مفاسد

معنی کلمه مفاسد در لغت نامه دهخدا

مفاسد. [ م َ س ِ ] ( ع اِ ) ج ِ مفسدة، به معنی بدی و تباهی. ( آنندراج ).فسادها. مفسده ها. ( از ناظم الاطباء ) : کار از حد بگذشت و مفاسد آن قوم به نهایت رسید. ( ترجمه تاریخ یمینی چ 1 تهران ص 435 ). و رجوع به مفسده شود.

معنی کلمه مفاسد در فرهنگ معین

(مَ س ) [ ع . ] (اِ. ) جِ مفسده ، فسادها، مفسده ها.

معنی کلمه مفاسد در فرهنگ عمید

= مفسده

معنی کلمه مفاسد در فرهنگ فارسی

جمع مفسده
( اسم ) جمع مفسده
به معنی بدی و تباهیفساد ها و مفسده ها

معنی کلمه مفاسد در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] مفاسد به اسباب تفویت مصالح مرتبط با مقاصد شرع اطلاق می شود.
چیزهایی که سبب از بین رفتن مصالح مربوط به مقاصد شرع دین، نفس، عقل، نسل یا مال می گردد، مفاسد نام دارد، به گونه ای که دفع این مفاسد خود از مصادیق مصلحت است.در کتاب « اصول الفقه الاسلامی » آمده است:«فکل ما یتضمن حفظ هذه الاصول الخمسة فهو مصلحة و کل ما یفوت هذه الاصول فهو مفسدة و دفعهما مصلحة».

معنی کلمه مفاسد در ویکی واژه

جِ مفسده ؛ فسادها، مفسده‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه مفاسد

و غالب آن است که بدین جهت صاحبان عیال به دنیا فرو می روند و از یاد خدا غافل می شوند، و از کاری که برای آن خلق شده اند باز می مانند پس سزاوار به حال هر کسی آن است که مجتهد نفس خود باشد، و احوال خود را ملاحظه کند و فواید و مفاسدی که مذکور شد به نظر درآورد و ببیند که در حق او کدام طرف بهتر است و به آن رفتار کند. اما چه سود! تا آدمی مبتلا نشده است غایله [شرّ و فساد] آن را برنمی خورد و بعد از آنکه گرفتار شد چاره نمی تواند کرد.
گزارش نهایی کمیته تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی در مجلس نهم در سال ۱۳۹۳ منتشر شد. این گزارش، دانشگاه آزاد را متهم می‌کند که طی دست‌کم سه دهه در حوزه‌های اداری، آموزشی و دانشجویی، تصرف اراضی و املاک، اجرای طرح‌های عمرانی و تأسیس واحدهای برون‌مرزی مرتکب تخلفات و مفاسد عمده‌ای شده‌اند. تحقیق و تفحص از آموزش عالی و دانشگاه آزاد اول بار در سال ۱۳۸۳ و در پی «فروش و افشا شدن» سوالات آزمون تخصصی علوم پزشکی کلید خورد.
عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشور در جلسه «ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی» در چهارم آبان ۱۳۹۵ گفت در موضوع حقوق‌های «نامتعارف» ۴۹۲ نفر از مدیران همه دستگاه‌های کشور از جمله قوای سه‌گانه و نهادهای عمومی «مرتکب تخلف شده‌اند». او اعلام کرد که ۳۹۷ مدیر جمعاً ۲۳ میلیارد تومان حقوق‌های «نامتعارف» دریافت کرده‌اند که تاکنون ۱۰ میلیارد تومان از این حقوق‌ها، بازپس گرفته شده و پرونده برای بازپس‌گیری کل این مبلغ در حال پیگیری است.
صفت یازدهم: سخن چینی و نمامی و مفاسد آن و این رذل ترین افعال قبیحه، و شنیع ترین همه است و صاحب این صفت، از جمله اراذل ناس و خبیث النفس است بلکه از کلام الهی مستفاد می شود که هر سخن چینی ولد الزنا است.
۳ـ حفظ و تداوم دستاوردهای انقلاب اسلامی از طریق هر چه فعالتر کردن نیروهای دانش آموزان مسلمان و متعهد در صحنه‌های اجتماعی و انقلابی جامعه و مقابله هوشیارانه با توطئه‌های رنگارنگ دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی که برای انحراف فکری و مفاسد اخلاقی و اجتماعی در محیط‌های آموزشی صورت می‌گیرد.
هر که خواهد از مفاسد مال رهائی یابد باید چند چیز را مراعات نماید:
و از مفاسد شوخی آن است که دهان را به هرزه خندی می گشاید و آدمی را به خنده می آرود، و خنده، دل را تاریک و آبرو و وقار را تمام می کند و به این جهت خدای تعالی نهی از آن فرموده که «فلیضحکوا قلیلا و لیبکوا کثیرا» یعنی بسیار کم بخندید و بسیار گریه کنید» و حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم فرمود که «هر گاه بدانید آنچه من می دانم هر آینه کم خواهید خندید» و شکی نیست که خنده بسیار، علامت غفلت از آخرت و مرگ است.
و بدان که: ضد همه آفات زبان و مفاسد آن، صمت و خاموشی است و کسی را خلاصی از آفات زبان جز به آن نیست و آن از محاسن شیم، و صاحب آن در نزد همه کس عزیز و محترم است و باعث جمعیت خاطر و افکار، و موجب دوام هیبت و وقار، و فراغت از برای ذکر و عبادت، و سلامتی در دنیا و آخرت است.
جز فرقهٔ مصلح نکند دفع مفاسد آن فرقه که آزرم ندارد تو و من را
چون مفاسد غضب را دانستی بدان که علاج آن موقوف است بر چند چیز:
ز جمله باز بدتر حال حاسد بود خوی جسد رأس مفاسد