ملغی

معنی کلمه ملغی در لغت نامه دهخدا

ملغی. [ م ُ غا ] ( ع ص ) باطل شده. از شمار افکنده. افکنده.اسقاطگشته. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). لغوشده.
- ملغی شدن ؛ باطل شدن. لغو شدن. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).
- ملغی کردن ؛ باطل کردن. لغو کردن.

معنی کلمه ملغی در فرهنگ معین

(مُ غا ) [ ع . ] (اِمف . ) لغو شده ، بی اثر شده .

معنی کلمه ملغی در فرهنگ عمید

۱. بی اثر شده، لغو شده.
۲. به شمار نیامده.

معنی کلمه ملغی در فرهنگ فارسی

لغوشده، بی اثرشده، به شمارنیامده
( اسم ) باطل کرده لغو شده .

معنی کلمه ملغی در ویکی واژه

لغو شده، بی اثر شده.
‍‍

جملاتی از کاربرد کلمه ملغی

پارلمان افغانستان در ۲۱ حمل ۱۳۹۶ مصوبه‌ای را در خصوص اصول وظایف داخلی پارلمان افغانستان به تصویب رساند که در نتیجه آن اگر نماینده‌ای ۲۰ روز به‌طور مداوم در جلسات عمومی مجلس حضور نداشته باشد، عضویت آن لغو و امتیازات مربوط به نمایندگی پارلمان از او سلب می‌شود. در تاریخ ۲۳ حمل احمد بهزاد همراه به همراه پروین درانی، فرشته احمدی و بشیر احمد تهینج عضویتشان به دلیل داشتن غیبت طولانی تعلیق شد. تعلیق عضویت وی در ۱ مرداد/اسد ۱۳۹۶ ملغی شد و وی دوباره توانست در پارلمان حضور پیدا کند.
با خاتمه شمارش آرا در انتخابات نپال، حزب کمونیست نپال بیشترین شمار کرسی‌ها را در مجلس موسسان این کشور کسب کرده و وعده داده‌است که نظام سلطنتی این کشور را ملغی خواهد کرد. بی‌بی‌سی فارسی
بعضی از کشورها مانند هند از قبل این قانون را داشتند ولی برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی کشورهای همسایه مانند بنگلادش اصل خاک را ملغی کردند و شرطی مبنی بر دارا بودن ملیت آن کشور توسط یکی از والدین را برای اعطای ملیت به کودک به دنیا آمده در خاکشان قرار دادند. هند در تاریخ ۳ دسامبر ۲۰۰۴ این شرط را قرار داد.
قربانی در آیین یزشن/یجنه، جایگاه ویژه‌ای دارد. عمل قربانی در آیین‌های یادشده، در زمان‌های گوناگون و مکان‌های متفاوت، به صورت‌های گوناگونی جلوه‌گر می‌شود. اما به هر صورت، روح آیین قربانی در این مراسم همواره وجود داشته و نقش مهمی دارد. زرتشت در راستای اصلاحات خود در دین، مراسم قربانی را ملغی کرد. در دوره‌های بعد، این قربانی کردن‌ها دوباره تا حدودی مرسوم شد و حتی در برخی کتاب‌ها به زبان پهلوی، چگونگی پیشکش کردن قربانی به ایزدان مختلف شرح داده شده‌است.
در ۱۵ ژوئن، کری لم اعلام کرد که «این لایحه به حالت تعلیق درآمده است». هر چند او تأکید کرد که «این به معنی لغو آن نیست.» این اقدام منجر شد تا ساعاتی بعد یکی از معترضان در «کاخ پسفیک» دست به خودکشی اعتراضی بزند. این اتفاق موج جدیدی از اعتراضات را در ۱۶ ژوئن آغاز کرد که خواستار استعفای کری لم بودند. در ۹ ژوئیه، کری لم لایحهٔ استرداد را ملغی اعلام کرد و تلاش برای اصلاح و احیای این لایحه را «یک شکست تمام عیار» خواند. تا اینکه در ۴ سپتامبر بود که اعلام شد دولت به‌طور کامل از این لایحه صرف‌نظر کرده‌است.
در ژوئن سال ۲۰۲۲ در شوی تور جهانی منچستر خود برای نخستین بار از آهنگ تی‌وی رونمایی کرد؛ که به ملغی کردن حکم رو در برابر وید، پرونده‌ای قضایی در آمریکا که به موجب آن قانون اساسی ایالات متحده آمریکا از حق سقط جنین برای زنان حمایت می‌کرد، اشاره داشت. ماه بعد در ژوئیه ۲۰۲۲ آلبوم ده قطعه‌ای آهنگ‌های گیتار را منتشر کرد که شامل دو آهنگ تی‌وی و ۳۰ام بود. او در ابتدا قصد داشت این دو آهنگ را در آلبوم سوم خود قرار دهد اما به‌منظور انتشار پیام این دو آهنگ برای مردم، نظر خود را عوض کرد و آن‌ها را زودتر از موعد منتشر کرد.
تقریباً تا سال ۱۷۷۴ میلادی مسلمانان در آنجا مشکل نداشتند، در آن مقطع یک بودایی به نام بوداپایا در آن منطقه به قدرت می‌رسد و با مسلمانان بنای ناسازگاری می‌گذارد و اجرای قوانین اسلامی را ملغی می‌کند. از آن زمان به بعد اختلافات مسلمانان میانمار با دولت شروع می‌شود، حقوق مسلمانان نادیده گرفته می‌شود، تبعیض‌ها تشدید می‌شود و مسئله مسلمانان به تدریج به عنوان یک معضل مطرح و کشورهای منطقه متوجه این موضوع می‌شوند و حتی به سطح بین‌المللی نیز می‌رود و تا امروز نیز از موضوعات حقوق بشری در سطح بین‌الملل است. در این مدت تعدادی از مسلمانان گروه‌های چریکی تشکیل دادند و مبارزاتی هم داشتند و برخی برای اینکه از این وضعیت رها بشوند، به کشورهای هند و بنگلادش مهاجرت کردند و در آنجا زندگی می‌کنند.
این فرمان تا ۱۹۶۸ هنوز پابرجا بود و پس از برگزاری دومین شورای واتیکان به‌طور رسمی در ۱۶ دسامبر همان سال ملغی گردید. امروزه جمعیت یهودیان اسپانیا در حدود ۵۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود.
اگرچه قانون تبعید تا سال ۱۹۵۰ ملغی نشد، هانری دورلئان در اوایل سال ۱۹۴۷ با فرمان ویژه رئیس جمهور وینسنت اورول اجازه یافت در قلمرو فرانسه بماند تا در بوردو تحصیل کند. در سال ۱۹۵۳ به پاریس نقل مکان کرد و به مدت چهار سال در مؤسسه مطالعات سیاسی پاریس (بخش خدمات عمومی، ۱۹۵۷) تحصیلات خود را در رشته علوم سیاسی ادامه.
هنگامی که آپارتاید در سال ۱۹۹۴ در کشور آفریقای جنوبی ملغی شد دولت این کشور تصمیم گرفت تا بانتوسان‌های مستقل و نیمه‌مستقل قبلی را به ساختار سیاسی آفریقای جنوبی تبدیل کند. به همین دلیل چهار استان قبلی با نام‌های استان کیپ، استان ناتال، ایالت آرنج آزاد و استان ترانسفال کنار گذاشته شدند و ۹ استان دیگر جایگزین آنها شدند.