ملکی

ملکی

معنی کلمه ملکی در لغت نامه دهخدا

ملکی. [ م َ ل َ ] ( ص نسبی ) مأخوذ از تازی ، منسوب به ملک ، یعنی فرشته. ( ناظم الاطباء ). فرشته ای. چون فرشتگان. درخور فرشتگان. مَلَکیة :
همتهای فلکی بینمش
سیرتهای ملکی بینمش.منوچهری.ذات او راست صفات ملکی و بشری
که به سیرت ملک است او و به صورت بشر است.امیرمعزی ( دیوان چ اقبال ص 104 ).او بشر بود ولی روح ملک داشت کنون
ملکی روح به تصویر بشر بازدهید.خاقانی.کودکان را هیبت استاد نخستین از سر برفت معلم دومین را اخلاق ملکی دیدند و یک یک دیو شدند. ( گلستان ). همه جنود ملکی و شیطانی و حقایق جسمانی و روحانی را در تحت احاطت ذات خود در عالم صغیر مشاهده کند. ( مصباح الهدایه چ همایی ص 90 ). اکثر متصوفه برآنند که انواع خواطر چهار بیش نیست : حقانی وملکی و نفسی و شیطانی. ( مصباح الهدایه چ همایی ص 104 ). اما فرق میان خاطر حقانی و ملکی آن است که خاطر حق را هیچ خاطر دیگر معارض نشود. ( مصباح الهدایه ایضاً ص 105 ). || دیندار. ( ناظم الاطباء ).
ملکی. [ م َ ل َ ] ( حامص ) ملک بودن. فرشته بودن. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). فرشتگی :
شاه ملکان پیشرو بارخدایان
ز ایزد ملکی یافته و بارخدایی.منوچهری.در تو هم دیوی است و هم ملکی
هم زمینی به قد و هم فلکی
ترک دیوی کنی ملک باشی
ز شرف برتر از فلک باشی.سنائی.تا چند معزای معزی که خدایش
زینجا به فلک برد و بقای ملکی داد
چون تیر فلک بود قرینش به ره آورد
پیکان ملک برد و به تیر فلکی داد.سنائی.ز پرده بشری می زند نوا لیکن
رسد به گوش من آواز سبحه ملکی.جامی.و رجوع به مَلَکیّت شود.
ملکی. [ م َ ل َ کی ی ] ( ع ص نسبی ) منسوب به مَلِک ، و مَلَکیة تأنیث آن. ( از اقرب الموارد ). هرگاه اسم منسوب الیه ثلاثی و مکسورالعین باشد عین الفعل چنین اسمی در نسبت مفتوح گردد، مانند مَلَکی منسوب به مَلِک. ( از مقدمه المنجد ). رجوع به مدخل بعد شود.
ملکی. [ م َ ل َ ] ( ص نسبی ) مأخوذ از تازی ، منسوب به مَلِک ، یعنی پادشاهی. ( ناظم الاطباء ). شاهی. سلطنتی :
به گاه خلعت دادن به گاه صله شعر
نه سیم تو ملکی و نه زرّ تو هروی.منوچهری.بتافت از افق ملک و آسمان بقا

معنی کلمه ملکی در فرهنگ عمید

۱. [عامیانه] نوعی گیوه که رویۀ آن بلندتر از گیوه های معمولی است و پشت پاشنۀ آن را نیز چرم می دوزند.
۲. (حاصل مصدر ) [قدیمی] مربوط به سلطنت، پادشاهی.
۳. (صفت نسبی، منسوب به ملکشاه سلجوقی ) [قدیمی] مربوط به ملکشاه: تقویم ملکی.

معنی کلمه ملکی در فرهنگ فارسی

درفارسی نوعی ازگیوه رامیگویندکه رویه آن بلندترازگیوه های معمولی است وپشت پاشنه آنرانیزچرم می دوزند
ملک بودن پادشاهی سلطنت .
ماخوذ از تازی منسوب به ملک یعنی پادشاهی .

معنی کلمه ملکی در دانشنامه عمومی

ملکی (زیرکوه). ملکی روستایی در دهستان پترگان بخش مرکزی شهرستان زیرکوه استان خراسان جنوبی ایران است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ جمعیت این روستا ۴۱۲ نفر ( در ۱۱۱ خانوار ) بوده است.
ملکی (قشم). ملکی، روستایی در دهستان صلخ بخش حرا شهرستان قشم در استان هرمزگان ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا برابر با ۲۳۴ نفر ( ۶۱ خانوار ) بوده است.
ملکی (هیرمند). ملکی یک روستا در ایران است که در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. ملکی ۲۸۰ نفر جمعیت دارد.

معنی کلمه ملکی در دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] هر چند استاد علم اخلاق مرحوم همدانی به ظاهر در سال 1311 به کنار تربت شهدا مدفون شد، اما شیخ بهاری و میرزا ملکی و... از هر لحاظ وارث استاد گردیدند، و بهار عمر او را برای همیشه زنده نگه داشتند. زبان و قلم از شرح فضائل و مکارم این استاد بزرگ اخلاق قاصر است و او بالاتر از آنکه فقیری بخواهد با قلم نارسا شرحی از او نگارد!، ولی چون او خالصانه کشکول گدائی خویش را به پیشگاه صاحب و صاحب نیز به پیشگاه خالق می برد. فقیر هم با قلبی مملو به عشق اینها و با دستی خالی، خاضعانه گوید: آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند ـ آیا شود که گوشه چشمی به ما کنند!!
مسلما هدف از زندگی رسیدن به کمال است، و راه کمال را کسانی پیمودند که متخلق به اخلاق الله شدند و این میرزای مزبور این چنین بود، زیرا او بهترین شاگرد مکتب، و با اولیای خویش بهترین پیوند را برقرار نمود.
حاج میرزا جواد آقا فقیهی است بارع، عالمی عامل، عارفی خاشع، زاهدی استوار، متهجدی بی قرار، در همه احوال به یاد خدا، پیکری سراسر علم، ورع و تقوا و عاشقی مدام در راز و نیاز، سکوت او تفکر و تفکر او بهتر از عبادت. اعمال او برون ز مستحب واجب نبود، چه آنکه او کاملا خدا گونه بود. حرف او، درس او، ذکر او و مخصوصا فکر او همه برای خدا و در راه خدا بود و با دیدن او هر انسان به یاد خدا و اولیای واقعی خدا می افتاد.
مرحوم ملکی سالها در عتبات عالیات از محضر درس آقا رضا همدانی، علامه نوری، آخوند خراسانی و مرحوم ملا حسینقلی همدانی برخوردار بود و در عمل و علم و فضائل اخلاقی بسان اساتید خویش گشت، و به مراتب کمال و کرامات انسانی نائل آمد. سپس به زادگاه خویش (تبریز) مراجعت نمود، و چند سالی به ترویج و تدریس مشغول بود، اما دیری نپائید که شمع محفل آیات قم در مرکز روحانیت مستقر شد و مدتها در مدرسه فیضیه آیات و اعلام دیروز و امروز ما را متخلق به اخلاق نمود و درجاتی پیمود که مورد توجه ارباب خویش و صاحب اصلی واقع گردید و مستقیم و غیر مستقیم در ارتباط . که به حمد الله دست عطوفت و مهربانیش مستدام است.
بیننده ی عزیز: صاحب ترجمه کتب اخلاقی به نام سیر و سلوک، مراقبات و اسرار الصلوة دارد که خواندن آنها ضرورت دارد. او در سال 1343 در پایان دهه اول ذیحجه بعد از خواندن دعای روز عرفه به دیار عشاق پیوست و روانش از زندان تن آزاد گشت. مدفن او در مقبره شیخان قم مزار است.

