ملک یمین

معنی کلمه ملک یمین در دانشنامه آزاد فارسی

مِلکِ یَمین
غلام یا کنیزی که ملک کسی باشد. در قرآن 15 مرتبه به این اصطلاح اشاره شده است. (از جمله نساء، 3، 24، 25، 36؛ نحل، 71؛ مؤمنون، 6؛ روم، 28؛ احزاب، 50 دوبار و 52 و 55 و...) در آیة 3 سورة نساء خداوند می فرماید «اگر بیمناکید که در حق دختران یتیم به عدل و انصاف رفتار نکنید در این صورت از زنانی که می پسندید یک یا دو و یا سه و یا چهار تن را به همسری درآورید، و اگر می ترسید که مبادا عادلانه رفتار نکنید، فقط به یک تن، یا ملک یمین (کنیر) اکتفا کنید؛ این نزدیک تر است به این که ستم نکنید» در آیة 24 و 25 و 36 سورة نساء نکاتی در مورد محروم بودن ملک یمین و ازدواج با ملک یمین و کنیزان در صورتی که توانایی ازدواج با زنان آزاد وجود نداشته باشد و نیکی کردن به آن ها بیان شده است. در (نور، 31) در (نحل، 71) به این موضوع که برتری یافتگان بازگردانندة روزیشان به ملک یمین هایشان نیستند در (احزاب، 55) به ملک یمین های پیامبر (ص) و (احزاب، 55) به مجوز برداشتن حجاب در مورد ملک یمین ها. در (نور، 33) به بازخرید نمودن ملک یمین ها و در آیه 58 این سوره، اجازه گرفتن ملک یمین ها و فرزندان نابالغ برای ورود به حریم زنان و مردان مسلمان اشاره شده است. حد زنا در مورد ملک یمین ، نصف محضات (زنان آزاد عفیف) است و داشتن فرزند از ملک یمین که در این صورت «امّ ولد» نامیده می شود بی اشکال است و جنبه صلّیت شرعی دارد.
43011200

جملاتی از کاربرد کلمه ملک یمین

سعدی اگر هلاک شد عمر تو باد و دوستان ملک یمین خویش را گر بکشی چه غم خوری
شمالش چو در سلک ملک یمین درآمد علم زد به مشرق زمین
ملکشان ملک یمین
خواجو اگرش تیغ زنی روی نپیچد زیرا که تو سلطانی و او ملک یمینست
احرار دهر ملک یمین تواند از آنک بر همگنانت هست ز جود و یسار دست
ایستاده ملک یمین و یسار با طبقهای نور بهر نثار
مالک بردهٔ زن (ملک یمین) می‌تواند با او آمیزش جنسی داشته باشد، اما با کنیز شوهردار حق آمیزش ندارد مگر در صورت جدایی و گذشتن عده. فرزندان کنیز هم به مالک او ملحق می‌شوند البته شرایط اثبات نسب کنیز با ازدواج تفاوت دارد.
چشم مخمور تو بفروخت به هیچم آری خواجه چون مست شد از ملک یمین می‌گذرد
در قانون جماع با ملک یمین، مطابق این قانون اگر کسی بخواهد با کنیز خود وطی دبر (نزدیکی از عقب) نماید و اشکالی ندارد در حالی که با همسر خود حتی به شرط رضایت به گفته اکثر فقها کراهت دارد. سوره مومنون آیه ۶ و سوره معراج آیه ۳۰، هر دو با جمله‌بندی یکسانی، تمایزی بین همسران و بردگان زن ("ما ملکت ایمانکم") مشخص می‌کنند، و در حالی که دارد روشن می‌سازد آمیزش جنسی با هر دو جایز است، می‌گوید "أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُمْ". از نقطه نظر شرع اسلامی، خرید بردگان مؤنث برای سکس مشروع بوده‌است، و این متداول‌ترین انگیزه برای خرید بردگان در سرتاسر تاریخ اسلامی بوده‌است.
شد از یسار نگین وارغرق در زر و سیم زنیک بختی هرکوتراست ملک یمین
نیّر بیدل که رو بکوی تو آورد خواجه مرانش ز در که ملک یمین است
عمده الملک یمین دول و دین که بود اتفاق همه کور است خصال و سیری