ملانزی
معنی کلمه ملانزی در لغت نامه دهخدا

ملانزی

معنی کلمه ملانزی در لغت نامه دهخدا

ملانزی. [ م ِ ن ِ ] ( اِخ ) جزایر سیاهان. در تقسیمات اقیانوسیه شامل گینه جدید، مجمعالجزایر بیسمارک ، جزایر سلیمان ، کالدونی جدید، هبرید جدید، جزایر فیجی و مجمعالجزایر لویزیاد است. ( از لاروس ).

معنی کلمه ملانزی در فرهنگ فارسی

ملانزی یعنی جزایری که سیاهان در آنجا هستند و جزو تقسیمات اقیانوسیه است : شامل گینه جدید مجمع الجزایر بیسمارک جزایر سلیمان کالدونی جدید جزایر فیجی هبراید جدید و مجمع الجزایرلویزیاد

معنی کلمه ملانزی در دانشنامه عمومی

مِلانِزی ( به انگلیسی: Melanesia ) نام ناحیه ای است که از کناره غربی اقیانوس آرام شرقی تا دریای آرافورا در شمال و شمال شرقی استرالیا ادامه دارد.
نام ملانزی که از دو واژه یونانی مِلاس ( μέλας ) ( سیاه ) و ندوس ( νῆσος ) ( جزیره ) تشکیل شده نخستین بار در سال ۱۸۳۲ توسط ژول دومون دورویل برای تعریف تمایز جغرافیایی و قومی این گروه از جزایر نسبت به جزایر پلی نزی و میکرونزی استفاده شد. به اهالی این منطقه ملانزیایی گفته می شود.
این جزایر به طور سنتی بخشی از ملانزی بشمار می آیند:
•   فیجی
•   وانواتو
•   جزایر سلیمان
•   کالدونیای جدید
•   پاپوآ گینه نو
• استان پاپوآی اندونزی
• مجمع الجزایر بیسمارک
• جزایر ملوک
• جزایر تنگه تورس
معنی کلمه ملانزی در فرهنگ فارسی

معنی کلمه ملانزی در دانشنامه آزاد فارسی

مِلانِزی (Melanesia)
جزایری در آب های جنوب غربی اقیانوس آرام، بین میکرونزیدر شمال و پولینزیدر شرق. تمام مجمع الجزایر نیوبری تینو جزایر فیجیرا شامل می شود.

جملاتی از کاربرد کلمه ملانزی

بزرگ‌ترین جزء اقیانوسیه استرالیا است که آن را نه به عنوان یک جزیره بلکه گاه به عنوان یک قاره به‌شمار می‌آورند. بزرگ‌ترین توده خشکی بعدی در اقیانوسیه، گینه نو، دومین جزیره بزرگ جهان (پس از گرینلند)، است. گینه نو بزرگ‌ترین جزء ملانزی است.
این استان بخش‌های مرکزی و جنوبی جزایر ملوک را شامل می‌شود و از نظر جغرافیایی و فرهنگی، پیوندهای عمیقی با ناحیهٔ ملانزی دارد.
این گیاه بومی استرالیا، جزیره‌های اقیانوس آرام، گینه نو، ملانزی، مالزی و آسیا است.
در حدود سه هزار سال پیش از میلاد مسیح مردمی از تبار اقوام استرالزی ساکن تایوان به مهارت‌های ویژه‌ای دست یافته و موفق شدند به سفرهای دریایی دوردست با قایق روی بیاورند. این مردم از جزیرهٔ تایوان حرکت کرده و رفته‌رفته بیشتر جزیره‌های اقیانوس آرام را کشف و در آن‌ها سکونت گزیدند. این مردم از تایوان به سوی جنوب رفته و جمعیت و زبان خود را به فیلیپین، اندونزی و دریاهای جنوب شرق آسیا گسترش دادند. آن‌ها سفرهای اکتشافی خود را به سوی جنوب شرق ادامه داده و به گینه نو، ملانزی و میکرونزی رسیده و به سوی شرق تا پلی‌نزی رفتند. اقوام استرانزی به سوی غرب نیز تمامی عرض اقیانوس هند را هم پیموده و به ماداگاسکار رسیدند.
دین غالب در اقیانوسیه مسیحیت (۷۳٪) است. یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۱ نشان داد که ۹۲٪ در ملانزی، ۹۳٪ در میکرونزی و ۹۶٪ در پلی‌نزی خود را مسیحی توصیف کردند. کیش‌های روح‌باورانه نیز در میان قبایل سنتی جزایر رواج دارد. به باور این کیش‌ها، روح‌های پلیدی وجود دارند که مردم را مسموم می‌کنند و باعث بدبختی و مرگ می‌شوند.