ملین
معنی کلمه ملین در لغت نامه دهخدا

ملین

معنی کلمه ملین در لغت نامه دهخدا

ملین. [ م ُ ل َی ْ ی ِ ] ( ع ص ، اِ ) نرم گرداننده. ( آنندراج ). هر چیزی که نرم کند. ( ناظم الاطباء ). نرم کننده. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) : اگر هنوز بر صلابت حال اول است به سخنهای ملین و گفتار چرب مبین اگر نرم نشود باری در درشتی نیفزاید. ( مرزبان نامه چ قزوینی ص 122 ). || ( اصطلاح پزشکی ) لینت دهنده و سست کننده و اسهال آورنده و هر آنچه شکم را نرم کند. ( ناظم الاطباء ). طبیبان جز داروی تیزرا ( چون سقمونیا و شحم حنظل و خربق سیاه و تربد و مانند آن ) مسهل نگویند از بهر آنکه داروهای قابض و لزج و شیرین و شور استفراغ اندک کند و جز از معده و امعاء و آنچه بدین نزدیک است استفراغ نکند. [ و داروهای استفراغ کننده را که تیز نباشد ] ملین گویند. ( ذخیره خوارزمشاهی ، یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). دوایی که به قوت حرارت معتدله و رطوبت خود اخراج نماید آنچه در معده و امعاء است ، مانند مغز فلوس و تمرهندی و شیرخشت. ( فهرست مخزن الادویه ). اعم از منضج و مزلق و مخرج ما فی المعده و امعاء است. ( تحفه حکیم مؤمن ). مسهلی سبک. لینت بخش . که شکم براند اندکی چون مسهل. دارو که معده را به کار دارد نه به بسیار مسهل. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).
ملین. [ م ُ ل َی ْ ی َ ] ( ع ص ) نرم گردانیده شده. ( آنندراج ). نرم شده. || آرام شده. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه ملین در فرهنگ معین

(مُ لَ یِّ ) [ ع . ] (اِفا. ) هرآنچه که باعث شکم روی باشد.

معنی کلمه ملین در فرهنگ عمید

دارویی که معده و روده ها را نرمی و لینت بدهد، نرم کننده.

معنی کلمه ملین در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - نرم گرداننده ۲ - غذا یا دوایی که با خوردن آن مزاج اندکی عمل کند توضیح دوایی که بقوت حرارت معتدله و رطوبت خود اخراج نماید آنچه در معده و امعائ است مانند مغز فلوس و تمر هندی و شیر خشت ( مخزن الادویه ) .

معنی کلمه ملین در دانشنامه عمومی

ملین (زاکسن آنهالت). ملین ( به آلمانی: Mellin ) یک منطقهٔ مسکونی در آلمان است که در بتسندورف واقع شده است. ملین ۲۰۲ نفر جمعیت دارد.
معنی کلمه ملین در فرهنگ معین

معنی کلمه ملین در دانشنامه آزاد فارسی

مُلَیِّن (laxative)
ترکیبی برای رفع یبوست و حرکات نامنظم روده. در پزشکی، استفادۀ طولانی مدت و منظم از این ترکیبات را توصیه نمی کنند، زیرا ورزش منظم و رژیم غذایی حاوی مقادیر فراوان الیاف گیاهی بهترین راه جلوگیری و درمان یبوست است.

معنی کلمه ملین در ویکی واژه

lassativo
ماده ی معمولا خوراکی که موجب سهولت دفع می شود.
شیر ملین است.
هرآنچه که باعث شکم روی باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه ملین

