ملون
معنی کلمه ملون در لغت نامه دهخدا

ملون

معنی کلمه ملون در لغت نامه دهخدا

ملون.[ م ُ ل َوْ وَ ] ( ع ص ) رنگارنگ کرده شده. ( غیاث ) ( آنندراج ). رنگارنگ. ( ناظم الاطباء ). رنگین. رنگ وارنگ. رنگ به رنگ. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) :
گویند مرا چون سلب خوب نسازی
مأوی گه آراسته و فرش ملون.
منتصربن نوح ( از لباب الالباب چ نفیسی ص 24 ).
خیمه دولت کن از موشح رومی
پوشش پیلان کن از پرندملون.فرخی.فروزان تیغ او هنگام هیجا
چنان دیبای بوقلمون ملون.منوچهری.هزار غلام ترک بود به دست هر یکی دو جامه ملون از ششتری و سپاهانی. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 424 ).
در بزم خوبتر ز تذرو ملونی
وندر مصاف جره تر از باز ازرقی.عثمان مختاری ( دیوان چ همایی ص 513 ).اما بصر قوتی است ترتیب کرده در عصبه مجوفه که دریابد آن صورتی را که منطبع شود در رطوبت جلیدی از اشباح و اجسام ملون به میانجی جسمی شفاف. ( چهارمقاله چ معین ص 12 ).
آن جفت را کز او شد قوس قزح ملون
وآن طاق را کز او شد صحن فلک مطیر.خاقانی.به دو خیط ملون شب و روز
در کشاکش بسان بادفر است.خاقانی ( دیوان چ سجادی ص 65 ).چون قوتم آرزو کند از گرم و سرد چرخ
بر خوان جان دونان ملون درآورم.خاقانی.حقیقت است لاریب که... به عمامه بیضا و عتابی ملون فرستادن عتاب نماید. ( منشآت خاقانی چ محمد روشن ص 41 ). لباس اطلس ملون چون پلاس پیراهن غراب به جامه ماتم زدگان بدل کرده... روز و شب گریه زار و ناله زیر می کردند. ( مرزبان نامه چ قزوینی ص 261 ). دیوارهای ملون و مشبک چون آبگینه فلک به سرخ ورزد و فرشهای پیروزه و لاجورد برآوردند. ( مرزبان نامه چ قزوینی ص 42 ). و چون بر قد این عذرای مزین چنین دیبای ملون بافته آمد به نام و القاب همایونش مطرزکردم. ( مرزبان نامه ایضاً ص 7 ). احوال مردم را در ظرف زمان همان صفت است که آب را در اناهای ملون. ( مرزبان نامه ایضاً ص 223 ). به جای صوف مزین و شعر ملون در شعار سرابیل قطران رفته. ( مرزبان نامه ایضاً ص 194 ). از شهر بیرون آمدند با جامه های ملون و کسوتهای مزین. ( ترجمه تاریخ یمینی چ 1 تهران ص 209 ). جمشید خورشیداز خزانه خانه شرق خلعتهای نفیس و کسوتهای ملون در اعطاف و اکناف جهان پوشانید. ( ترجمه تاریخ یمینی ایضاً ص 290 ). دوهزار غلام از عقایل ترک برابر یکدیگر صف برکشیدند با جامه های ملون. ( ترجمه تاریخ یمینی ایضاً ص 333 ). اختیار خرقه ملون بجهت صلاحیت قبول اوساخ... و مراقبات از اهتمام به محافظت جامه سپید و اشتغال به غسل آن از جمله مستحسنات است. ( مصباح الهدایه چ همایی ص 151 ). فصل سوم در اختیار خرقه ملون. ( مصباح الهدایه ایضاً 151 ). جامه ملون بهتر بود. ( مصباح الهدایه ایضاً ص 151 ).

معنی کلمه ملون در فرهنگ معین

(مُ لَ وَّ ) [ ع . ] ۱ - (اِمف . ) رنگ کرده شده . ۲ - (ص . ) رنگارنگ .

معنی کلمه ملون در فرهنگ عمید

۱. رنگ آمیزی شده، رنگ شده.
۲. رنگارنگ.
۳. (ادبی ) = ذوبحرین

معنی کلمه ملون در فرهنگ فارسی

رنگ آمیزی شده، رنگ کرده شده، رنگارنگ
۱ - ( اسم ) رنگ کرده شده . ۲ - ( صفت ) رنگین : [ اما بصر قوتی است ترتیب کرده در عصبه مجوفه که دریابد آن صورتی را که منطبع شود در رطوبت جلیدی از اشباح و اجسام ملون بمیانجی جسمی شفاف که ایستاده بود ازو تا سطوح اجسام صقیله . ] ( چهار مقاله . ۳ ) ۱۳ - ۱۲ - رنگارنگ : [ چون بر قد این عذرای مزین چنین دیبای ملون بافته اند ... ] ( مرزبان نامه . تهران . ۱۳۱۷ ص ۴ ) ۸ - شعری است که بدو بحر از بحور عروض خوانده شود مانند : [ ای مه شکر لب شیرین دهن . ای بت سنگین دل سیمین ذقن . ] که میتوان آنرا بدو بحر [ مفتعلن مفتعلن فاعلن ] و [ فاعلاتن فاعلاتن فاعلن ] خواند ذو بحرین ( بدیع ... همائی . سال چهارم و پنجم ادبی ۱۳۴۳ ص ۳۹ )

معنی کلمه ملون در دانشنامه عمومی

ملون (سامانه موسیقی برخط). ملون ( انگلیسی: Melon ) یک رسانه جاری موسیقی برخط کره جنوبی است.
ملون (شهر). ملون ( به لاتین: Malonne ) یک منطقهٔ مسکونی در بلژیک است که در نمور، بلژیک واقع شده است.
معنی کلمه ملون در فرهنگ معین

معنی کلمه ملون در دانشنامه آزاد فارسی

مِلون (Melun)
شهری در فرانسه و مرکز دپارتمان سن ـ اِ ـ مارن، با ۴۰هزار نفر جمعیت (۱۹۹۰). در حومه های جنگل فونتن بلوقرار دارد و روی جزیره ای در سنو اطراف آن بنا شده است. ناحیه ای کشاورزی است. شیشه، ظروف سفالی، و شکر از تولیدات آن است. ساکنان آن برای کار به پاریس رفت وآمد می کنند. بناهای قدیمی فراوانی، ازجمله کلیسایی از ۱۰۲۰م، دارد. در جنگ صدساله، هنری پنجم، پادشاه انگلستان، ملن را تصرف کرد (۱۴۲۰م)، ولی فرانسوی ها آن را بازستاندند (۱۴۳۰م). کاخ وودر حدود ۱۶۶۰ ساخته شد.

معنی کلمه ملون در ویکی واژه

رنگ کرده شده.
رنگارنگ.

جملاتی از کاربرد کلمه ملون

او دانش‌آموختهٔ دانشگاه کارنگی ملون است.
ای به علم بی عمل شادان درین دار فنا گفته همچون عامل عالم «فانا عاملون»
قال الکلبی و مقاتل کان ناس یعملون اعمالا حسنة فزکّوا انفسهم و قالوا صلوتنا و صیامنا و حجّنا، فانزل اللَّه هذه الایة هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقی‌ و بمن لم یتّق منکم.
آکواریوم جورجیا یک آکواریوم عمومی در آتلانتا، جورجیا، ایالات متحده است. آکواریوم جورجیا صدها گونه و هزاران حیوان را در هفت گالری بزرگ خود نگهداری می‌کند که همگی در بیش از ۱۰ میلیون گالون آمریکایی (۳۸٬۰۰۰ متر مکعب) آب شیرین و شور زندگی می‌کنند. این بزرگترین آکواریوم از زمان افتتاح آن در سال ۲۰۰۵ تا سال ۲۰۱۲ بود که پس از پارک زندگی دریایی در سنگاپور و پادشاهی اقیانوس چیملونگ در چین به سومین آکواریوم بزرگ جهان تبدیل شد. آکواریوم جورجیا بزرگترین آکواریوم در ایالات متحده و در نیمکره غربی است.
وَ اتَّبِعْ ما یُوحی‌ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ إِنَّ اللَّهَ کانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبِیراً قرأ ابو عمرو یعملون بصیرا بالیاء فیهما و الباقون بالتّاء.
فاین‌باوم در موسسه فناوری کارنگی (در حال حاضر دانشگاه کارنگی ملون)، مدرک کارشناسی خود را در ۱۹۵۶ گرفت و پی اچ دی خود را در ۱۹۶۰ به پایان رساند.
در بهار ۱۹۳۳ تصمیم گرفت با کلاوس مان و کلود بورده در زوریخ نشریه‌ای برای تبعیدشدگان از آلمان منتشر کند. به دلایل سیاسی این نشریه با نام «زاملونگ» در آمستردام چاپ شد و مقاله‌هایش علیه حکومت هیتلر در آن منتشر گردید.
ز بوستان جمال تو در سفال جهان سپر غمیست ملون بهار ریحانی
این روشها مختلف بیند برون زان خیالات ملون ز اندرون
ز باغ آرم گل و آزاده سوسن کنم مجلس چو دیبای ملون
بهارش را بود سیلاب هر جانب سراب آنگه سموم ازبس ملون تازه گلهای بالوانش
او از دانش‌آموختگان دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه کارنگی ملون و دانش‌آموختگان دانشگاه کونکوردیا است.
او در ۱۹۲۸ میلادی در بوستون، ماساچوست متولد شد. ملتسر مدرک‌های بی‌ای و ام‌ای خود را به ترتیب در سال‌های ۱۹۴۸ و ۱۹۵۵ میلادی از دانشگاه دوک به‌دست‌آورد. او مدرک دکترای تخصصی خود را تحت سرپرستی کارل برونر در ۱۹۵۸ میلادی از دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس کسب کرد. او سال بعدی در دانشگاه کارنگی ملون به عنوان دانشیار گماشته شد.
دانشگاه‌هایی که در تحقیق و توسعه برنامه آگاهی کامل از اطلاعات، همکاری کردند دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، دانشگاه ایالتی کلرادو، دانشگاه کارنگی ملون، دانشگاه کلمبیا، دانشگاه کرنل، دانشگاه تگزاس در دالاس، مؤسسه فناوری جورجیا، دانشگاه مریلند، کالج پارک، مؤسسه فناوری ماساچوست، و دانشگاه ساوت‌همپتون بودند.
زین بوم و مرغزار نیم گر ملونم طاووس سدره ام ز نشیمن فتاده ام
او دانش‌آموختهٔ دانشگاه کارنگی ملون بود.
اول صوفی مجرد را جبرئیل امین که پیر خانقاه فردوس بود خرقه ملون در سر افکند آدم بود، وطفقا یخصفان علیهما من ورق الجنة چون بچشمه سراندیب رسید گفت بسیر ولایت تو میروم، خرقه را بآب فرو برم.
دادز و همکارانش همچنین دریافتند که میانگین طول زنجیره حتی پس از در نظر گرفتن ریزش حدود شش خواهد بود. همچنین آزمایش مشابهی در دانشگاه کارنگی ملون با استفاده از شبکه‌های اجتماعی محبوب انجام شد. نتایج نشان داد که تعداد کمی از پیام‌ها در واقع به مقصد خود رسیدند. با این حال، انتقاداتی که به آزمایش میلگرام وارد است، عمدتاً به این تحقیقات کنونی نیز وارد است.