ملتهب

معنی کلمه ملتهب در لغت نامه دهخدا

ملتهب. [ م ُ ت َ هَِ ] ( ع ص ) شعله زن و آتش زبانه کشنده و فروزان. ( غیاث ) ( آنندراج ). افروخته شده و سوزان و فروزان. ( ناظم الاطباء ). زبانه کشیده. زبانه زده. زبانه زن. افروخته. برافروخته. مشتعل. شعله ور. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) : در آتش اندوه ملتهب یافت. ( مرزبان نامه چ قزوینی ص 124 ).
جان من برخوان دمی فهرست طب
نار علتها نظر کن ملتهب.مولوی ( مثنوی چ خاور ص 266 ).- ملتهب شدن ؛ زبانه زدن. برافروخته شدن. مشتعل گردیدن. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).
- ملتهب گردیدن ؛ برافروخته شدن. برافروختن : اگر اندک غمی به دل او رسد بپژمرد، به کمتر دردی بنالد، از جوع مضطرب شود، از عطش ملتهب گردد. ( مرزبان نامه ).
ملتهب. [ م ُ ت َ هَِ ] ( اِخ ) قیقاوس ( از جمله صور کواکب ). ( نفایس الفنون ). نام دیگر صورت قیقاوس است. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). و رجوع به قیقاوس شود.

معنی کلمه ملتهب در فرهنگ معین

(مُ تَ هِ ) [ ع . ] (اِ. ) (اِفا. ) شعله ور، سوزان ، دارای التهاب .

معنی کلمه ملتهب در فرهنگ عمید

ویژگی آتش زبانه کشنده، شعله ور، فروزان.

معنی کلمه ملتهب در فرهنگ فارسی

آتش زبانه کشنده، شعله ور، فروزان
( اسم ) ۱ - زبانه کشنده شعله ور : [ ناگاه از در او باز آمد او را بدان صفت مضطرب و در آتش اندوه ملتهب یافت ... ] ( مرزبان نامه .۱۳۱۷.ص ۲ ) ۱۳٠ - فروزان . یا کوکب ملتهب ( اسم ) قیفاوس
قیقاوس ( از جمله سور کواکب ) نام دیگر صورت قیقاوس است .

معنی کلمه ملتهب در دانشنامه آزاد فارسی

ملتهب (اخترشناسی)
رجوع شود به:قیفاووس

معنی کلمه ملتهب در ویکی واژه

(اِ
شعله ور، سوزان، دارای التهاب.

جملاتی از کاربرد کلمه ملتهب

جوهر فضل هدایت‌که سراپای جهان زآتش فکر فروزندهٔ او ملتهب است
در انقلاب ۱۸۳۶ تگزاس، استان مکزیک تگزاس از مکزیک جدا شد و نه سال بعد، با تشویق دکترین مونرو و سرنوشت آشکار، ایالات متحده جمهوری تگزاس را به درخواست آن، اما در برابر مخالفت شدید مکزیک به خود ضمیمه کرد. مکزیک از به رسمیت شناختن استقلال تگزاس خودداری کرد - و گسترش خود را در غرب آمریکای شمالی آغاز کرد. : 53–4, 57–8  مکزیک ضدآمریکایی در نتیجه جنگ ۱۸۴۶–۱۸۴۸ مکزیک و آمریکا بیشتر ملتهب شد و بیش از نیمی از قلمرو خود را به ایالات متحده از دست داد. : 57–8 
در جریان تظاهرات روز دانشجو در سال ۸۸ نیز بحران پدید آمده بر سر نمایش تصاویری از پوستر پاره شده خمینی از سوی تلویزیون دولتی ایران بار دیگر فضای سیاسی این کشور را به شدت ملتهب کرد و به دامنه برخوردهای حکومت با منتقدان و مخالفان و مجادلات لفظی، ابعاد کم سابقه‌ای بخشید.
جاده ترانزیتی چابهار به سمت ایرانشهر نیز توسط برخی از معترضان بسته شد و در چندین شهر سیستان و بلوچستان، وضعیت، بسیار ملتهب شد.
خبرگزاری رویترز ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۸ برابر با ۷ مرداد ۱۳۹۷ نوشت: «ارز ایران در افت (ارزش خود) روز یکشنبه رکود جدیدی زد و از ۱۰۰هزار ریال معادل با دلار آمریکا سقوط کرد.» در همین حال فراخوان‌های اعتصاب در تهران و شهرستان‌ها منتشر گردید، جو ملتهب همراه با فضای امنیتی در بازار ارز تهران توسط رسانه‌ها گزارش شد.
می‌بود هر دو را فخریه بر عرب این در لهیب نار گردید ملتهب
مار دیدی به هوا رقص کند وز تف او چون دل دشمن شه روی هوا ملتهب است
استخوان‌های کنجدی تحمل فشار و تنش زیادی را در شرایط عادی بعهده دارند. تنش بیش از اندازه می‌تواند زردپی‌های پیرامون این استخوان‌ها را، اغلب بدون هیچ دلیل روشن، ملتهب نماید، اما صدمات کنجدی‌ها در فعالیت‌هایی مانند رقص باله، جهش و پرش، دویدن، و ورزش‌های هوازی سنگین شایع است.
از کمند عنبرین گیسوی تو ملتهب کی دل شود، گر دلدل است
شاها بیزد اندرکنون بنگر پس از صد آزمون باز از سپهر آبگون شد جان جیحون ملتهب
اینجا وفا و شرم کو، یک یار با آذرم کو یک شعله آه گرم کو، کز وی شود جان ملتهب
یک روز بعد، گزارش‌هایی منتشر شد که در چند شهر استان سیستان و بلوچستان در اعتراض به اعمال خشونت، اصناف در چند شهر، از جمله: زاهدان، ایرانشهر، پهره، جکیگور، سراوان… اقدام به اعتصاب و تعطیلی کرده‌اند. همچنین ویدئوهایی در شبکه اجتماعی منتشر شد که مغازه‌ها و بازارهای شهر سراوان تعطیل شده بودند و «نیروهای یگان ویژه مقابل بازار مشترک تجمع» کردند و برخی منابع گفتند که آنان در درون بازار گشت زنی می‌کنند. کانال تلگرامی رصد بلوچستان نوشت: «مأموران امنیتی در شهر سراوان به شهروندان اجازه ورود و خروج نمی‌دهند و فضای شهرهای استان سیستان و بلوچستان به شدت ملتهب و امنیتی است.». همچنین برخی منابع خبر از «فضای امنیتی» سراوان دادند.
جان سر بر خوان دمی فهرست طب نار علتها نظر کن ملتهب
قوله تعالی: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اسم من لم تتعطّر القلوب الّا بنسیم اقباله، و لم تتفطّر الدّموع الّا للوعة فراقه او روح وصاله، فدموعهم علی الحالتین منسکبة و قلوبهم فی عموم احوالهم ملتهبة، و عقولهم فی غالب اوقاتهم منتهبة.
گهی چو چرجی و گاهی چو بحر و گه ساحل گهی چو جنت و گاهی چو نار ملتهبی
برای استقرار حکومت پس از انقلاب ۵۷ نخست لازم بود از فضای ملتهب آن سال‌ها برای محبوبیت زدایی از حزب توده بهره گرفته شود. مناظره‌های تلویزیونی میان رهبران حزب توده مانند احسان طبری و نورالدین کیانوری و ایدئولوگ‌های جمهوری اسلامی یکی از ابزارها برای تبدیل جنگ سیاسی به جدال میان کفر و ایمان بود.
چونکه نار شهوت و نار غضب در نهاد آدمی شد ملتهب