ملیت
معنی کلمه ملیت در لغت نامه دهخدا

ملیت

معنی کلمه ملیت در لغت نامه دهخدا

ملیت. [ م ِل ْ لی ی َ ] ( از ع ، مص جعلی ، اِمص ) قومیت. مجموعه خصایص و صفات ملتی :
نه شیوه ملیت و نه رسم تمدن
نه رابطه طایفه نه قاعده حی.ملک الشعرای بهار ( دیوان ج 2 ص 316 ).|| به معنی تابعیت به کار رود و آن رابطه ای است سیاسی که فردی را به دولتی مرتبط می سازد بطوری که حقوق و تکالیف اصلی وی از همین رابطه ناشی می شود. ( از ترمینولوژی حقوق تألیف جعفری لنگرودی ).
ملیت. [ م ِل ْ لی ] ( ع اِ ) برگ مرخ یا غلاف بار آن. ( منتهی الارب ). برگ درخت مرخ. ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه ملیت در فرهنگ معین

(مِ یَّ ) [ ع . ] (مص جع . ) قومیت ، آنچه مربوط به قوم و ملت باشد.

معنی کلمه ملیت در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ملت بودن قومیت مجموعه صفات و خصایص یک ملت : [ نه شیوه ملیت و نه رسم تمدن نه رابطه طایفه نه قاعده حی . ] ( بهار ۳۱۶ : ۲ ) یا حس ملیت . احساس اینکه خود را در زمره افراد ملتی محسوب دارند و بدان افتخار کنند : [ نه امانت نه حس ملیت نه وظیفه نه پاکی نیت . ] ( بهار ۱٠۸ : ۲ )
برگ مرخ یا غلاف باران . برگ درخت مرخ .

معنی کلمه ملیت در فرهنگستان زبان و ادب

[علوم سیاسی و روابط بین الملل] ← تابعیت

معنی کلمه ملیت در دانشنامه عمومی

ملیت (روزنامه). ملیت ( به ترکی استانبولی: Milliyet ) نام یکی از مهم ترین روزنامه های ترکیه است که از سال ۱۹۵۰ میلادی در شهر استانبول به زبان ترکی استانبولی و صورت روزنامه قطع بزرگ منتشر می شود. در سپتامبر ۲۰۰۹، روزنامه ملیت بایگانی دیجیتالی خود را افتتاح کرد.
• احمد آلتان
• دویگو آسنا
• محمدعلی بیراند
• اورهان بوران
• جان دوندار
• اسماعیل جم
• پیامی صفا
• اس تملکوران
ملیت (کانی). ملیت ( به انگلیسی: Mellite ) با فرمول شیمیایی Al2. 18H2O از مجموعه کانی هاست و دارای لومینسانس آبی - در آب گرم از هم می پاشد. از کلمه لاتین mel به معنای عسل گرفته شده است. در HNO۳ و KOH محلول است. Al2O۳:۱۴٫۳٪ C:۲۰٫۱۵٪ O:۲۰٫۱۵٪ H2O:۴۵٫۴٪ برای اولین بار در مجارستان کشف شد و از نظر شکل بلور: هرمی، رنگ: زردعسلی - قهوه ای طلائی - متمایل به قهوه ای تا متمایل به قرمز، شفافیت: شفاف - نیمه شفاف، شکستگی: صدفی، جلا: شیشه ای - ابریشمی، رخ: ناکامل - مطابق با /۰۱۱/، سیستم تبلور: تتراگونال و در رده بندی مواد آلی است و منشأ تشکیل آن ثانوی است.
همایند کانی شناسی ( پارانژ ) آن - زغال است ، از نظر ژیزمان بلوری - اگرگاتهای توده ای - دانه ای کمیاب است و بیشتر در مجارستان، آلمان شرقی، چک اسلواکی، یافت می شود.
معنی کلمه ملیت در فرهنگ معین
معنی کلمه ملیت در فرهنگ فارسی

