مقارنت

معنی کلمه مقارنت در لغت نامه دهخدا

مقارنت. [ م ُ رَ / رِ ن َ ] ( از ع ، اِمص ) مقارنة. رجوع به مقارنة و مقارنه شود. || واقع شدن دو سیاره است در یک درجه از منطقةالبروج : مر آفتاب را و ماه را بدین سبب که اثر هر دو اندر عالم بیشتر است از آثار دیگر کواکب مواصلتی و مقارنتی است که مر دیگر کواکب را به آفتاب آن نیست. ( جامع الحکمتین ص 276 ). پادشاه زادگان به خدمت او ( اوکتای قاآن ) رسیدند و چون پروین مسعود شده به مقارنت بدر منیر اجتماع تزیین و تحسین پذیرفت. ( جهانگشای جوینی چ قزوینی ج 1 ص 155 ). دو دانه مروارید مانند فرقدین که به مقارنت قمر منیر مسعود باشد در گوش داشت. ( جهانگشای جوینی چ قزوینی ج 1 ص 168 ). و رجوع به مقارنه شود.
مقارنة. [ م ُ رَ ن َ ] ( ع مص ) با یکدیگر قرین شدن. قِران. ( تاج المصادر بیهقی ) ( المصادر زوزنی ).با همدیگر یار و رفیق شدن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ).یار و رفیق و مصاحب شدن. ( از ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). به یکدیگر پیوستن. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). || یار کردن دو چیز را با هم. ( صراح ) ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). با یکدیگر قرین کردن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( المصادر زوزنی ). و رجوع به مدخل بعد شود. || جمع کردن دو خرما را در خوردن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). دو خرما را روی هم گذاشتن و خوردن و منه : لاتقارنوا الا ان یستأذن الرجل اخاه. ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه مقارنت در فرهنگ معین

(مُ رَ نَ ) [ ع . مقارنة ] (مص ل . ) ۱ - به هم نزدیک شدن . ۲ - اجتماع دو ستاره در یک برج .

معنی کلمه مقارنت در فرهنگ فارسی

۱ - ( مصدر ) نزدیک شدن بهم . ۲ - بهم پیوستن یار شدن . ۳ - واقع شدن دو سیاره است در یک درجه از منطقه البروج . توضیح مقارنه یکی از پنج نظر کواکب است و چهار دیگر تسدیسی و تربیعی و تثلیثی و مقابله است ۴ - ( اسم ) نزدیکی . ۵ - اتصال جمع : مقارنات .

جملاتی از کاربرد کلمه مقارنت

از وی می‌آید که گفت: «الذّاکِرُونَ فی ذِکرِه أکثرُ غَقْلةً مِنَ النّاسینَ لِذِکْرِه.» یادکننده را اندر یاد کرد وی، غفلت زیادت بود از فراموش کنندهٔ ذکر وی؛ از آن که چون وی را یاد دارد، اگر ذکر را فراموش کند زیان ندارد. زیان آن دارد که ذکرش را یاد کنند و وی را فراموش؛ که ذکر غیر مذکور باشد. پس اعراض از مذکور با پنداشت ذکر، به غفلت نزدیک‌تر بود از اعراض بی پنداشت؛ و ناسی را اندر نسیان و غیبت، پنداشت حضور نباشد و ذاکر را اندر ذکر وغیبت از مذکور، پنداشت حضور باشد. پس پنداشت حضور بی حضور، به غفلت نزدیک‌تر از غیبت بی پنداشت؛ از آن که هلاک طلاب حق اندر پنداشت ایشان است. آن‌جا که پنداشت بیشتر، معنی کمتر و آن‌جا که معنی کمتر، پنداشت بیشتر، و حقیقت پنداشت ایشان ازتهمت عقل باشد و عقل را از تهمت نهمت حاصل آید و همت را نَهمت و تهمت هیچ مقارنت نباشد و اصل ذکر یا در غیبت بود یا در حضور: چون ذاکر را از خود غیبت بود و به حق تعالی حضور، آن نه ذاکر بود که مُشاهِد بود و چون از حق تعالی غایب بود به خود حاضر بود، آن نه ذکر بود که غیبت بود و غیبت از غفلت بود. وهو اعلم.
و ازوی می‌آید که گفت: «ایّاکُمْ و العُزْلَةَ، فإنَّ العُزْلَةَ مُقارَنَةُ الشَّیطانِ، وَعَلَیْکُمْ بالصُّحْبَةِ فاِنَّ فی الصُّحْبَةِ رضاءُ الرَّحْمنِ. بپرهیزید از عزلت؛ که آن مقارنت شیطان است و بر شما بادا به صحبت که اندر صحبت؛ خشنودی خدای است، عزّ و جلّ.»