ملاج
معنی کلمه ملاج در لغت نامه دهخدا

ملاج

معنی کلمه ملاج در لغت نامه دهخدا

ملاج. [ م َ ] ( اِ ) نقطه ای است روی جمجمه کودک که نرم است و به زودی سفت و منعقد نمی شود... ( فرهنگ لغات عامیانه جمال زاده ). و رجوع به ملاز شود. || ملاز. سق. سَغّ. کام. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).

معنی کلمه ملاج در فرهنگ معین

(مَ ) (اِ. ) [ ع . ] قسمت بالای جمجمه که در دوران نوزادی نرم است .

معنی کلمه ملاج در فرهنگ عمید

قسمت جلو و عقب جمجمه که در نوزادان استخوان های آن نرم است.

معنی کلمه ملاج در فرهنگ فارسی

( اسم ) قسمت جلو سر بچه : [ رویم را بر گردانیدم و سنجاق را تا بیخ توی ملاج بچه فرو کردم . ] ( ص . هدایت )

معنی کلمه ملاج در دانشنامه عمومی

ملاج یا فونتانل ( Fontanelle ) به بخشهایی از جمجمه نوزاد گفته می شود که پس از تولد هنوز استخوان کاملاً کلسیفیه نشده است و نرم است.
انسان دو ملاج ( فونتانل قدامی یا فرونتال ) و فونتانل خلفی ( اکسیپیتال ) دارد. فونتانلها در محل درزهای استخوان های جمجمه قرار دارند و به تدریج بسته می شوند.
درز ( Sutures ) بین مفاصل جمجمه وجود دارند. در جنینی فضاها بزرگ بوده و امکان حرکت و جا بازکردن را می دهد و بعدها به صورت خطی نازک باقی می مانند. با بالارفتن سن بافت لیفی باقی مانده هم تحلیل رفته استخوانی می شود که این فرایند سینوستوز ( Synostose ) نام دارد.
در حالت طبیعی ، ملاج خلفی باید در حدود دو ماهگی بسته شود . ملاج قدامی بیشتر کودکان تا حدود ۱۴ ماهگی بسته می شود ، اما ممکن است تا دوسالگی هم طول بکشد. در بیماری هایی مثل ریکتز و هیپوتیروئیدی ممکن است فونتانل دیرتر بسته شود.
معنی کلمه ملاج در فرهنگ معین
معنی کلمه ملاج در فرهنگ عمید
معنی کلمه ملاج در فرهنگ فارسی

معنی کلمه ملاج در دانشنامه آزاد فارسی

مَلاج (fontanelle)
مَلاج
نواحی نرمی در بین صفحات استخوانی تشکیل دهندۀ جمجمۀ نوزادان، پیش از متصل شدن آن ها به هم. در سر نوزاد دو ملاج وجود دارد، ملاج قدامی در وسط و جلوی سر، و ملاج خلفی در عقب.

جملاتی از کاربرد کلمه ملاج

الملاجه (به عربی: الملاجة) یک روستا در سوریه است که در ناحیه کفرنبل واقع شده‌است. الملاجه ۴۸۶ نفر جمعیت دارد.
در نمای بیرون‌سری هم برخوردگاه درزها وجود دارند اما در کالبدشناسی، ملاج‌های پیشین و پسین از همه مهم‌ترند. اهمیت خاص استخوان آهیانه در ساخت ملاج‌های اصلی سر ما است.
در ره انبیاء بسر رفتی دلدل درد دل بود هملاج
فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا... الآیة این خطاب با مصطفی (ص) است و با امت وی. میگوید: «اگر ایشان از اجابت برگردند شما گوئید که ما مسلمانانیم و خدای را یکتا و بی‌همتا گویانیم. اگر کسی گوید: این آیت بر سبیل حجت آورد بر ایشان، و درین چه حجت است که گفت: فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا...؟ جواب آنست که رب العالمین ما را درین آیت ادب محاجّت در آموخت، و بیان کرد که معاند را بعد از آنکه حجّت بر وی لازم گشت و حق بر وی ظاهر شد، و هم چنان عناد مینماید، راه آنست که از وی برگردند و ملاجّت در محاجّت وی بگذارند.