مفاخر

معنی کلمه مفاخر در لغت نامه دهخدا

مفاخر. [ م َ خ ِ ] ( ع اِ ) ج ِ مفخرة. ( اقرب الموارد ). ج ِ مفخرة و مفخر. ( ناظم الاطباء ). مآثر. مکارم. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) :
مفاخر ملکان زمانه از لقب است
بدوست باز همیشه مفاخر القاب.مسعودسعد.سیرت پادشاهان این دولت طراز محاسن عالم و جمال مفاخر بنی آدم شده. ( کلیله و دمنه ).و آن دریای زاخر مفاخر را... از مخاطره دریا که قصد آن دارد نگاه دار. ( منشآت خاقانی چ محمد روشن ص 33 ). و قلاید مفاخر و عقود مآثر به ثنا و وسایط دعا می طرازد. ( منشآت خاقانی چ محمد روشن ص 165 ). از مفاخر ابونصر میکالی دو پسر بودند که هر یک کوکبی بود در سماءسیادت. ( ترجمه تاریخ یمینی چ 1 تهران ص 279 ). به مآثر و مفاخر و معالی و معانی ایشان متخلق شده. ( ترجمه تاریخ یمینی ایضاً ص 280 ). از انوار مآثر و مفاخر او بهره تمام یافته. ( ترجمه تاریخ یمینی ایضاً ص 435 ). علی الحقیقه مفاخر و مآثر آن پادشاه ولی سیرت فریشته صفت بیش از آن است که عشر عشیر آن در صدر کتابی... شرح توان داد. ( المعجم چ دانشگاه ص 20 ). جمعی از یاران... اشارتی راندند که برای تخلید مآثر گزیده و تأیید مفاخر پسندیده پادشاه وقت... تاریخی می باید راند. ( جهانگشای جوینی ج 1 ص 3 ).
بر ارتکاب مآثر جبلتش مجبول
بر اکتساب مفاخر طبیعتش مفطور.جامی.
مفاخر. [ م ُ خ ِ ] ( ع ص ) فخرکننده. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه مفاخر در فرهنگ معین

(مَ خِ ) [ ع . ] (اِ. ) آنچه باعث فخر است . جِ مفخرة .

معنی کلمه مفاخر در فرهنگ عمید

= مفخره

معنی کلمه مفاخر در فرهنگ فارسی

جمع مفخره
( اسم ) فخرکننده .
جمع مفخره و مفخر ماثر مکارم

معنی کلمه مفاخر در ویکی واژه

آنچه باعث فخر
جِ مفخرة.

جملاتی از کاربرد کلمه مفاخر

شیخ بکعبه حجار ارچه مفاخرت کند کعبه من در علی دشت نجف حجاز من
شخلی به عنوان معاون در مجلس عالی اتحاد جماهیر شوروی از آذربایجان خدمت کرده بود، و نشان‌های شرف، بنر سرخ و شهرت را دریافت کرد. وی در تاریخ ۲۶ ژوئیه ۱۹۹۵ درگذشت و در پارک مفاخر باکو مدفون گشت.
اثرآفرینان (عنوان کامل: اثرآفرینان، زندگی‌نامهٔ نام‌آوران فرهنگی ایران) مجموعه‌ای ۶جلدی در معرفی پدیدآورندگان نام‌آور ایرانی است که از ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۰ خورشیدی توسط انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در تهران منتشر شد. این مجموعه در ابتدا زیر نظر سید کمال حاج‌سیدجوادی و عبدالحسین نوایی منتشر شد، اما ویرایش دوم آن، که در سال ۱۳۸۴ منتشر شد، زیر نظر محمدرضا نصیری بود.
-نکوداشت در سال ۱۳۹۵ از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی
در تهران دادگاهی به منظور محاکمه سران ضد مشروطه برگزار شد و افرادی مانند فضل‌الله نوری، میرهاشم تبریزی و مفاخرالملک به اعدام محکوم شدند.
در مفاخر مسلمی چو جواب بر اکابر مقدمی چو سؤال
۲-غیر مستقیم: ۱- تمجیدی که دیگران کرده‌اند و صوفی با بازگوییان به خود می‌بالد ۲- مفاخراتی که با بیان رؤیا ذکر می‌شود
در مراسم نکوداشت دکتر صفوی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ جایزه ویژه به ایشان اعطا شد. در آغاز این مراسم مهدی محقق رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، او را یکی از خادمان ادب فارسی در هندوستان خطاب کرد و گفت: ما مشترکات فراوانی با هند از گذشته‌های دور داشته‌ایم که مشابهات اوستا و وداها و به ویژه ریگ‌ودا از این جمله است.
خاک را بر فلک مفاخر توست تا تو بروی همی گذاری پی
همزمان با بزرگداشت احسان اشراقی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در بهمن ماه ۱۳۹۵، زندگی‌نامه و خدمات علمی و فرهنگی این استاد دانشگاه منتشر شد. گردآوری مقالات این کتاب را امین اشراقی فرزند احسان اشراقی بر عهده داشت.
۳- مفاخراتی که پس از مرگ اتفاق می‌افتد!
سر مفاخر فرزند فخر دین احمد ابوالمعالی دهقان علی سپهسالار
نرد مفاخرت ز فلک می‌برد زمین زیرا که محرم است به نعل سمند تو
به خرد می سزد مفاخرتم به هنر می رسد مباهاتم
به شعر خویش هم‌اکنون مفاخرت نکنم که فخر بر هنر خود بود ز نادانی
سپهر مردی وجود افتخار دین که بدوست همه مفاخرت دین احمد مختار
در صف نیکوان به مقام مفاخرت خواهند از رخ تو نظر ماه و آفتاب