ملی کردن

معنی کلمه ملی کردن در فرهنگ معین

(مِ لّ. کَ دَ ) [ ع - فا. ] (مص م . ) مالکیت دولت بر بخشی از صنایع وفعالیت های تولیدی یا اقتصادی .

معنی کلمه ملی کردن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) در اختیار ملت ( که دولت نمایندگی آنرا دارد ) قرار دادن : [ ملی کردن صنعت نفت . ]

معنی کلمه ملی کردن در دانشنامه آزاد فارسی

ملّی کردن (nationalization)
سیاست به مالکیت عمومی درآوردن صنایع و خدمات بنیادی کشور. دولت کارگری انگلستان (۱۹۴۵ـ۱۹۵۱) این سیاست را پی گیری کرد. ولی امروزه گرایش به ملی کردن کاهش یافته و در بسیاری از کشورها (انگلستان، فرانسه، و ژاپن) جهت عکس پیدا کرده است (خصوصی سازی). ملی کردن ممکن است شامل دارایی هایی که در اختیار دولت ها یا شرکت های خارجی قرار دارد نیز بشود؛ مثل ملی کردن صنعت نفت ایران، ملی کردن کانال سوئز، و ملی کردن کشت میوه در گواتمالا، که در تملک امریکا بود و همه در دهۀ ۱۹۵۰ ملی شدند. در شوروی سابق و اقمار اروپایی آن، پس از سقوط کمونیسم، خصوصی سازی با شدت و سرعت آغاز شد. چین نیز برخی از صنایع و خدمات را به بخش خصوصی سپرد. کره شمالی و کوبا هنوز مالکیت تقریباً کامل دولت را بر دارایی های کشور حفظ کرده اند. ترکیه از دهۀ ۱۹۸۰ خصوصی سازی را در مقیاسی گسترده آغاز کرد و ونزوئلا با انتخاب هوگو چاوز برای بار دوم (۲۰۰۶) مسیری معکوس در پیش گرفت و تصمیم به ملی کردن صنایع نفت و ارتباطات گرفت. در ایران، پس از پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و آغاز دورۀ سازندگی، خصوصی سازی برخی از بخش های بزرگ صنعتی و تجاری عمومی، آغاز شد و از سال ۱۳۸۵ با فرمان و تأکید رهبر جمهوری اسلامی بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، سرعت و وسعت بیشتری پیدا کرد.

معنی کلمه ملی کردن در ویکی واژه

مالکیت دولت بر بخشی از صنایع وفعالیت‌های تولیدی یا اقتصادی.

جملاتی از کاربرد کلمه ملی کردن

از بعد اقتصادی، برخلاف محافظه‌کاران راست سنتی که طرفدار دیدگاه بازار آزاد هستند، رفسنجانی به یک اقتصاد ترکیبی معتقد بود.[نیازمند منبع] برای نمونه او به ملی کردن صنایع بزرگ و مالیات‌های سنگین باور داشت.[نیازمند منبع] همین امر باعث شده بود که از حمایت طیف‌های چپ نیز برخوردار باشد. در حقیقت در طول دهه اول پس از انقلاب ۱۳۵۷، رفسنجانی با همین دیدگاه، اتحاد خود را به جناح چپ حفظ کرد؛ ولی پس از مرگ روح‌الله خمینی در سال ۱۳۶۸ او تلاش کرد تا به محافظه‌کاران نزدیک‌تر شود؛ بنابراین در مناسبات میان دو جناح، او یک نقطه مشترک بوده است.[منبع بهتری نیاز است]
سوسیالیسم فلسفهٔ پیچیده و گنگی است؛ می‌توان گفت وجه اشتراک در این طیف اعتقاد بر انسجام همگانی از جمله بر روی ابزار تولید و اقتصاد، و مسائل اجتماعی و سیاسی است، که باعث شکل‌گیری دولت‌های خودمختار و کشور ایالاتی (جماهیر) است، گاهی اختلاف بر سر قدرت مرکزی و عملی کردن انسجام همگانی است؛ امروزه یکی از مشکلات و سؤالات اساسی سوسیالیسم اختلاف بر مفهوم آن است افراد و احزاب و مکاتب زیادی خود را سوسیالیست می‌دانند و با نام سوسیالیسم سعی بر نشان دادن اعتقاد به مفهوم انسجام همگانی دارند، اما مفهوم سوسیالیسم بین آن‌ها متفاوت است، در بعضی مواقع حتی ضد مالکیت خصوصی هم مورد قبول همه نیست.
تنگدستان تعللی کردند در خریدن تأملی کردند
آیکاوا که طرح عظیمی برای تولید انبوه ۱۰ تا ۱۵ هزار دستگاه خودرو در هر سال داشت، شروع به عملی کردن این پروژه نمود. یک سال بعد و پیش از جنگ جهانی دوم، اولین داتسون‌های سایز کوچک در کارخانه مستقر در یوکوهاما، به خط مونتاژ فرستاده شد.
دست‌اندرکاران این کارخانه در سال ۱۹۰۲ نخستین موتورسیکلت را ساخته و فکر تولید خودرو را در سال ۱۹۱۳ عملی کردند. نخستین اتومبیل این کارخانه «پوپشن» نام داشت. تولید خودرو در این شرکت چند دهه ادامه یافت.
ابوریحان بیرونی در کتاب «الاسطرلاب» روشی برای محاسبهٔ شعاع زمین ارائه می‌کند (بوسیلهٔ افتِ افق وقتی از ارتفاعات به افق نگاه می‌کنیم). بعدها در کتابِ «قانون مسعودی» ابوریحان عملی کردن این روش توسط خود را گزارش می‌دهد. اندازه‌گیریِ او یک درجهٔ سطح زمین را ۵۸ میل به‌دست آورده‌است که با توجه به اینکه هر میل عربی ۱۹۷۳٫۳ متر است، شعاعِ زمین ۶۵۶۰ کیلومتر (بر حسبِ واحدهایِ امروزی) به دست می‌آید که تا حدِ خوبی به مقدارِ صحیحِ آن نزدیک است.
در بخش اقتصاد مهم‌ترین موفقیت محمد مصدق عملی کردن برنامه اقتصاد بدون نفت بود که به رغم مانع تراشی‌های شوروی و آمریکا این امر از طریق تعدیل تجارت خارجی و گسترش میزان تولید داخلی تحقق یافت. محمد مصدق هرگز بر سر منافع ایران و مصالح توده‌های ستم کش با بیگانگان و مزدوران آن‌ها سازش نکرد.
نقشهٔ «آزادسازی» را نخستین بار سپهبد حاجیعلی رزم‌آرا که در بهار ۱۳۲۹ نخست‌وزیر شد در سر می‌پرورانید. وی که قصد کودتا علیه شاه و جمهوری کردن ایران را داشت، می‌خواست با آرام‌سازی و تنش‌زدایی دولت‌های بریتانیا و آمریکا و شوروی را با خود هماهنگ سازد و با موضعی معتدل حقوق ایران را در مسئلهٔ ملی کردن نفت و تثبیت حاکمیت ایران بر بحرین به نتیجه رساند.