مفرق

معنی کلمه مفرق در لغت نامه دهخدا

مفرق. [ م َ رَ / رِ ] ( ع اِ ) تار سر، که فرق جای موی سر است. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). محل جداکردگی مویها از هم و فرق سر. ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). وسط سر، آنجا که با شانه نیمی از موی سر را به یک سو و نیمی را به دیگر سوی خوابانند.جای بخشش موی از سر. تار. تارک. هباک. ج ، مفارق. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). فرق و آن خطی است که ظاهر می شود از دو نیم کردن موی سر، به هندی مانگ گویند.( غیاث ). || سر دوراهه. مَفرِقة. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). سر دوراهه که دو راه از هم جدا می گردند. ج ، مفارق. ( ناظم الاطباء ). آنجا که راه منشعب شود و راهی دیگر از آن جدا گردد. ( از اقرب الموارد ).
- مفرق الطریق ؛ سر دوراهی.آنجا که از راه ، راهی دیگر جدا شود : به جایی رسید که او را غدیر خم گویند و آن مفرق الطریق بود که مردم از آن جایگاه پراکنده شدندی. ( قصص الانبیاءص 232 ).
مفرق. [ م ُ ف َرْ رِ] ( ع ص ) پراکنده کننده. ( غیاث ) ( آنندراج ). آنکه جدا می کند و پراکنده می نماید. ( ناظم الاطباء ). جدایی افکن.( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) : روزگار که مفرق احباب و ممزّق اصحاب است میان ایشان تشتیت و تفریق رسانید. ( ترجمه تاریخ یمینی چ 1 تهران ص 308 ).
- مفرق الجماعات یا مفرق بین الجماعات ؛ لقب عزرائیل. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) : هادم اللذات و المفرق بین الجماعات. ( سندبادنامه عربی ص 388، یادداشت ایضاً ). و رجوع به ترکیب بعد شود.
- مفرق الجمعیات ؛ لقب عزرائیل. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). ورجوع به ترکیب قبل شود.
- مفرق النعم ؛ ظربان که جانوری است گنده ، مانند گربه و آن را بدان جهت چنین گویند که چون تیز دهد شتران بگریزند. ( از منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). شغاره. انگورخوار. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). از حیوانات پستاندار و گوشت خوار از خانواده خزها که شکار او از ماکیان است و پوستش را که بدون محاسبه دم تا حدود چهل سانتی متر طول دارد برای پوشاک دادوستدکنند و نوع قهوه ای پررنگ آن را مرغوب تر شمارند و نمس ( راسو ) هم از نوع سفیدپوست این جانور است. ( از لاروس ).
|| آنکه می ترساند. ( ناظم الاطباء ) ( از منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ).
مفرق. [ م ُ ف َرْ رَ ] ( ع ص ) پراکنده. ( ناظم الاطباء ).
مفرق. [ م ُ رِ ] ( ع ص ) مرد کم گوشت یا فربه ، از اضداد است. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ازناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || ناقةمفرق ؛ ناقه بچه مرده. ( منتهی الارب ) ( از آنندراج ). ماده شتر بچه مرده. ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه مفرق در فرهنگ معین

(مَ رَ یا رِ ) [ ع . ] (اِ. ) ۱ - خطی که از شانه زدن و دو قسمت کردن موها در وسط سر پیدا می شود. ۲ - جایی که راه ها منشعب می شود. ج . مفارق .

معنی کلمه مفرق در فرهنگ عمید

۱. پراکنده کننده.
۲. جدایی اندازنده.
۱. جایی که راه منشعب گردد و راه دیگر از آن جدا شود.
۲. خطی که از شانه زدن و دو قسمت کردن موها در وسط سر پیدا شود.
پراکنده.

معنی کلمه مفرق در فرهنگ فارسی

( اسم ) پراکنده کننده جدا سازنده .
مرد کم گوشت یا فربه از اضداد است یا ناقه مفرق بچه مرده .

معنی کلمه مفرق در ویکی واژه

خطی که از شانه زدن و دو قسمت کردن موها در وسط سر پیدا می‌شود.
جایی که راه‌ها منشعب می‌شود.
مفار

جملاتی از کاربرد کلمه مفرق

مساحت استان مفرق ۲۶،۴٣۵ کیلومتر مربع می‌باشد.
چه اگر در ملازمت این سیرت غفلتی رود حظی که از مساعدت روزگار یافته باشد و بدان بر ضبط کار و نظام ملک استعانتی کرده، باندک فحشی و خشمی مفرق شود و عواقب آن از هلاک و ندامت خالی نماند.
جادهٔ ارتباطی شهرهای مفرق و رمثاء از بیابان‌های این استان می‌گذرد.
یکی جانیم در اجسام مفرق اگر خردیم اگر پیریم و برنا
استان مفرق (به عربی: محافظة المفرق) نام استانی در کشور پادشاهی اردن است.
تویی‌ که خاک تو را همچو تاج از پی زیور فلک نهاده به تارک فرشته هشته به مفرق
لا زلت فی الدوله مستظهرا معتصب التاج علی المفرق
ام السرب (به عربی: أم السرب) یک منطقهٔ مسکونی در اردن است که در استان مفرق واقع شده‌است.
أم جمال (به عربی: أم الجمال) یک منطقهٔ مسکونی در اردن است که در استان مفرق واقع شده‌است.
کلماتش مفرق ظلمات حرفها ظرفهای فیض حیات
و حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود که «داخل بهشت نمی شود کسی که میان مردم، جدایی افکند» و سخن چین مفرق دوستان است.
گر ماه در لباس کبود منقط است تو شاه در لباس بسیج مفرقی
جمعیت استان مفرق ۲۴۵،۶۶۵ نفر می‌باشد.
استان مفرق در قسمت شمال شرقی خاک اردن قرار دارد، و دومین استان در مساحت است بعد استان معان که بزرگ‌ترین استان‌های این کشور است.
مَفْرِقْ: به فتح اوّل و کسر ثالث تارک سر و در میوه‌ها و گل‌ها هر چه سر او هموار نبوده زواید داشته باشد مفرق گویند.
الرویشد (به عربی: الرویشد) یک منطقهٔ مسکونی در اردن است که در استان مفرق واقع شده‌است. الرویشد ۱۴٬۴۰۰ نفر جمعیت دارد و ۶۸۳ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.