جملاتی از کاربرد کلمه ملکی

پاینده باد ملکش و ملکیست ملک او کایام نو بهار چنان بوستان نداشت
در متون کهن ارمنی، هایک را یکی از نوادگان نوح و از دودمان یافث دانسته‌اند. در کتاب مؤسس خورناتسی آمده‌است که هایک پس از کشتن بل و در هم شکستن سپاه وی در محل نبرد ملکی بنا کرد و آن را «هایخ» نامید. از این رو تا زمان مؤسس خورناتسی (سده ۵ میلادی) نیز این ناحیه «هایوتس – دزور» نامیده می‌شد. هایوتس در زبان ارمنی به مفهوم «ارمنیان» و دزور به معنای «دره» است.
آنک در جنگت چنان ملکی دهد بنگر اندر صلح خوانت چون نهد
ترا ملکیست، ای سلطان دلها که جز دلهای ویران نیست او را
نیلوفر که عشق از دست رفتهٔ پسرهای کوچه است، دختر بزرگ سرهنگ ملکی است و اکنون همسر دکتر ناصر است. او در حالی که برای خواهر کوچکترش آویشن درد دل می‌کند، داستان چگونگی ارتباط عاشقانه اش با اهورا پسر آقای همتی را که در یک روز بمب باران شهر کرمانشاه آغاز شده، شرح می‌دهد. این ارتباط اکنون زندگی او و همسرش دکتر ناصر را تحت تأثیر قرار داده‌است. آویشن در این داستان دختری هجده ساله و در سن ازدواج و ورود به دانشگاه تصویر می‌شود.
[۱] ا.اس. نت بام، شبکه‌های کامپیوتری، ترجمه ح. پدرام و ا. ملکیان و ع. زارع پور، انتشارات نص، تهران، ۱۳۸۴.
جان بدهم و دل ندهم، کاندر دل من هست مدح ملکی مال دهی شکر ستانی
نرگس ملکی گشت همانا که مر اورا در باغ ز هر شاخ دگرگونه نثاریست
او هست ملک صورت زاثار دل و سیرت هرگز ملکی دیدی کآثار بشر دارد
بملکی چَند نازی چند خندی که تا چشمی گشائی و ببندی
سرود السلام الملکی الاردنی، سرود ملی کشور اردن است این سرود پس از استقلال کشور اردن در سال ۱۹۴۶ به تصویب رسید. متن سرود را عبدالمنعم الرفاعی سروده و آهنگ آن را عبدالقادر التنیر تهیه کرده‌است. نسخه اول این سرود بسیار کوتاه بود اما بعدها کامل‌تر شد.
از دو جهان سیم و زر او را و بس وز ملکی تاج سر او را و بس
در این نوع سبب ملکیت، شخص مقدمات احیاء اشیاء مباحه را فراهم می‌کند. مثلاً شخص برای حیازت ماهی که در رودخانه است و جزو اشیای مباحه محسوب می‌شود، آن را صید می‌کند و مالک آن می‌شود.
برای رضای خدائی که دادت چو افلاک ملکی چو انجم سپاهی
محمدرضا ملکیان، از اعضای اتاق بازرگانی استان مازندران و از اعضای ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در این روز در آمل توسط نهادهای امنیتی استان بازداشت شد.
وان‌ورلد در تاریخ ۱ فوریه ۱۹۹۹ به عنوان دومین اتحادیه بزرگ هواپیمایی فعالیت خود را آغاز نمود. اتحاد وان‌ورلد از خطوط هوایی: امریکن ایرلاینز، بریتیش ایرویز، فن‌ایر، هواپیمایی ایبریا، خطوط هوایی ژاپن، کانتاس، قطر ایرویز و الملکیه الاردنیه تشکیل شد.
ترا ز من چه خبر در مقام وجد که درد به حضرت ملکی می‌برم که داند راز
از زمان اختراع رادیو، توافق بین‌المللی این بود که امواج رادیویی ملکیت هیچ‌کس نیست و بنابراین خود رهبری غیرقانونی است. [۲۵] با این وجود، قوانین ملی می‌توانند در مورد افرادی که مجاز به جمع‌آوری، ذخیره و پردازش ترافیک رادیویی هستند و برای اهداف. نظارت بر ترافیک کابل (یعنی تلفن و اینترنت) بسیار بحث‌برانگیز است، زیرا اغلب اوقات نیاز به دسترسی فیزیکی به کابل دارد و از این طریق مالکیت و حریم خصوصی مورد انتظار را نقض می‌کند.