مقارب

معنی کلمه مقارب در لغت نامه دهخدا

مقارب. [ م ُ رِ ] ( ع ص ) هر چیز میانه در جید و هیچکاره ، گویند: شی مقارب و دین مقارب ؛ ای متوسط. ( منتهی الارب ). هر چیز میانه در خوبی و بدی. || هر چیز ارزان. ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || آنکه میانه روی کند در کارها. ( ناظم الاطباء ) ( از منتهی الارب ) ( ازاقرب الموارد ). || ثوب مقارب ؛ جامه غیرجید. || نزدیک. ( ناظم الاطباء ) :
چون ماو شما مقارب یکدگریم
به زآن نبود که پرده هم ندریم.سعدی ( کلیات چ مصفا ص 847 ).
مقارب. [ م ُ رَ ] ( ع ص ) متاع مقارب ؛ نه جید نه ردی. ( منتهی الارب ) ( از آنندراج ). کالای میانه نه خوب و نه بد. ( ناظم الاطباء ). || متاع مقارب ؛کالای ارزان. ( از اقرب الموارد ) ( از محیط المحیط ).
مقارب. [ م َ رِ ] ( ع اِ ) ج ِ مُقرب. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). رجوع به مقرب شود. || ج ِ مَقرب و مَقرَبة. ( ناظم الاطباء ). و رجوع به مقرب شود.

معنی کلمه مقارب در فرهنگ معین

(مُ رِ ) [ ع . ] (اِفا. ) نزدیک شونده .

معنی کلمه مقارب در فرهنگ عمید

نزدیک .

معنی کلمه مقارب در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - نزدیک شونده . ۲ - کلام نیکو گوینده در گفتگو .
متاع مقارب نه جید نه ردی

