ملت‌سازی

معنی کلمه ملت‌سازی در فرهنگستان زبان و ادب

{nation building} [جغرافیای سیاسی، علوم سیاسی و روابط بین الملل] فرایند تقویت عوامل مرکزگرا در میان گروه های مختلف فرهنگی کشور با هدف ایجاد و تقویت حس ملی گرایی اجتماعی (civic nationalism ) به جای حس ملی گرایی قومی و مذهبی (ethnic and religious nationalism )

معنی کلمه ملت‌سازی در ویکی واژه

فرایند تقویت عوامل مرکزگرا در میان گروه‌های مختلف فرهنگی کشور با هدف ایجاد و تقویت حس ملی‌گرایی اجتماعی (civic nationalism) به‌جای حس ملی‌گرایی قومی و مذهبی (ethnic and religious nationalism).

جملاتی از کاربرد کلمه ملت‌سازی

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، موضوع «جنوب» دوباره احیا شد. استفاده از این واژه بخشی جدایی‌ناپذیر از تلاش‌های ملت‌سازی جمهوری آذربایجان امروزی و دولت آن بوده‌است. تفکر رسمی تاریخ در مدارس و دانشگاه‌ها تمایل دارد جدایی ملت را در زمان وقوع جنگ‌های روسیه و ایران در اوایل سده نوزدهم با تجدیدنظر در تفسیر رویدادها برای نشان دادن «مبارزه مداوم آذربایجانی‌ها برای اتحادشان» را نشان دهد. در نتیجه، استفاده از واژه آذربایجان ایران به‌طور خودکار جمهوری آذربایجان را با ایران ارتباط می‌دهد و توجیه استقلال آذربایجان را تضعیف می‌کند. برخی محافل سیاسی در باکو از جنبش موسوم به بیداری ملی آذربایجان جنوبی استقبال می‌کنند.