مقدسات

معنی کلمه مقدسات در لغت نامه دهخدا

مقدسات. [ م ُ ق َدْ دَ ] ( ع ص ، اِ ) ج ِ مقدسة ( تأنیث مقدس ). رجوع به مقدسة شود.

معنی کلمه مقدسات در فرهنگ فارسی

( اسم ) جمع مقدسه ( مقدس )

جملاتی از کاربرد کلمه مقدسات

در سال ۲۰۱۱، مسایل دینی (اعلام ارتداد و توهین به مقدسات) در ۱۰۴ کشور جهان هیچ قانونی نداشته است. اما در این سال اعلام ارتداد در ۲۰ کشور ممنوع بوده است. در این کشورها، اعلام کردن علنی ترک دین برای تبدیل شدن به خداناباور، یا تغییر دین به دین دیگر، جرم است.
در تاریخ ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۲ میلادی، مجموعه اعتراضاتی در برخی کشورهای اسلامی بخاطر انتشار فیلمی با عنوان بی‌گناهی مسلمانان در وبسایت یوتیوب آغاز شد که بسیاری آن را توهین به مقدسات اسلامی دانستند. تظاهرات از قاهره در مصر و بن‌غازی در لیبی شروع شد و به سرعت در جهان اسلام گسترش یافت. در ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۲ میلادی، کریستوفر استیونز، سفیر ایالات متحده آمریکا در لیبی و گلن دورتی، کماندوی نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا و ده پلیس لیبیایی، در شهر بن‌غازی بر اثر شلیک موشک کشته‌شدند.
کفرگویی در اسلام به هر گونه هتاکی نسبت به شخصیت‌های مقدس، آثار دینی، آداب دینی و اعتقاداتی که مسلمانان محترم می‌شمارند گفته می‌شود. قرآن و حدیث درباره کفرگویی صحبت نکرده‌اند. حقوقدانان، جرم را ساخته و آن را بخشی از شریعت کرده‌اند. در جاهایی که احکام اسلام صادق است، مجازات برای توهین به مقدسات می‌تواند شامل جریمه، زندان، شلاق، قطع عضو، حلق‌آویز کردن یا گردن زدن باشد. گاهی برخی روحانیون مسلمان برای مجازات فرد کفرگو یک فتوا صادر می‌کنند.
ترا قسم به تمام مقدسات بخور: ترا قسم به خداوند کائنات بخور:
هرچند بسیاری از قوانین ممنوعیت توهین به مقدسات، به ویژه در کشورهای غربی مدت‌هاست که لغو شده‌اند، در بسیاری نقاط و حوزه‌های قضایی همچنان باقی مانده‌اند (قانون توهین به مقدسات را ببینید). در برخی مناطق قوانین ممنوعیت توهین به مقدسات هنوز در ورق وجود دارند ولی به طور فعال اجرا نمی‌شود.
در سال‌های بعد از پذیرش آتش‌بس، موضوع جنگ به یکی از مقدسات سیاسی و تاریخی جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده و هیچ نقد و اعتراضی نسبت به رویکرد حکومت ایران برای ادامه جنگ تحمل نمی‌شود. در این میان اما، پرسشی که همچنان پیش روی ناظران قرار دارد آن است که آیا امکان توقف سریع‌تر جنگ و کمتر شدن هزینه آن وجود نداشت؟