مقاومت کردن

معنی کلمه مقاومت کردن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ایستادگی کردن پایداری کردن [ امیر خراسان ... بپاسخ گفت که کار ایشان زیادت از آن است که با ایشان مقاومت و مقاتلت توانیم کردن . ] ( سلجوقنامه ظهیری . چا . خاور ۱۵ )

معنی کلمه مقاومت کردن در ویکی واژه

resistere

جملاتی از کاربرد کلمه مقاومت کردن

سید احمد و نیروهایش، تا سال ۱۹۰۹ در مقابل یکی از نیرومندترین ارتشهای آن روز یعنی لژیون خارجی فرانسه مقاومت کردند. در آن سال فرانسویان، اوادای را تصرف کردند.
در ۸ نوامبر سال ۱۹۴۲، ارتش آفریقا (نیروهای فرانسه در خارج این کشور)، تحت امر دولت ویشی، در ابتدا مقابل ورود نیروهای متفقین در عملیات مشعل مقاومت کردند ولی به سرعت این رویارویی متوقف شد. در مقابل در تونس، همین نیرو اجازه داد تا نیروهای متحدین بدون مقاومت وارد این کشور شوند. ارتش آفریقا با جنگ‌افزارهای ناکارآمدی که در اختیار داشت به تدریج در کنار متفقین درگیری‌های دشواری را در تونس به پیش برد. گاهی اوقات در کنار نیروهای فرانسه آزاد و گاهی نیز در کنار نیروهای ژنرال ادگار دو لارمینا بود ولی بعد از پیروزی، درگیری‌هایش با این نیروها برجسته شد.
در ابتدا شوالیه‌ها همانند نبرد رودس ناکام ماندند اکثر از قلمرو خود را از دست دادند و نیمی از شوالیه‌ها کشته شدند. شوالیه‌ها تا ۱۸ اوت مقاومت کردند ولی در نهایت از بیرگو به قلعه سنت آنجلو عقب‌نشینی کردند.