ملکشاهی

معنی کلمه ملکشاهی در لغت نامه دهخدا

ملکشاهی. [ م َ ل ِ ] ( ص نسبی ) منسوب به ملکشاه :
دشمن از تیغ ملکشاهی حذر کرد و برفت
زآنکه تیغش صاعقه ست و دشمنش دیواختر است.امیرمعزی ( دیوان چ اقبال ص 96 ).|| ملکی. جلالی ( تاریخ ، ماه ، سال ): تاریخ ملکشاهی. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).
ملکشاهی. [ م َ ل ِ ] ( اِخ ) یکی از طوایف پشت کوه ، از ایلات کرد ایران است که شامل شعب بسیاری است. ( از جغرافیای سیاسی کیهان ص 68 ). و رجوع به همین مأخذ شود.

معنی کلمه ملکشاهی در فرهنگ فارسی

منسوب به ملکشاه

معنی کلمه ملکشاهی در دانشنامه آزاد فارسی

مَلِکشاهی
طایفۀ لک ایرانی، معروف به کرد، از طوایف چادرنشین استان ایلام، مرکب از تیره های مختلف، مشتمل بر ۸۲۵ خانوار چادرنشین کوچنده. سردسیر و گرمسیر این مردم در نواحی مختلف استان ایلام برگزار می شود. مناطق گواز، مهرماه، هفت آب، بان پرور و چمن کیل بخشی از سردسیر ملکشاهی ها و مناطقه چمیز، گروبوره، چملان، کولک و رده بخشی از گرمسیر آنان است. صدها خانوار از ملکشاهی ها در ۱۰۰ سال گذشته در بخش های ارکوازی و صالح آباد شهرستان مهران یکجانشین شده اند. ملکشاهی ها در سازمان اداری پشتکوه لرستان، در شمار اتباع والیان پشتکوه قرار داشتند.

معنی کلمه ملکشاهی در ویکی واژه

ایل ملکشاهی نام یکی از اتحادیه‌ای ایلی کُردتبار که شامل اقوامی با اکثریت کُرد و اقلیت لر، لک و عرب است. بر اساس نظریه باسیل نیکیتین شرق‌شناس روسی، سلجوقیان در میان بزرگان و امرای کُرد اراضی را تقسیم نمودند تا جانبداری و هواخواهی آنان را نسبت به خود تضمین نمایند و کُردها در برابر حمله مغول در دوران هولاکو و بعد از آن نیز علیه تیمور گورکانی به دفاع پرداخته‌اند و احتمالأ نام ملکشاهی از نام حاکم ایلام کنونی در ناحیۀ ارکواز ملکشاهی در عصر سلجوقی و در دورۀ سلطان ملکشاه سلجوقی مشتق شده است. دکتر علیرضا اسدی بر این عقیده است که نام ملکشاهی از نام امیر کُرد ملکشاه (ملکیش) از امرای ملکشاهی چمشگزک گرفته شده است و کشفیات باستان‌شناسی در میرنشین چمشگزک ملکشاهی نظریه فوق را تأیید می‌نماید. دکتر ایرج افشارسیستانی بر این عقیده است که والی ایلام در دوران فرمانروایی سلسله سلجوقی، قدرت گسترده‌ای داشته است و نام ملکشاه را بر خود می نهد و مناطق ارکواز و توابع و مردمان ساکن در این منطقه را به نام ملکشاهی خوانده‌اند. بنا به نظریه جعفر خیتال نام ملکشاهی از نام سلطان ملکشاه سلجوقی مشتق شده است. شرف‌خان بدلیسی در کتاب شرفنامه نسب امیران ملکشاهی چمشگزک را بنا به قول خودشان به ملکیش، از اولاد خلفای عباسی از نوادگان عباس بن عبدالمطلب عموی محمد پیامبر اسلام که از بنی هاشم بودند و به روایتی دیگر به امیر ملکشاه بن ملک محمد بن سلطان ملکشاه سلجوقی یا امیر سلیق بن علی قاسم از شاهان سلجوقی و از نوادگان سلطان ملکشاه سلجوقی می‌رساند. بنا به استناد به دانشنامه جهان اسلام و بر اساس نوشته اولیا چلبی نسب ایل ملکشاهی چمشگزک (چمزی) به جمشید شاه اسطوره‌ای ایران می‌رسد که جمشید گنزک نامیده شده‌اند و سپس به چمشگزک، چمگزی و چمزی ملکشاهی تبدیل شده‌اند که قدمت بن‌چینه ملکشاهی را می‌رساند.

جملاتی از کاربرد کلمه ملکشاهی

سنجر چگونه گشت و ملکشاهیان کجاست
شادباش و شاد زی کین بزم و این آرامگاه مانده از سلطان ملکشاهی و سلطان سنجری
شهر ارکواز ملکشاهی درقسمت جنوب شرقی شهرستان ایلام واقع و با وسعتی بالغ بر۲۸۴ هکتار و آب وهوای مطبوع کوهستانی است.
اما یکی از روستاهای استان ایلام است که در بخش گچی ، شهرستان ملکشاهی واقع شده‌است.
احمد ناصری گهر (زادهٔ ۱۳۴۳ در ملکشاهی) نمایندهٔ حوزهٔ انتخابیهٔ مهران و دهلران در دورهٔ پنجم مجلس شورای اسلامی بوده‌است.
در سی کیلومتری شهر ارکواز و در دره حاصلخیز و پرآب درگز، آرامگاه سید محمد ابو چماقین ملقب به پیر کتک قرار دارد که زیارتگاه مردم ایل ملکشاهی است. وجود چشمهٔ آب شیرین و رودخانه‌ای بسیار زیبا در قسمت شمالی آرامگاه بر زیبایی این مکان افزوده است.
آبشار اما در ۱۵ کیلومتری شهر ملکشاهی.
الهیار ملکشاهی در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ برگزار شد، شرکت کرد و با کسب ۴۷٬۰۸۸ رای از مجموع ۱۱۳٬۸۳۱ رای از حوزه انتخابیه کوهدشت به مجلس شورای اسلامی راه یافت.
تو بر سریر ملکشه نشسته ای چه عجب...؟ اگر بود همه نوروز تو ملکشاهی
آب و هوای شهر ارکواز ملکشاهی معتدل نیمه مرطوب (اقلیم مدیترانه‌ای) که دارای زمستانی ملایم و مرطوب و تابستانی نه چندان گرم ولی خشک است. متوسط میزان بارندگی شهر ارکواز همچون شهر ایلام در سال، حدود ۵۰۰ میلی‌متر است.
دشمن از تیغ ملکشاهی حذرکرد و برفت زانکه تیغش صاعقه ‌است‌ و دشمنش دیو اختر است
نقش برجسته گل گل ملکشاهی مربوط به تمدن باستانی آشور است و در استان ایلام، کنار رودخانه گل گل ملکشاهی واقع شده و این اثر در تاریخ ۶ دی ۱۳۵۵ با شمارهٔ ثبت ۱۴۱۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
ارکواز (به کردی: ئەرکواز) مرکز شهرستان ملکشاهی در استان ایلام است.
من به اقبال ملکشاهی چنین مقبل شدم همچو برهانی به فر پادشاه الب‌ارسلان
منت ایزد را جهان فر ملکشاهی گرفت بانگ نام و دولتش از ماه تا ماهی گرفت
تا بود در مغرب از فتح شهنشاهی نشان تا بود در مشرق از فر ملکشاهی اثر
در سال‌های بعد به ترتیب فرمانداری‌های شیروان و چرداول، آبدانان، ایوان، ملکشاهی و سیروان در پیکره سرزمینی استان ایلام ایجاد شدند.