ملهم
معنی کلمه ملهم در لغت نامه دهخدا

ملهم

معنی کلمه ملهم در لغت نامه دهخدا

ملهم. [ م َ هََ ] ( اِ ) بر وزن و معنی مرهم است. ( برهان ) ( آنندراج ). مرهم. ( ناظم الاطباء ).
ملهم. [ م ُ هَِ ] ( ع ص ) الهام کننده یعنی در دل افکننده از جنس خیر و آن حق تعالی است. ( غیاث ) ( آنندراج ). الهام کننده و در دل افکننده. ( ناظم الاطباء ). آنکه الهام کند :
کلک دین پرورتو واهب ارزاق شده ست
رای روشنگر تو ملهم الباب شده ست.
جمال الدین عبدالرزاق ( دیوان چ وحید دستگردی ص 144 ).
ملهمی از ورای حجاب غیب سرانگشت تنبیه در پهلوی ارادتم زد. ( مرزبان نامه چ قزوینی ص 6 ). واﷲ ولی الفضل و ملهم العقل منه المبداء و الیه المنتهی. ( اخلاق ناصری ).
ما طبیبان فعالیم و مقال
ملهم ما پرتو نور جلال.مولوی.- ملهم غیب ؛ سروش هاتف غیب. سروش غیب. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) :
گفته باشد مگرت ملهم غیب احوالم
این که شد روز سفیدم چو شب ظلمانی.حافظ ( یادداشت ایضاً ).خرد که ملهم غیب است بهر کسب شرف
ز بام عرش صدش بوسه بر رکاب زده.حافظ.
ملهم. [ م ُ هََ ] ( ع ص ) الهام کرده شده. ( غیاث ) ( آنندراج ). الهام شده و در دل افکنده شده. ( ناظم الاطباء ). آنکه بدو الهام شده است :
ای ملهمی که در صف کروبیان قدس
فیضی رسد به خاطر پاکت زمان زمان.حافظ ( دیوان چ قزوینی ص قک ).- ملهم شدن ؛ الهام یافتن. در دل افتادن. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).
ملهم. [ م ِ هََ ] ( ع ص ) رجل ملهم ؛ مرد بسیارخوار. ( منتهی الارب ). مرد پرخوار. ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ).
ملهم. [ م َ هََ ] ( اِخ ) موضعی است نخلناک. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). نام موضعی که خرمابن بسیار دارد. ( ناظم الاطباء ).
- یوم ملهم ؛ روز جنگ بنی تمیم و حنیفه. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). نام روزی که بنی تمیم با حنیفه جنگ کردند. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه ملهم در فرهنگ معین

(مُ هِ ) [ ع . ] (اِفا. ) ۱ - الهام کننده ، تلقین کننده . ۲ - خدای تعالی ، ج . ملهمین .
(مُ هَ ) [ ع . ] (اِمف . ) الهام شده .

معنی کلمه ملهم در فرهنگ عمید

الهام کننده، تلقین کننده.
کسی که امری به او الهام یا تلقین شده، الهام شده.

معنی کلمه ملهم در فرهنگ فارسی

الهام کننده، تلقین کننده، الهام شده، کسی که امری به اوالهام یاتلقین شده
( اسم ) ۱ - الهام کننده تلقین کننده : [ و ملهمی از ورای حجاب غیب سر انگشت تنبیه در پهلوی ارادتم زد . ] ( مرزبان نامه . تهران ۱۳۱۷ ص ۲ ) ۶ - خدای تعالی جمع : ملهمین .
رجل ملهم مرد بسیار خوار . مرد پر خوار .

معنی کلمه ملهم در دانشنامه عمومی

ملهم ( به ترکی آذربایجانی: Məlhəm ) یک منطقه مسکونی در جمهوری آذربایجان است که در شهرستان شماخی واقع شده است. ملهم ۱۳۷۷ نفر جمعیت دارد و بیشتر جمعیت آن از تات های قفقاز هستند.

