مقتول

معنی کلمه مقتول در لغت نامه دهخدا

مقتول. [ م َ ] ( ع ص ) کشته شده. ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). کشته. قتیل. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) : خالد ندانست اینکه سیف الدوله مقتول شمشیر ماسوا و مقهور سنان و تیر اعدا نگردد. ( ترجمه تاریخ یمینی چ 1 تهران ص 458 ). اگر تو آیی و یا این مقتول را به من سپاری مقبول است... ( مرزبان نامه چ قزوینی ص 64 ). امارت آن موضع به پسر حسن حاجی مقتول داد. ( جهانگشای جوینی چ قزوینی ج 1 ص 67 ). باقی مردان را بر لشکر قسمت کردند هر یک مرد قتال را بیست و چهار نفس مقتول رسید. ( جهانگشای جوینی چ قزوینی ج 1 ص 101 ). آنچه ظاهر بوده است و معین بیرون مقتولان در نقبها و سوراخها... هزار هزار و سیصد هزار و کسری در احصا آمده. ( جهانگشای جوینی چ قزوینی ص 128 ).
جمله عالم آکل و مأکول دان
باقیان را قاتل و مقتول دان.مولوی.مرا به عاشقی و دوست را به معشوقی
چه نسبت است بگویید قاتل و مقتول.سعدی.مکن گریه بر گور مقتول دوست
قل الحمدﷲ که مقتول اوست.سعدی.- زیبق ( جیوه ) مقتول ؛ سیماب کشته. جیوه کشته. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). جیوه ای که آن را با ماده دیگر مخلوط کنند تا از حرکت و لرزش بیفتد.

معنی کلمه مقتول در فرهنگ معین

(مَ ) [ ع . ] (اِمف . ) کشته شده .

معنی کلمه مقتول در فرهنگ عمید

کشته شده.

معنی کلمه مقتول در فرهنگ فارسی

کشته شده
( اسم ) کشته . یا جیوه ( زیبق ) مقتول . جیوه ای که آنرا بوسیله مالیدن به ماده ای مثل حنا از حرکت و لرزش انداخته باشند.

معنی کلمه مقتول در ویکی واژه

کشته شده.

جملاتی از کاربرد کلمه مقتول

اگر چه کشته تیغ توام، ولی در حشر چه شکرها که بگوید ز قاتل این مقتول!
بجویم داد مظلومان ز ظالم بگیرم ثار مقتولان ز قاتل
وقتی به الکس کراس که یکی از کارآگاهان شهر واشینگتن است گفته می‌شود که یکی از اعضای خانواده‌اش به قتل رسیده، او قسم می‌خورد تا قاتل را پیدا کند. به زودی کارآگاه متوجه می‌شود فرد مقتول تنها قربانی ماجرا نیست و جریان آن‌طور که او فکر می‌کرده نبوده‌است…
در سال ۱۴۰۰ به نقل از وکیل عبدالعالی و رئیس مرکز حل اختلاف در خصوص آخرین وضعیت پرونده گزارش شد که کار رسیدگی پایان یافته و تصمیم نهایی دادگاه اعدام است که اجرای آن بستگی به تصمیم خانواده مقتول دارد. در طی این سال عبدالعالی چهار بار طی فقط ۳ هفته برای اجرای حکم اعدام به انفرادی منتقل شد؛ بنا بود تا در ۲۱ مهر حکم اجرا شود اما اجرای حکم تا ۲۴ مهر به تعویق افتاد. او سپس در ۲۵ مهر باز هم به انفرادی منتقل شد اما دوباره اجرای حکم لغو شد. مطابق اعلام خرمشاهی یکی از وکلای عبدالعالی، حکم اعدام موکلش در ۲۵ مهر به دلایل عمومی (توقف تمام اعدام‌ها در آن مقطع) متوقف شد. او بار دیگر در ۱۰ آبان ۱۴۰۰ برای اجرای حکم در ۱۲ آبان به انفرادی منتقل شد که حکم باز هم اجرا نشد.
بر خاک نگارد خط بی جرمی مقتول خونی که ز شمشیر چکد قاتل ما را
شوند قاتل و مقتول دادخواه به هم دهند هر طرفی نسبت گناه به هم
ایکابد کرین (جانی دپ)، پلیس جوانی است که بیش از هر چیز به منطق و علیت معتقد است. بعد از اعتراضی که در مورد شیوه‌های خام و بی‌منطق رؤسایش می‌کند، قاضی (کریستوفر) او را به روستای اسلیپی هالو (سوار بی‌سر) می‌فرستند تا معمای سه قتل اخیر این روستا را حل کند. قتل‌هایی که در آنها ناشناسی سر مقتولان را قطع کرده‌است.
در خلال جنگ داخلی ۱۲ ساله این کشور واقعه کشتار غیرنظامیان موسوم به 'قتل‌عام ال‌موزوته'، در حد فاصل ۱۱ تا ۱۳ دسامبر سال ۱۹۸۱ میلادی (۱۳۶۰ خورشیدی) اتفاق افتاد. در این رویداد حدود یک هزار غیرنظامی در عملیات سرکوب شورش‌های این کشور توسط ارتش تحت حمایت آمریکا در شهر 'ال موزوته' السالوادور کشته شدند. اجساد این کشته شدگان در یک گور دسته جمعی در سال ۱۹۹۲ کشف شدند. گفته می‌شود که سر مقتولین را قطع می‌کردند و شکم کودکان را با سر نیزه پاره کرده‌اند.
نیارد ز مقتول کس جان گرفت نشاید گریبان عریان گرفت
هم منم دل برده، هم بیدل منم هم منم مقتول و هم قاتل منم
ای عشق این چه سوداست کز یک کرشمه تو در زیر تیغ بوسد مقتول دست قاتل
بین مقتول و مأسور بأیدی الظالمین یا ولی المؤمنین
دید کز جور سپاهی کینه کش یاوران مقتول و طفلان درعطش
کور مقتول ازین کوری پیش ریخت خون پدر قاتل خویش
داستان فیلم درباره قاتل زنجیره‌ای است که مقتولان خود را مسموم می‌کند و برای همین به «افعی» معروف است. نکته جالب در مورد این قاتل این است که تمام مقتولین او، افرادی هستند که سابقه کودک‌آزاری دارند. سپس منتقدی به نام آرمان بیانی قصد دارد فیلمی در این مورد را به‌عنوان اولین فیلمش کارگردانی کند. آرمان بیانی برای درست پیش‌بردن رابطه خود با پسرش، نزد روان‌شناس می‌رود.
او فرزند حاج محمد رزم‌آرا و برادر بزرگ‌تر حاج‌علی رزم‌آرا، نخست‌وزیر مقتول ایران، است. حسینعلی در تهران متولد شد و در مدارس رشدیه، اقدسیه، الیانس فرانسه، و قزاقخانه تحصیل کرد. مدتی نیز در فرانسه علوم جغرافیایی نظامی تحصیل کرد.