مفاد

معنی کلمه مفاد در لغت نامه دهخدا

( مفآد ) مفآد. [ م ِ ] ( ع اِ ) مِفاءَد. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). مفأد.ج ، مفائید. ( اقرب الموارد ). و رجوع به مفأد شود.
مفاد. [ م ُ ] ( ع اِ ) معنی. مفهوم. مضمون. مدلول. مستفاد. فحوی. مقصود. منظور. مراد. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).
مفأد. [ م ِ ءَ ] ( ع اِ ) بابزن.مِفاءَدَة. ( مهذب الاسماء ). بابزن. مفآد. مفأدة. ج ،مفائد. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || تنورشور. ( مهذب الاسماء ).آتشکاو. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). چوبی که بدان تنور را به هم زنند. ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه مفاد در فرهنگ معین

(مُ ) [ ع . ] (اِ. ) معنی ، مفهوم .

معنی کلمه مفاد در فرهنگ عمید

معنی، مفهوم.

معنی کلمه مفاد در فرهنگ فارسی

معنی، مفهوم
۱ - ( اسم ) آنچه بطور فایده و بهره یافته شده . ۲ - ( اسم ) معنی مفهوم .
بابزن یا تنور شور
( مف آد ) مفاد

معنی کلمه مفاد در ویکی واژه

معنی، مفهوم.

جملاتی از کاربرد کلمه مفاد

نمود خور چو رُخ اندر نقاب شب پنهان مفاد سوره ی واللّیل شد زمین و زمان
مفاد سخنش اینکه ای نفس از آن به عزّت تو را داشتم در جهان
به تابان دست تو تابنده شمشیر مفاد آیهٔ نور علی نور
هر کشور عضو که با مشکل کسری موقت تراز پرداخت‌ها روبرو شود می‌تواند در مقابل پول خود، ارز مورد نیاز خود از صندوق را دریافت دارد؛ که البته این ارز دریافتی باید ظرف مدت سه تا پنج سال، بازخرید شود. اعضایی که در مقابل صندوق دچار کسری شده باشند، طبق مفاد قرارداد، ملزم به مشورت با صندوق جهت بهبود تراز پرداخت‌های خود هستند.
بسم الله آنچه خواهی، فرمای، خسرو اینک فرمان دوستان را بر جان مفاد باشد
مفاد این اعلامیه از نظر بسیاری از پژوهشگران الزام‌آور بوده و از اعتبار حقوق بین‌الملل برخوردارست، زیرا به صورت گسترده‌ای پذیرفته شده و برای سنجش رفتار کشورها به کار می‌رود.
جمعی از فیلمسازان ایرانی سند همکاری‌های راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین را خلاف منافع ملی دانسته و آن را رد کرده‌اند. این فیلم‌سازان با اشاره به «چهار دهه سیاست‌های پنهان‌کارانه جمهوری اسلامی» اعلام کردند که سند همکاری‌های راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین را که مفاد آن از «مردم ایران پنهان شده‌است» در راستای منافع ملی نمی‌دانند.
معنی و لفظ‌، مصدر و مشتق، مفاد و حرف عین و اثر، عیان و خبر، صدق و افترا
به نظر می‌رسد، شاخص آیگن‌فاکتور قوی‌تر از شاخص ضریب تأثیر باشد، چرا که شاخص ضریب تأثیر صرفاً میزان استنادات دریافتی را بدون در نظر گرفتن مفاد و اهمیت آنها، اندازه‌گیری می‌کند. { در حالی که، شاخص آیگن‌فاکتور در ارتباط با کل مقدار استنادات نشریات پزشکی است، این شاخص‌ها، به‌طور قابل ملاحظه‌ای، اطلاعات متفاوتی از نشریات را به دست می‌دهند. برای یک تعداد معینی از استنادات، استنادهایی که از نشریات با اهمیت تر هستند، امتیاز بالاتری از آیگن‌فاکتور را حاصل خواهد کرد.
رعایت کامل مفاد این آیین‌نامه از طرف دستگاه‌های اجرایی مهندسان مشاور پیمانکاران و عوامل دیگر در طرح‌های عمرانی الزامی است.
در ۲۹ نوامبر ۱۹۴۷، قطعنامه‌ای به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید که مقرر می‌کند کشور یهودی باید در سرزمین اسرائیل برپا شود. در این قطعنامه از ساکنان سرزمین تاریخی اسرائیل خواسته شده که خود اقدام‌های لازم را برای اجرای مفاد این قطعنامه به عمل آورند. این قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که در آن حق یهودیان برای برپایی دوباره کشور خود مورد تأیید قرار گرفته، ابطال ناپذیر است.
اهمیت تمایز احکام تأسیسی و امضایی در این است که شرایط و مفاد حکم تأسیسی را تقریباً تنها از دلایل شرعی می‌توان به دست آورد. اما اگر حکمی امضایی باشد، می‌توان با مطالعهٔ اعتقادات مردم، عرف و نحوهٔ اجرای آن در زمان امضا به نتایجی رسید و به همین جهت انعطاف‌پذیری و اجتهادپذیری بیشتری دارند.
طرابلس و برقه تحت مدیریت بریتانیا باقی ماندند، در حالی که فرانسوی‌ها فزان را تحت کنترل داشتند. در سال ۱۹۴۴، ادریس از تبعید در قاهره بازگشت، اما از سرگیری اقامت دائم در برقه خودداری کرد تا اینکه در سال ۱۹۴۷ برخی از جنبه‌های کنترل خارجی حذف شد. طبق مفاد معاهده صلح ۱۹۴۷ با متفقین، ایتالیا که امیدوار بود مستعمره طرابلس و فرانسه را که خواهان فزان بود حفظ کند، از تمام ادعاهای خود نسبت به لیبی صرف نظر کرد؛ بنابراین لیبی متحد باقی ماند.
پس از تصرف بابل در سال ۵۳۹ قبل از میلاد، کوروش کبیر، بنیانگذار امپراتوری هخامنشی ایران، اعلامیه‌ای را ارائه داد که مفاد آن به جمعیت تبعیدیان‌یهودی اجازه بازگشت به یهودا را می‌داد، به جمعیت یهودی که بازگشته بودند اجازه داده شد تا معبد را خودگردان و بازسازی کنند. ساخت معبد دوم حدود ۵۲۰ پیش از میلاد تمام گشت. پارس‌ها بر این منطقه به عنوان استانی یهودی حکومت می‌کردند، که در قرون پنجم تا چهارم پیش از میلاد حدود ۳۰۰۰۰ نفر جمعیت را در خود جای داده بود. : ۳۰۸ 
دوم آنکه مقصود او از فرستادن چیزی طمع مالی باشد، مثل اینکه فقیری هدیه از برای غنی، یا غنی از برای غنی دیگر بفرستد به جهت طمع عوض بیشتر، یا مساوی و این نیز نوعی از هدیه است و در حقیقت هبه ای است به شرط عوض و هرگاه آنچه طمع و منظور او بوده به جا آورد حلال است همچنان که مقتضای ادله و مفاد بعضی از اخبار است بلکه از بعضی اخبار مستفاد می شود که اگر طمع او را هم به جا نیاورد حلال خواهد بود.
پنج برادر چو ز هم بگسلید راست مفاد مثل اولید