رب العالمین ندا کرد یا آدم این انت؟ کجایی ای آدم؟ و خود داناتر بود. آدم گفت انا هذا رب اینک منم خداوندا! در میان درخت. قال ألا تخرج یا آدم بیرون نیایی؟ قال استحیی منک، گفت از تو شرم دارم خداوندا قال الم انهکما عن تلکما الشّجرة؟ نه شما را گفتم که ازین درخت مخورید؟ فقال آدم انّه حلف لی بک و لم اکن اظن ان احدا من خلقک یحلف بک کاذبا، فذلک قوله وَ قاسَمَهُما إِنِّی لَکُما لَمِنَ النَّاصِحِینَ پس رب العالمین حوا را گفت «انت غررت عبدی، فانک لا تحملین حملا الّا حملته کرها، فاذا اردت ان تضعی ما فی بطنک اشرفت علی الموت مرارا. ثم قال للحیّه انت التی دخل الملعون فی جوفک حتی غرّ عبدی، ملعونة انت لا رزق لک الّا التّراب، انت عدو بنی آدم و هم اعداؤک. وهب بن منبه گفت اللَّه تعالی پس از آن که آدم را در بهشت بنشاند انگشتری بوی داد و گفت یا آدم هذا خاتم العز خلقته لک لا تنس فیه عهدی، فاخلعه. یا آدم این انگشتری بتو دادم و عزّ تو درین بستم نگر تا عهد من فراموش نکنی، که اگر عهد من فراموش کنی من این خاتم عز تو از تو واستانم و بدیگری دهم.
وقتی از وی طلب کمک کردند، ابتدا از آنان پیمان یاری گرفت تا آنان را از این رسوایی رهایی بخشد؛ سپس توطئه‌ای را به آنان پیشنهاد کرد، که با اجرای آن کوهستان‌نشین‌ها توانستند عاملین سلطان را به قتل برسانند. تنها یکی از آنان که جان سالم به در برد، خبر این اتفاق را به گوش سلطان مراکش رساند.
امامی در مراسم و مناسبت‌های داخلی و خارجی، به عنوان همسر نخست‌وزیر دولت ایران حاضر می‌شد. او در تشریفات رسمی کاخ سفید و کاخ کرملین، همراه دومین مقام ایران بود.
چارلز «چاک» مک‌گیل (با بازی مایکل مک‌کین)، برادر بزرگتر جیمی (ساول گودمن) و از بنیان‌گذاران و مدیر شرکت حقوقی هملین، هملین و مک‌گیل است.
«وزنیشیانسکی ۳۷۲۳» که توسط ستاره‌شناس روس «نیکلای استپانوویچ چرنیخ» در سال ۱۹۷۶ کشف شد، به افتخار او نامگذاری شده است. در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۸ میلادی، رئیس‌جمهورِ وقتِ روسیه دمیتری مدودف، مجسمه‌ای از او را در کاخ کرملین نصب کرد.
و هُوَ سید علاءالدین و از افاضل کاملین. در هندوستان وفات یافته. از اوست:
ذُوقُوا فِتْنَتَکُمْ ای یقول لهم خزنة النار ذوقوا عذابکم و احراقکم بالنار هذَا العذاب و هذا الیوم الَّذِی کُنْتُمْ بِهِ تَسْتَعْجِلُونَ بقولکم: مَتی‌ هذَا الْوَعْدُ، و بقولکم: فَأْتِنا بِما تَعِدُنا، و قیل یُفْتَنُونَ ای یختبرون، و یسئلون عمّا کانوا فیه فی الدنیا کقوله: ما ذا أَجَبْتُمُ الْمُرْسَلِینَ «ما ذا کنتم تفعلون»، ثمّ بیّن مستقرّا المؤمنین فقال: إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَ عُیُونٍ. آخِذِینَ ما آتاهُمْ رَبُّهُمْ فیه وجهان احدهما: انّه حال ثابت لهم فی الدنیا ای عاملین بما یأمرهم ربهم فی الدنیا کقوله: ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ و منه قولهم: اخذت بقول فلان فی مسئلة کذا. و الوجه الثانی: آخذین فی الجنة ما اعطاهم ربهم من ثواب اعمالهم، إِنَّهُمْ کانُوا قَبْلَ ذلِکَ، ای قبل دخول. الجنّة کانوا مُحْسِنِینَ مؤمنین مطیعین فی الدنیا ثمّ فسّر فقال: کانُوا قَلِیلًا مِنَ اللَّیْلِ ما یَهْجَعُونَ ما صلة و المعنی قلیلا من اللّیل ینامون.
کیمبرلی «کیم» وکسلر (با بازی ری سیهورن)، وکیلی است که در شرکت حقوقی هملین، هملین و مک‌گیل مشغول به کار است و رابطه نزدیکی با ساول دارد.
مایر در سال ۱۸۴۳ در خانوادهٔ یک معلم دبیرستان در شهر اولدنبورگ به دنیا آمد. مادرش دختر یک شیمیدان معروف آلمانی به نام لئوپولد گملین بود. از سال ۱۸۶۰ تا ۱۸۶۲، وی به تحصیل ریاضی و شیمی در مؤسسه فناوری کارلسروهه پرداخت. در ۱۸۶۲ به دانشگاه هایدلبرگ رفت و مدرک پی‌اچ‌دی خود را در شیمی، ریاضی و فیزیک دریافت نمود.
آبنروده دهکده ای در بخش کرملینگن واقع در شهرستان وولفِن بوتل در شرق ایالت نیدرزاکسن آلمان است.
بازیکن قادر است به‌وسیلهٔ اسبی به نام تورنت، در دنیای میانه سریعتر کاوش کنند، این اسب قادر به پریدن بوده و بازیکن می‌تواند با استفاده از آن به مکان‌های گوناگون نقشه بازی سفر کند. تورنت، در اوایل بازی و پس از ملاقات با شخصیت ملینا در دسترس قرار می‌گیرد و با احضار بازیکن در زیر پای آن ظاهر خواهد شد.
بر در او باش و می دان زیر پای خود بهشت در ره او پوی و می خوان نعم اجرالعاملین
لاتکس این گیاه نیز به تنهایی یا به همراه ترکیبات و افزودنی‌های دیگر برای تولید داروهای ملین ضد یبوست به‌کار می‌رود.
داد پستان فکر من به صفا شیر «حولین کاملین» او را
از متأخّرین و از طبقات سالکین در زمان سلطنت اکبر شاه هندی به هندوستان رفته و خدمت جمعی از کاملین رسیده و هم در آنجا فوت شد. این دو رباعی از اوست:
کنفرانس اولیه اتحاد ترقی‌خواهان در ۱۴–۱۵ دسامبر ۲۰۱۲ در رم، ایتالیا با حضور نمایندگان ۴۲ حزب سیاسی برگزار شد. آنها شامل پیر لوئیجی برسانی، رهبر حزب دموکرات ایتالیا، هارلم دزیر، رئیس حزب سوسیالیست فرانسه، هرمس بینر، رئیس حزب سوسیالیست آرژانتین، پیتر شوملین، فرماندار دموکرات ورمونت و مستفا بن جعفر، دبیرکل این حزب بودند. مجمع دموکراتیک کار و آزادی تونس. همچنین نمایندگان کنگره ملی هند، حزب کارگران برزیل و جنبش سوسیالیستی پان‌هلنی یونان حضور داشتند. حزب کارگر هلند نیز از تشکیل سازمان حمایت کرد، همان‌طور که حزب سوسیالیست سوئیس، و حزب سوسیال دموکرات اتریش حمایت کردند.