معنی کلمه ملیت در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:ملت

معنی کلمه ملیت در ویکی واژه

nazione
nazionalità
قومیت، آنچه مربوط به قوم و ملت باشد. این واژه را عرب از ملکوتا سریانی گرفته و خود سریانی ها آن را از آریایی ها در زمان زیر دست و زیر فرمان بودنشان گرفتند: واژه آریایی *لِک lek ( در پهلوی lekā ) همخانواده با location انگلیسی و loka در سنسکریت به معنای سرزمین اقلیم بوم زمین است که از آن واژه مَلِک ( مَه=بزرگ لِک=سرزمین ) به معنای سلطان را ساخته اند. واژه مملکت ( مام=بدنه - تمام لِک=ملت ات ) به معنای امپراتوری یا شاهنشاهی است که از پیوستن چندین ملت شکل میگیرد ( مام میهن=تمامیت میهن ) . در سنسکریت loka लोक در بلوچستان واژه mahlk مہلوک همتای واژه ملت هستند. عرب از مَلِک واژه ملوک و از مملکت واژه ممالک را به دست آورده است. *پیرس: فرهنگ واژگان پهلوی: شادروان بهرام فره وشی در سغدی واژه نافچ را برای ملت داریم. این واژه با ناف یا نافَگ پهلوی که به چم خانواده است، همریشه است. بن مایه: فرهنگ سغدی، دکتر بدرالزمان قریب
این واژه را عرب از ملکوتا سریانی گرفته و خود سریانی ها آن را از آریایی ها در زمان زیر دست و زیر فرمان بودنشان گرفتند: واژه آریایی *لِک lek ( در پهلوی lekā ) همخانواده با location انگلیسی و loka در سنسکریت به معنای سرزمین اقلیم بوم زمین است که از آن واژه مَلِک ( مَه=بزرگ لِک=سرزمین ) به معنای سلطان را ساخته اند. واژه مملکت ( مام=بدنه - تمام لِک=ملت ات ) به معنای امپراتوری یا شاهنشاهی است که از پیوستن چندین ملت شکل میگیرد ( مام میهن=تمامیت میهن ) . در سنسکریت loka लोक در بلوچستان واژه mahlk مہلوک همتای واژه ملت هستند. عرب از مَلِک واژه ملوک و از مملکت واژه ممالک را به دست آورده است. *پیرس: فرهنگ واژگان پهلوی: شادروان بهرام فره وشی
در سغدی واژه نافچ را برای ملت داریم. این واژه با ناف یا نافَگ پهلوی که به چم خانواده است، همریشه است. بن مایه: فرهنگ سغدی، دکتر بدرالزمان قریب

جملاتی از کاربرد کلمه ملیت

نه شیوهٔ ملیت و نه رسم تمدن نه رابطهٔ طایفه‌، نه قاعده حی
ز حیث اکملیت قطب الاقطاب بود بر باطن آن فخر اطیاب
در هنر به کار رفته در تخت جمشید که توسط معمارانی با ملیت‌های مختلف ساخته شده‌است به تجسم انسان و حیوان گرایش بیشتری وجود دارد و به نقش‌های گیاهی کمتر پرداخته شده‌است.
تفلیس دارای سه مدرسه ویژه ارمنیان است همچنین پنج مدرسه ارمنی - روسی و ارمنی – گرجی وجود دارد که همه آن‌ها علاوه بر برنامه آموزشی به تعلیم زبان و ادبیات ارمنی نیز می‌پردازند اما شکایت عمومی در این است که برنامه درس تاریخ ارمنی گنجانده نشده‌است. دولت ارمنستان هزاران کتاب درسی را از ارمنستان به مدارس ارمنی گرجستان می‌فرستد اما این مدارس هنوز دارای کمبود کتاب و امکانات بوده و نیاز به بازسازی و اصلاح فوری دارند. سالانه حدود پنجاه نفر با ملیت ارمنی وارد دانشگاه‌های گرجستان می‌شوند.
از آن سؤال که در خدمتت اشارت رفت جواب باز ده ارفملیت ورقولی
در این کشور چه شد این شعله خاموش فتادی دیگ ملیت هم از جوش
هولوکاست به کشتار دسته‌جمعی و نسل‌کشی نزدیک به شش میلیون نفر یهودی و پنج میلیون نفر دیگر بر پایه نژاد، مذهب، ملیت و عقیده در طی جنگ جهانی دوم به دست آلمان نازی و از ۱۹۴۱ تا انتهای ۱۹۴۵ در اردوگاه‌های مرگ آلمان نازی، گفته می‌شود.
،ملیتی و نیمی می‌دانند، نامیده شد.