جملاتی از کاربرد کلمه ملهم

به طبع روشن دانا به نَفْسِ ملهم گویا به عقل پاک مبرا به روح صاف مجرد
یکی دیگر از مشخصه‌های سبک متاخر ال گرکو استفاده از نور است. به نظر می‌رسد که هر شکل نوری را از درون خود بازتاب می‌دهد که از درونش و منبعی نامرئی نشئت می‌گیرد. محققان اهمیت و قدرتی که نقاش به نور می‌دهد را ملهم از ایده‌های نهفته در سنت نو افلاطونی مسیحی می‌دانند.
و قیل کسب عملهم السّیئ انّ لهم النّار و انّهم فی الآخرة مقدّمون الی النّار، یقول افرطت الرّجل ای قدمته الی الماء، و منه‌
حتی مقام رهبری هم بنا بر نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی ما که ملهم از دین و اسلام است با انتخاب مردم انجام می‌گیرد. این مردمند که عالی‌ترین مقام کشور… یعنی رهبر را انتخاب می‌کنند، آن‌ها می‌خواهند تا رهبر، رهبر شود… همه در نهایت به انتخاب مردم برمی‌گردند.
حسب حال خصم ملهم گشت تاریخش بدل دشمن بد چون رهد از شیر یا از اژدها
در مجموعهٔ تلویزیونی دروازهٔ ستارگان اس‌جی-۱ آپافیس گؤائولدی ملهم از آپاپی خدای مصر باستان بود. آپافیس خود صورت یونانی‌شدهٔ آپاپی است. بازیگر نقش آپافیس پیتر ویلیامز بود.
رازی معاصر و همدرس شیخ اشراق بود. هر دوی آنها در مراغه نزد مجدالدین جیلی درس می‌خواندند و به همین علت هر دو در پاره‌ای از نظریات انتقادی بر بعضی از مباحث منطقی مشابهاتی دارند که این نظریات ملهم از استادشان بوده است.
کلک دین پرور تو واهب ارزاق شدست رای روشنگر تو ملهم الباب شود
در سال ۱۹۶۴ برنامه‌ای فرهنگی به نام «فرهنگ در کوبا و در جهان» را در رادیو هاوانا مدیریت کرد که تم‌های اصلی‌اش رمان و موسیقی در آمریکای لاتین بود. در پایان سال ۱۹۶۴ مجموعهٔ مقالات توجه و تفاوت را در مکزیک منتشر کرد. در ۱۹۶۵ کتاب سال ۵۹ را به پایان رساند که اتفاقاتش در هاوانا می‌افتد و از انقلاب کوبا ملهم شده‌است. نمایش‌نامه‌ای نیز به نام کارآموز جادوگر نوشت.
جمعه مسجد از نظر پلان در ردیف مساجد با ترکیب چهار تاق و ایوان قرار می‌گیرد. این ترکیب در قرون اولیه اسلامی به شکل چهار تاق بوده‌است که در مسیر تکامل خویش به صورت کنونی درآمده‌است. در زمان سلجوقیان این ترکیب چهار تاق در سمت عقب و ایوان در سمت جلو متداول و معمول شد. بدون تردید مساجد با ترکیب چهار تاق و ایوان، که در عصر اسلامی در معماری جای گرفتند ملهم از آتشکده‌های عصر ساسانی بوده‌اند.
إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا یُنادَوْنَ لمّا عاین الکفار النّار و دخلوها مقتوا انفسهم، ای لاموها و غضبوا علیها لاعمالهم فی الدنیا حتی اکلوا اناملهم فناداهم خزنة النار: لَمَقْتُ اللَّهِ ای غضب اللَّه و سخطه علیکم أَکْبَرُ مِنْ مَقْتِکُمْ أَنْفُسَکُمْ إِذْ تُدْعَوْنَ إِلَی الْإِیمانِ فی الدنیا «فتکفرون» و قیل: معناه لمقت اللَّه ایاکم فی الدنیا إذ تدعون الی الایمان فتکفرون اکبر من مقتکم انفسکم الیوم عند حلول العذاب بکم.
گفته باشد مگرت ملهم غیب احوالم این که شد روز سفیدم چو شب ظلمانی
کنی دجال را، تا غرق نیل تیغ چون قبطی به افنای تو، روزی چند، زال چرخ شد ملهم
وی مراتب اربعه نفسانی و همین‌طور سه طور از طورهای هفتگانه قلب را در این سال‌ها پیموده بود و برای پیمودن طور چهارم قلب که حتماً به ولی کامل مکمل نیاز است و بدون او پیمودن این‌طور ممکن نیست از طرف علی بن ابی‌طالب ملهم شد که برای یافتن ولی کامل مکمل به شیراز بیاید
در حقیقت بی مجاز و عیب و ریب ملهم لوح دلی نقاش غیب
روانش ز انوار فیضست روشن ضمیرش به اسرار غیبست ملهم
خرد که ملهم غیب است بهر کسب شرف ز بام عرش صدش بوسه بر جناب زده