مقول

معنی کلمه مقول در لغت نامه دهخدا

مقول. [م َ ] ( ع ص ، اِ ) گفته شده. مقوول. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). گفته شده. ( ناظم الاطباء ).
- مقول قول ؛ در اصطلاح نحویان ،مفعول قول است. ( از اقرب الموارد ). مثلاً در عبارت «قال علی ( ع ) : الناس نیام واذا ماتوا انتبهوا»، جمله «الناس نیام و...» مقول قول است.
|| در اصطلاح فلسفه ، محمول. مقول در جواب ماهو یعنی آنچه در مقام سؤال از ماهیت شی گفته و حمل شود و به عبارت دیگر ذاتیات نوعی و جنسی اشیاء را گویند. ( از فرهنگ علوم عقلی جعفر سجادی ). و رجوع به مقولات شود.
مقول. [ م ِق ْ وَ ] ( ع اِ ) زبان. ( دهار ) ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( غیاث ) ( ناظم الاطباء )( از اقرب الموارد ). || ( ص ) رجل مقول ؛ مردی نیک سخن. ( مهذب الاسماء ). مرد نیکوسخن یا تیززبان بسیارگوی. مِقوال مانند آن است و هما للذکر والانثی. ( منتهی الارب ). مرد نیکوسخن و تیززبان بسیارگوی و کذلک امراءة مقول. ( ناظم الاطباء ). فصیح. بسیار گویا. ج ، مقاول. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). و رجوع به مقوال شود. || مهتر به لغت یمن. ( منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ). قَیل به لغت اهل یمن. ج ، مقاول و مقاولة. ( از اقرب الموارد ). لقب قائدین یمن و اینان در مرتبه پس از اذواء بوده اند. ( مفاتیح العلوم ، یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).
مقول. [ م ُ ق َوْ وَ ] ( ع ص ) بار بار گفته شده. مُقَوَّلَة و گویند کلام مقول وکلمة مقولة. ( ناظم الاطباء ). و رجوع به مقولة شود.

معنی کلمه مقول در فرهنگ معین

(مَ ) [ ع . ] ۱ - (اِمف . ) گفته شده . ۲ - (اِ. ) گفتار. ۳ - محمول .

معنی کلمه مقول در فرهنگ فارسی

مقوله: گفته شده، گفتار
۱ - ( اسم ) گفته شده . ۲ - گفتار. ۳ - محمول . توضیح مقول در جواب [ ما هو ? ] است - یعنی آنچه در مقام سوال از ماهیت شئ گفته و حمل شود و بعبارت دیگر ذاتیات نوعی و جنسی اشیائ را گویند ( دستورج ۳ص ۳٠۷ ) جمع : مقولات
بار بار گفته شده . مقوله و گویند : کلام مقول و کلمه مقوله .

معنی کلمه مقول در ویکی واژه

گفته شده.
گفتار.
محمول.

جملاتی از کاربرد کلمه مقول

آلودگی بصری یک مقوله زیبایی شناختی است و مربوط به آلودگی‌هایی است که باعث می‌شود کسی از دیدن یک منظره یا نما لذت نبرد.
ازینمقوله مزن دم دگر زبان در کش که فیض را سخن بیخودی دراز کشید
نفس مفتی ز خبث باید پاک فقنا زین مقولهٔ بی‌باک
زمین گرد است مانند گلوله نیوتن کرده واضح این مقوله
کدام خوب علم گشت در جهان به وفا تو از مقولهٔ خوبان عالمی حاشا
مقولاتی چون ابداع و «اختراع سنت» و ارزش کار و تاریخ کارگری در آثار هابسبام برجسته است.
آموزشِ فلسفه شامل تدریس و یادگیری علم فلسفه و همچنین پژوهش دربارهٔ آن است. این مقوله با فلسفهٔ آموزش و پرورش تفاوت دارد.
زآنکه در روی اهل حاجت هست قول خوش از مقولۀ صدقه
چون هیچ اعتماد بر آن عهدها نداشت خطی برین مقوله گرفت از زبان [حسن]
گویم این نیست از مقوله قلب تاتو نفیش کنی بزودی و سلب
چو کهربا شده در طبع من جواهر نظم که پیش کس نتوان کرد ازین مقوله مقال
معمولاً، تنها عضوی از اتحادیه اعتباری ممکن است پولی را پس‌انداز کرده یا وام بگیرد. نظرسنجی‌ها از اعضا در بانک‌ها و اتحادیه‌های اعتباری به‌طور سازگار میزان رضایت مندی بالاتر مشتری با کیفیت سرویس در اتحادیه اعتباری را نشان داده‌است. اتحادیه‌های اعتباری از قدیم مدعی ارائه خدمات برتر به اعضا و تعهد به کمک به اعضا در بهبود شرایط مالی بوده‌اند. در مقوله شمول مالی اتحادیه‌های اعتباری ارائه دامنه وسیع تر وام و ذخیره تولیدات را با هزینه بسیار ارزان‌تر به اعضا نسبت به بیشتر موسسات سرمایه‌گذاری خرد ادعا می‌کنند.
چو خواست دل که برد ره به گنج تاریخش وزین مقوله شود نکته‌ای بر او ظاهر
چندان کز این مقوله بر آن قوم بی ادب برخواند آن ستوده شه ابطحی نسب
همچنین از آنجایی که مقولهٔ اضطراب در بسیاری از اختلالات روان‌پزشکی یک عنصر ثابت است، تمایز دادن بین اختلال پانیک و تعداد بسیار زیادی از اختلالات دیگر نیز ممکن است دشوار باشد؛ همانند روان‌پریشی و اختلالات عاطفی.
به نظر می‌رسد رمز ارزها به سمت استخراج نرم‌افزاری و استفاده از الگوریتم‌های نوینی حرکت می‌کنند تا از این مشکل جلوگیری کنند. البته رمز ارزها در مقوله مصرف انرژی، عملکرد بهتری نسبت به پول‌های دیگر داشته‌است. مقدار اسکناس چاپ شده در سرتاسر جهان و مصرف کاغذ و منابع دیگر که برای آن استفاده شده‌است، موضوعی است که باید با مصرف استخراج پول‌های دیجیتالی قیاس شود.
عبدالکریم سروش در یک سخنرانی با ذکر این مسئله که توهین و ناسزا از مقوله آزادی بیان نیست و در واقع نوعی عمل است، دربارهٔ کتاب سلمان رشدی گفته‌است: