عروج بر سدّه اش محدّب اجرام را مماس
خواجه نصیرالدین طوسی برای اولین بار در قرن ۱۳ میلادی کشف کرد که اگر دایره‌ای داخل دایره‌ای بزرگ‌تر که شعاعی ۲ برابر آن دارد بر آن مماس شود، با دوران دایره کوچک روی محیط دایره بزرگ، هر نقطه‌ای از دایرهٔ کوچک در مسیر حرکت خود قطری منحصربه‌فرد از دایره بزرگ را رسم می‌کند. این کشف حرکات ظاهری خطی برخی سیارگان را توضیح داد و بعدها مورد استفاده منجمین اروپایی قرار گرفت.
اما قوت لمس قوتی است پراکنده در پوست و گوشت حیوان تا چیزی که مماس او شود اعصاب ادراک کند و اندر یابد چون خشکی و تری و گرمی و سردی و سختی و نرمی و درشتی و نغزی.
را میزان زاویهٔ پیمایش‌شده توسط نقطهٔ مماس و
ز فرط لطف و تواضع گمان برد همه کس که نعل مرکب تو جرم ماه راست مماس
در خرداد ماه ۱۳۴۵ جهانگیر درویش مشغول طراحی ورزشگاه سی هزار نفری شد. تصمیم گرفته شد که این استادیوم به دلیل طراحی خاص خود در منطقه تهران پارس تهران ساخته شود. این منطقه به دلیل داشتن ارتفاع زیاد نسبت به مرکز شهر، شیب کم و یکنواخت زمین به طرف کوه و خصوصاً فضای آزاد و باز دامنه کوه، بهترین موقعیت را برای یک مجموعه ورزشی دارا بود. کلیه راه‌های شرقی – غربی تهران در حد این منطقه به طرف شمال و جنوب منحرف می‌شوند و به علت موقعیت طبیعی کوه‌ها این منطقه در موقعیت بین راهی ترافیک قرار نداشت و ترافیک آن به صورت مماسی بود. چون منطقه‌های پر جمعیت شرق تهران فاقد تأسیسات ورزشی بودند لزوم ایجاد چنین منطقه ای را ایجاب می‌کرد.