ملوانان

معنی کلمه ملوانان در دانشنامه عمومی

ملوانان (فیلم). ملوانان ( سوئدی: Blåjackor ) یک فیلم به کارگردانی ارنه ماتسون است که در سال ۱۹۶۴ منتشر شد.

جملاتی از کاربرد کلمه ملوانان

ظاهر نقشه در ۶ برگ از جنس پوست گوساله و به صورت تاشو است که در رنگ‌های مختلفی از جمله طلا و نقره کار شده. دو برگ نخست نقشه حاوی متونی به زبان کاتالانی است که گیتی‌شناسی، ستاره‌شناسی و طالع‌بینی را مشمول می‌گردد. متن و تصویر تأکید بر کروی شکل بودن زمین و وضعیت جهان شناخته‌شده دارند. همچنین این نقشه اطلاعاتی به ملوانان در مورد جزر و مد و… می‌دهد.
کریستف کلمب مترجمان و ملوانان عرب در سفر خود به غرب به همراه داشت. در میان کتب شخصی او نوشته‌هایی دیده شده که حاکی از سفر ۸ ملوان عرب به سوی آب‌های غربی اقیانوس اطلس را دارد. این نوشته‌ها اشاره به شریف ادریسی دارد که در میان آثار خود سخن از سفر به جزایری توسط دریانوردان مسلمان آورده‌است که در قرن دوازدهم میلادی صورت گرفته‌است و به عقیده برخی جزایر کارائیب می‌توانسته باشند.
موضوع از این قرار بود که عده‌ای از ملوانان آمریکایی بدون اجازه دولت مکزیک، وارد شهر تامپیکو شدند که توسط نیروهای مکزیک بازداشت شدند.
از فیلم‌هایی که در آن نقش داشته می‌توان به ملوانان و یک داستان عاشقانه سوئدی اشاره کرد.
حاصل دیدارهای ملوان مقابل داماش، ۳۷ بازی است که ۱۲ برد سهم ملوانان، ۱۶ تساوی و ۹ برد نیز سهم داماشی‌ها بوده‌است. ۷۰بار هم توپ از روی خط دروازه‌ها گذشته‌است که سهم گل زده ملوانان ۴۱ گل و سهم داماشی‌ها ۲۹ گل بوده‌است.
از فیلم‌هایی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است، می‌توان به یکی در میان جمع، مأمور ۶۹ ینسن در برج قوس، مأمور ۶۹ ینسن در برج عقرب، در برج اسد، مازورکای کنار تخت، بیا کنار تخت من و ملوانان کنار تخت اشاره نمود.
نام این پدیده، از سنت المو، حامی معنوی ملوانان گرفته شده‌است.