مفقود

معنی کلمه مفقود در لغت نامه دهخدا

مفقود. [ م َ] ( ع ص ) گم کرده شده. یافته نشده. ( از غیاث ) ( از آنندراج ). گم. گمشده. ناپدید. غایب. معدوم. ( از ناظم الاطباء ). از دست بشده. گم شده. ناپیدا. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). || نایاب. ناپیدا :
صاحب عالم و عادل حسن الخلق حسین
آنکه در عرصه گیتی است نظیرش مفقود.سعدی.- مفقودالبدل ؛ معدوم العوض. ( مجموعه مترادفات ). بی بدیل : اما بأی حال بهتر از آن است که نقد زندگانی که مفقودالبدل و معدوم العوض است صرف تحصیل سایر علوم که فی الحقیقت از اسباب تصقیل علم اخلاقند نمایند.
- مفقود شدن ؛ گم شدن. ناپدید شدن. از میان رفتن : و از جوانان شهر بسیار مفقود شدند. ( سلجوقنامه ظهیری چ خاور ص 40 ).
اگر به کین تو صد گونه کیمیاسازد
به روز کین توچون کیمیا شود مفقود.امیرمعزی ( دیوان چ اقبال ص 135 ).- مفقود کردن ؛ گم کردن. از دست دادن. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).
|| مات فلان غیرمفقود؛ یعنی بی پروا اند از مردن او. ( منتهی الارب ). مرد فلان و باک ندارند از مردن او. ( ناظم الاطباء ). مات غیرفقید و لاحمید و غیرمفقود؛ مرد بی آنکه کسی از مرگ او پروایی داشته باشد. ( از اقرب الموارد ). و رجوع به فقید شود. || محروم. بی نصیب. ( از ناظم الاطباء ). || غایبی که جای او معلوم نباشد و زنده و مرده بودن او دانسته نشود. ( از تعریفات ). ( اصطلاح شرع ) در اصطلاح شرع ، غایبی را گویند که از خانواده خود دور گردیده و نشانی از او در دست نباشد و کسی ازمکان و زنده بودن و یا مردن او خبری ندارد. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ).
- غایب مفقودالاثر ؛ در قانون مدنی کسی را گویند که از غیبت او مدت بالنسبه مدیدی گذشته و از او به هیچوجه خبری نباشد. ( ترمینولوژی حقوق تألیف جعفری لنگرودی ).
- غایب مفقودالخبر ؛ کسی که از محل سکونت خود مدت نسبتاً مدیدی دور شده و خبری از اوبرای کسان و آشنایان وی نمی رسد و این نوع غیبت را اصطلاحاً «غیبت منقطعه » و این غایب را در فقه «غایب مفقودالخبر» نامند. ( ترمینولوژی حقوق تألیف جعفری لنگرودی ).
|| اهل رمل گویند که اگر شکلی که در آن نقطه مطلوب باشد، آن شکل را با صاحب خانه او ضرب نمایند آن نقطه ثابت نماند، بلکه برطرف شود و آن نقطه را نقطه مفقود گویند و این دلیل ناقراری مطلوب است و نامرادی از آن مثلاً مطلوب آتش لحیان باشد و لحیان در اول خانه باشد پس از ضرب او در صاحب خانه که نیز لحیان است جماعت حاصل شود که در وی به جای نقطه آتش زوج آتش است. ( کشاف اصطلاحات الفنون ).

معنی کلمه مفقود در فرهنگ معین

(مَ ) [ ع . ] (اِمف . ) گم شده ، ناپدید. ،~الاثر گمشده ، ناپیدا، ناپدید، پی گم (فره ).

معنی کلمه مفقود در فرهنگ عمید

گم کرده شده، گم شده.

معنی کلمه مفقود در فرهنگ فارسی

گم شده، گم کرده شده ، مفقودالاثر: گم شده، ناپیدا، ناپدید، پی گم
( اسم ) ۱ - گم شده ناپدید گشته . ۲ - از بین رفته .

جملاتی از کاربرد کلمه مفقود

و گفته اند شکر موجود را بدارد و مفقود را صید کند.
مسیر ایران نام مسیر جدیدی در رخ جنوب غربی به قله ۸۰۵۱ متری برود پیک است که سه کوهنورد ایرانی به نام‌های آیدین بزرگی، پویا کیوان، و مجتبی جراهی در سه شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲ موفق به گشایش آن شدند. این سه کوهنورد در مسیر بازگشت مسیر را گم کردند و مفقود شدند و سپس جان خود را از دست‌دادند.
اگر به کین تو صدگونه کیمیا سازد به روز کین تو چون ‌کیمیا شود مفقود
او چندین کتاب دیگر دارد که برخی از آن‌ها مفقود است:
من که قدر گهر پاک تو می‌دانستم ز چه مفقود شدی، ای گهر کانی من
اگر بسایه جاهش درآمدی خورشید گه کسوف کجا نقد او شدی مفقود
چون ذرۀ نابودۀ مفقود شده در عشق تو خورشید پرستیم هنوز
مفقود چهار ساله عمرم را آخر به تفقدی بده تا وان
لاتکون الحروف مفقوده کلّها بالمداد موجوده
قناعت اکتفا باشد بموجود گذشتن از خیال شیئ مفقود
روزها پنج است، روز گمشده یا مفقود، روز کنون یا مشهود، روز آینده یا مورود، روز وعده یا موعود و روز پایدار یا ممدود.
روز جمعه ۷ فوریه ۲۰۲۰ کمیسیون حقوق بشر عراق در آخرین گزارش خود اعلام کرد، ۵۴۳ نفر از ماه اکتبر در سراسر عراق شامل ۲۷۶ نفر در بغداد کشته شده‌اند. ۱۷ تن از نیروهای امنیتی در میان کشته‌شدگان در سراسر عراق دیده می‌شوند. بقیه تماماً از تظاهرات کنندگان می‌باشند که در میان آنها ۲۲ فعال تظاهرات ترور شده‌اند. طبق گزارش‌های پزشکی بیش از ۳۰ هزار مجروح و ۲۷۰۰ دستگیری که ۳۲۸ نفر هنوز در بازداشت هستند و ۷۲ عراقی نیز مفقود می‌باشند.
در اکتبر ۱۹۷۷، با دعوت آلیسیا سوباسنابار دلا کوادرا «لیچا»، از میرتا آکونیا دی باراواله، آنها شبکه مادران را، برای تشکیل گروه ویژه ای از مادربزرگ‌ها که به دنبال نوه‌های گمشده خود بودند تشکیل دادند. آنها از دوازده زن بنیان‌گذار میدان پلازا دی مایو بودند. نوه میرتا آکونیا دی باراواله همچنان مفقود است. در سال ۱۹۸۶، به دلیل اختلافات داخلی بین مادران، مادران پلازا د مایو شکست خوردند.
هست بهرش گشاده راه ورود منع‌ مفقود و مقتضی موجود