ملحوظ

معنی کلمه ملحوظ در لغت نامه دهخدا

ملحوظ. [ م َ ] ( ع ص ) به دنباله چشم نگریسته شده. ( غیاث ) ( آنندراج ) ( از ناظم الاطباء ). || مأخوذ ازتازی ، ملاحظه شده به طور تأمل و غوررسی و تعمق. || نگریسته شده از روی مهربانی و محبت و شفقت. ( ناظم الاطباء ) : اما صاحب دنیا به عین عنایت حق ملحوظ است و به حلال از حرام محنوظ. ( گلستان ).
- ملحوظ افتادن ؛ نگریسته شدن. ملاحظه شدن. ( از یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).
- ملحوظ داشتن ؛ نگریستن. مرعی داشتن : از آنجا که غریب دوستی اهل هنر و عیب پوشی ارباب فضل است آن را به عین الرضا ملحوظ داشتند. ( المعجم چ دانشگاه ص 21 ).
- ملحوظ گردانیدن ؛ ملحوظ داشتن. مورد التفات و توجه قرار دادن : اگر شهزاده... او را به نظر عنایة و اعزاز ملحوظ و مقبول گرداند و از زمره بندگان خود شمارد او را بزرگ کرده باشد. ( تاریخ غازان ص 49 ). و رجوع به ترکیب ملحوظ داشتن شود.
- ملحوظ گشتن ( گردیدن ) ؛ نگریسته شدن. مورد التفات قرار گرفتن : مساعی مشکور... و پاک روشی او در راه خدمت محقق آمد و به حسن التفات ملک ملحوظ... گشت. ( مرزبان نامه چ قزوینی ص 221 ). به نظر عنایت و عاطفت پادشاهانه ملحوظ گشت. ( تاریخ غازان ص 20 ). ملحوظ نظر تربیت گشته به تاج و خلعت و کمر مغرور و موقر شد. ( ظفرنامه یزدی ).

معنی کلمه ملحوظ در فرهنگ معین

(مَ ) [ ع . ] (اِمف . ) نگریسته شده ، دیده شده .

معنی کلمه ملحوظ در فرهنگ عمید

۱. ملاحظه شده، دیده شده.
۲. به دنبالۀ چشم نگریسته شده.

معنی کلمه ملحوظ در فرهنگ فارسی

ملاحظه شده، دیده شده، بدنباله چشم نگریسته شده
( اسم ) ۱ - بگوشه چشم نگریسته . ۲ - دیده شده ملاحظه شده .

معنی کلمه ملحوظ در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] شیء لحاظ شده در ذهن را ملحوظ گویند.
ملحوظ، آن چیزی است که در ذهن حاضر شده و مورد توجه و عنایت خاص نفس قرار می گیرد؛
← مثال
۱. ↑ فاضل لنکرانی، محمد، مباحث اصولی، ص۲۸۲.
منبع
فرهنگ نامه اصول فقه، تدوین توسط مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، ص۷۹۶، برگرفته از مقاله «ملحوظ»
...

معنی کلمه ملحوظ در ویکی واژه

نگریسته شده، دیده شده.

جملاتی از کاربرد کلمه ملحوظ

از هر چه شود ملفوظ ذکر تو بود ملحوظ آنی که شود محفوظ از یاد خوشت جانها
آقاخان به ترویج علم و دانش توجه جدی داشت و روی همین ملحوظ مکتب‌های زیادی را در بین اسماعیلیان ترویج کرد که تعداد از آن مکاتب مخصوص دختران بود.
یک لحظه نمی شود که ما را نشود از تو نظر عین عنایت ملحوظ
کتاب بس مبینت لوح محفوظ بود کاشیاء در آن ضبط است و ملحوظ
پس بشنو تا بدانی که این ورق محفوظ برضای ایزدی ملحوظ نیست و از آنچه خواندی و بر زبان راندی اعتذار و استغفار واجب است.
در نظم وجود همه پیغمبر مرسل چون قافیه در آخر و ملحوظ در اول
بدون آنکه ملحوظ آیدت ذات صفاتت شد ز اسم ظاهر اثبات
بود رعنائی خاص آنکه محظوظ شوی از هر چه کان شد در تو ملحوظ
همچنان که کسی که مشغول مکالمه سلطانی و مستغرق ملاحظه مسطوت او گردد بسیار می شود که از مشاهده غیر، غافل می شود و عاشقی که محو جمال معشوق باشد غیر او را نمی بیند و همچنان که ستارگان در روز موجودند و لیکن چون نور آنها در جنب نور خورشید ضعیف و مضمحل است به نظر نمی آیند و از اینجا ظاهر می شود که کسی را که غیر یک وجود ملحوظ و [دچار] کثرت مشاهده است در مرتبه توحید ناقص و هنوز نور وجود صرف در روزن او پرتو نیفکنده است آری:
و بالجلمه این درد کش میخانه عشقبازی اهلی شیرازی غفر الله ذنوبه و ستر عیوبه او را رباعی چند در مستی محبت باصطلاح این جماعت رو نموده بود درین اوراق پریشان جمع کرد و نامش ساقینامه نهاد امید که بنظر صاحبدلان ملحوظ گردد و از دیده عیبجویان محفوظ ماند فالله خیر حافظا و هو ارحم الرحمین.
بعد از روی کار آمدن حکومت حامد «کرزی» به کمک مؤسسات خارجی به خصوص دفتر انکشافی آغا خان (ایکیدن) صنعت زراعتی رشد قابل ملاحظه نموده‌است و در حال حاضر۲۴ دربند باغ در هفت ولسوالی وجوددارد. هر دربند آن ۵۰ جریب زمین را احتوا می‌کند. روی این ملحوظ دهقانان و باغداران بنابر وافر بودن آب و هوای مساعد از حاصلات سالانه‌شان خوشبین‌ هستند.
شود این از صفات سر و سیرت که هیچ آنجا نشد ملحوظ غیرت