ملکیت

معنی کلمه ملکیت در لغت نامه دهخدا

ملکیت. [ م َ ل َ کی ی َ ] ( ع مص جعلی ، اِمص ) مأخوذ از تازی ، فرشتگی و مانا به فرشته. ( ناظم الاطباء ). فرشته بودن. خوی و صفات فرشتگان داشتن : همچنان که آن کیمیا که گوهر آدمی را از خساست بهیمیت به صفا و نفاست ملکیت رساند... هم دشوار بود و هر کسی نداند. ( کیمیای سعادت ). هرگه که گوهر عقل در او به جنبش آید، ذات او به لباس ملکیت مکتسی شود. ( مرزبان نامه چ قزوینی ص 100 ).
ملکیت. [ م ِ کی ی َ ] ( ع مص جعلی ، اِمص ) مأخوذ از تازی ، مالکیت. تصرف و تملک. ( از ناظم الاطباء ) : از ملک بیرون است و تصدق است بر مسکینان در راه خدا و حرام است بر من آنکه برگردد همه آن یا بعضی از آن به ملکیت من. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 318 ). باید که طریق تصرفات صاحب در هرچه موسوم بود به سمت ملکیت او الا ما حرم اﷲ مفتوح و مسلوک دارد. ( مصباح الهدایه چ همایی ص 240 ). اهل حقیقت بواسطه آنکه جمله اشیاء را در تصرف و ملکیت مالک الملک بینند امکان حوالت مالکیت با غیرروا ندارند. ( مصباح الهدایه ایضاً ص 375 ). || ( اصطلاح حقوق ) رابطه ای است حقوقی بین شخص و چیز مادی ( جاندار یا بی جان و منقول یا غیرمنقول ) یا توابعچیز مادی ( مانند منافع خانه یا اتومبیل ) که به موجب این رابطه علی الاصول حق همه گونه بهره برداری از آن چیز را دارد مگر اموری که قانون استثنا کرده باشد . ( ترمینولوژی حقوق تألیف جعفری لنگرودی ). || حقیقت. ( ناظم الاطباء ).
ملکیة. [ م َ ل َ کی ی َ ] ( ع ص نسبی ) تأنیث مَلَکی. ( اقرب الموارد ). رجوع به ملکی شود.

معنی کلمه ملکیت در فرهنگ معین

(مِ یَّ ) [ ع . ] (مص جع . ) ملک بودن (رابطه ای است مشروع میان مالک و مملوک و ملک ).

معنی کلمه ملکیت در فرهنگ عمید

حق تصرف، استعمال، انتفاع، و انتقال که شخص در ملک خود و چیزی که متعلق به اوست در حدود مقررات قانون دارد.

معنی کلمه ملکیت در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ملک بودن توضیح رابطه ایست مشروع میان مالک و مملوک یا ملک . این رابطه دراصطلاح امری مشکک و قابل شدت و ضعف است و بحسب مراتب مذکور بمالکیت عین و مالکیت منافع و حق انتفاع تعدد پیدا میکند . در مالکیت کامل مالک حق هر گونه انتفاع اعم از انتقال و انتفاع و اسقاط و اتلاف ملک را - جز آنچه بموجب قانون شده - دارا می باشد .

جملاتی از کاربرد کلمه ملکیت

گر از صدری چنینم مژده گیری دهم ملکیت حق این بشارت
پس غنا نعمت و اعراض اندر وی آفت، و فقر نعمت و حرص اندر وی آفت. معانی جمله نیکو، روش اندر او مختلف و فقر فراغت دل از مادون و غنا مشغولی دل به غیر؛ چون فراغت آمد، فقر از غنا اولی‌تر نه و غنا از فقر اولی‌تر نه. غنا کثرت متاع و فقر قلت آن و متاع بجمله از آن خداوند؛ چون طالب به ترک ملکیت بگفت، شرکت از میان برخاست و از هر دو اسم فارغ شد.
وَ إِنْ خِفْتُمْ و اگر بترسید، أَلَّا تُقْسِطُوا که داد نکنید، فِی الْیَتامی‌ در کار یتیمان، فَانْکِحُوا بزنی کنید، «ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ آنچه شما را حلال و پاکست از زنان، مَثْنی‌ دوگانه، وَ ثُلاثَ و سه گانه، وَ رُباعَ و چهارگانه، فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا پس اگر ترسید که داد نکنید میان ایشان، فَواحِدَةً پس یک زن بزنی کنید، أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ یا سریت همی‌دارید بملکیت، ذلِکَ أَدْنی‌ أَلَّا تَعُولُوا (۳) آن نزدیک‌تر بود بآنکه گران مؤنت نبید.
مشتری خانه قوسش زره ملکیت داد و بنوشت ز ایوان قضاتیرمثال
و چنان که آن کیمیا که مس و برنج را به صفای زر خالص رساند دشوار بود و هر کس نشناسد همچنین این کیمیا که گوهر آدمی را از خشت بهیمیت به صفا و نفاست ملکیت رسانید تا بدان سعادت ابدی یابد هم دشوار بود و هر کسی نداند.
شد این چار دیوار با چار حد به ملکیت دولتش نامزد
اخیراً فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران، امیر ایرانی گفت: «ما از سواحل مکران به قطب جنوب مسلط هستیم و در آن‌جا ملکیت داریم و ان‌شاالله برنامه داریم تا بتوانیم پرچم ایران را بالا ببریم. آن‌جا در کنار کار صرفاً نظامی، کار علمی هم صورت بگیرد و دانشمندان ما هم آماده می‌شوند.»
در این نوع سبب ملکیت، شخص به واسطه مرگ شخص دیگری (در صورتی که از او ارث ببرد و برایش سهام وجود داشته باشد) مالک چیزی می‌شود.
باغ جنت را، توان اثبات ملکیت نمود مهر او و آل پاکش، در کف دل محضر است
در این نوع سبب ملکیت که شایع‌ترین روش در بین مردم هست، شخص با انعقاد قرارداد مثل عقد بیع مالک کالایی می‌شود.
از همان زمان تا به امروز، طایفه ویا خاندانی بنام «آقایی لقایی» این محل را اداره می‌نمایند و ادعای رسمی و مستند بر ملکیت این اراضی «واگذاری توسط حاکم وقت» تا «۹۵ هکتار» را در مقابل دولت دارند که در حال حاضر با مخالفت دولت جمهوری اسلامی ایران بنا به اینکه «این اراضی ملی می‌باشند» روبرو شده‌اند.
اریک سلویگ یک شخصیت تخیلی در دنیای سینمایی مارول بوده که در چندین فیلم از مارول استودیوز حضور داشته‌است. سلویگ اولین بار در فیلم کنت برانا، ثور(۲۰۱۱) با بازی استلان اسکارسگوارد دیده شد. اسکارسگوارد بعد از آن در فیلم انتقام‌جویان(۲۰۱۲) به کارگردانی جاس ویدون و ثور: دنیای تاریک(۲۰۱۳) به کارگردانی آلن تیلور حضور پیدا کند. او در فیلم ثور:دنیای تاریک با اتهامات دیوانگی نیز روبه رو می‌شود ولی بعداً معلوم می‌شود او در مورد ملکیت و دنیاهای دیگر راست می‌گفته‌است. او در فیلم بیشتر با شلوارک دیده می‌شود.