جملاتی از کاربرد کلمه مقارب

مقاربت جنسی می‌تواند با هدف تولید مثل، برقراری ارتباط یا با قصد لذت انجام شود. این رابطه به‌طور غالبی در پیوند انسانی نقش مهمی ایفا می‌کند. در بسیاری از جوامع طبیعی است که زوجین در حین رابطه جنسی از برخی روش‌های کنترل بارداری استفاده کنند، لذت جنسی را با یکدیگر شریک شوند و پیوند عاطفی خود را از طریق فعالیت جنسی تقویت کنند، یا حتی اگر به‌صورت آگاهانه بارداری خودداری کنند اما بازهم به برقراری رابطه جنسی مبادرت ورزند.
چه خویش و اقارب، که در بغض و کینه به افعی مشابه، به عقرب مقارب
و گاه است که گوئی من خود را شناخته ام، و به حقیقت خود رسیده ام زنهار، زنهار، که این نیست مگر از بی خبری و بی خردی عزیز من چنین شناختن را کلید سعادت نشاید، و این شناسائی تو را به جائی نرساند، که سایر حیوانات نیز با تو در این شناختن شریکند، و آنها نیز خود را چنین شناسند زیرا که تو از ظاهر خود نشناسی مگر سر و روی و دست و پای و چشم و گوش و پوست و گوشت، و از باطن خود ندانی مگر این قدر که چون گرسنه شوی غذای طلبی، و چون بر کسی خشمناک شوی در صدد انتقام برآئی، و چون شهوت بر تو غلبه کند مقاربت خواهش نمائی و امثال اینها، و همه حیوانات با تو در اینها برابرند.
و یکی گفت: اصل کار دل چیست گفت: اصل کارمقاربتی است که خدای را می‌بیند و مشاهدهٔ صنع او می‌کند.
با این همه برای کاهش احتمال ناچیز بارداری در اثر آمیزش جنسی بدون مقاربت می‌توان از روش‌های پیشگیری از بارداری هورمونی استفاده کرد. محافظت دوگانه (استفاده هم‌زمان از ابزارهای جداکننده و هورمون‌ها) می‌تواند خطر بارداری یا ابتلا به بیماری‌های آمیزشی را به‌طور چشمگیری کاهش دهد.
مقاصد مهّیا و عشرت مقارن مباغی مهیا و دولت مقارب
گزیدم سفر، رفتم از شهر بیرون؛ بحسرت مقارن، بمحنت مقارب
چون ما و شما مقارب یکدگریم به زان نبود که پردهٔ هم ندریم
تحقیقات بر روی زنان در پناهگاه‌ها نشان داده‌است که زنانی که هم آزار جنسی و هم جسمی از طرف پارتنر صمیمی خود را تجربه می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های مقاربتی هستند.
از طرف دیگر برای نخستین بار، با تصویب قانون مدنی در سال ۱۳۰۷، اولیه‌ترین حقوق زنان برای ازدواج، به رسمیت شناخته شد و کف سن ازدواج دختران که تا پیش از آن محدودیتی نداشت، به ۱۵ سال تمام رسید. همچنین مردان مکلف شدند که ازدواج خود را در یک دفتر ازدواج ثبت و رسمی کنند. در سال ۱۳۱۷ قانونی مترقی‌تر، مردان را مجبور به ارائهٔ گواهی پزشکی (عمدتاً برای جلوگیری از سرایت بیماری‌های مقاربتی از مرد به همسرش) هنگام عقد نمود.
مقاربت نشود مرتفع ببعد منازل که بعد در ره معنی نه مانعست و نه حائل
لبت بوسه ای گر به جانی فرو شد بخرم که بیعی بود بس مقارب
و گفت: الذاکرون لذکره اکثر غفلة من الناس لذکره یادکنندگان یاد او را غفلت زیادت بود از فراموش کننده ذکر او از آنکه چون او را یاد دارد اگر ذکرش فراموش کند زیان ندارد زیان آن دارد که ذکرش یاد کند و او را فراموش کند که ذکر غیر مذکور باشد پس اعراض از مذکور با پنداشت ذکر بغفلت نزدیکتر بود از اعراض بی‌پنداشت و ناسی در نسیان و غیبت از مذکور پنداشت حضور نیست پس پنداشت بی‌حضور به غفلت نزدیکتر از غیبت بی‌پنداشت از آنکه هلاک طلاب حق سزاوار درپنداشت ایشان است آنجا که پنداشت بیشتر معنی کمتر و آنجا که معنی بیشتر پنداشت کمتر و حقیقت پنداشت ایشان بهمت عقل باشد و عقل از همت حاصل آید و همت را با این همت هیچ مقاربت نباشد و اصل ذکر یا در غیبت یا در حضور چون غایب از خود غایب بود و به حق حاضر آن ذکر بود که آن مشاهده باشد و چون ازحق غیبت بود و به خود حضور آن نه ذکر بود که غیبت بود و غیبت از غفلت بود.
امینم تعدادی از ترانه‌هایش را با مضمون رابطه با ماریا کری، خوانندهٔ سبک پاپ، نوشته و خوانده‌است اما ماریا کری این مسئله را رد می‌کند. او گفت مقاربت جنسی و نزدیکی صمیمانه‌ای رخ نداده‌است. امینم در ترانه‌هایی چون «سوپرمن»،[و ۵۶] «کرک جیمی»،[و ۵۷] «نی‌انبانی از بغداد»[و ۵۸] و «هشدار»[و ۵۹] کری را مورد خطاب قرار می‌دهد و به این ماجرا اشاره می‌کند.
میگوید: منافقان، چون شما را نصرت و غنیمت پیش آید، دلتنگ شوند و چون کسر و هزیمت بود، شاد شوند. ربّ العالمین گفت: وَ إِنْ تَصْبِرُوا علی ما تسمعون من اذاهم وَ تَتَّقُوا مخالطتهم و مقاربتهم، لا یَضُرُّکُمْ کَیْدُهُمْ شَیْئاً اگر شما که مؤمنان‌اید، بر اذای ایشان صبر کنید، و از مخالطت ایشان بپرهیزید، هرگز کید ایشان بر شما زیان نکند، که این صبر و تقوی مایه احسانست، و خدای مزد محسنان ضایع نکند، و ایشان را بدشمن ندهد. و هو المشار الیه بقوله: إِنَّهُ مَنْ یَتَّقِ وَ یَصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لا یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ.