مغرض

معنی کلمه مغرض در لغت نامه دهخدا

مغرض. [ م ُ رِ ] ( ع ص ) بدخواه. و بدنفس و بدفطرت و کسی که دارای غرض و کینه باشد. ( ناظم الاطباء ). این کلمه که معمولاً به معنی صاحب غرض استعمال می شود، در لغت عرب بدین معنی نیست و معانی دیگری دارد. ( نشریه دانشکده ادبیات تبریز سال دوم شماره 1 ) :
لیک مغرض چو بر غرض آشفت
غرض کور را چه آری گفت.دهخدا ( مجموعه اشعار ص 8 ).و رجوع به اِغراض شود.
مغرض. [ م َ رِ ] ( ع اِ ) فرود سینه شتر و جانب شکم اسفل اضلاع. ج ، مغارض. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). فرود سینه شتر و جانب شکم از زیر اضلاع. ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ).
مغرض. [ م ُ غ َرْ رَ ] ( ع ص ) تهی شده. خالی گشته. ( ناظم الاطباء ) ( از فرهنگ جانسون ).

معنی کلمه مغرض در فرهنگ معین

(مُ رِ ) [ ع . ] (اِفا. ) با کینه و غرض .

معنی کلمه مغرض در فرهنگ عمید

کسی که قصد و غرضی دارد، بدخواه و بدنفس.

معنی کلمه مغرض در فرهنگ فارسی

کسی که قصدوغرضی دارد، بدخواه وبدنفس
( اسم ) ۱ - کسی که غرضی شخصی دارد : [ لیک مغرض چو بر غرض آشفت غرض کور را چه آری گفت ? ] ( دهخدا . مجموعه اشعار ص ۸ ) توضیح در عربی به معنی بیزار کننده پر کننده ( کوزه آب ) ورسنده به حاجت خود آمده .
تهی شده و خالی گشته

جملاتی از کاربرد کلمه مغرض

طبق بیانیه سازمان عفو بین‌الملل اسرائیل به یک سیستم آپارتاید مانند شده و رفتار او با فلسطینیان جنایت جنگی شمرده شده در بیانیه این سازمان آمده‌است: «عفو بین‌الملل معتقد است که دولت اسرائیل، با فلسطینیان به مثابه یک گروه نژادی پست غیریهودی رفتار می‌کند» در این گزارش آمده‌است: «اسرائیل از زمان تأسیس خود در سال ۱۹۴۸، سیاست صریح ایجاد و حفظ هژمونی جمعیتی یهودیان و به حداکثر رساندن کنترل خود بر زمین را به نفع اسرائیلیان یهودی، دنبال کرده‌است. اسرائیل حتی پیش از انتشار رسمی این گزارش، آن را «نادرست و مغرضانه» خواند. و سازمان را تهدید به عدم انتشار آن کرده بود
کلمنت لفور (بنیانگذار و رهبر لینوکس مینت) ادعا کرده‌است که اسنپ مغرضانه است و تضاد منافع دارد، به این دلیل که که توسط کنونیکال اداره می‌شود و همچنین اینکه اسنپ در اوبونتو نسبت به سایر توزیع‌ها بهتر عمل می‌کند.
هنوز هم نویسندگان دیگر[53] پیشنهاد تورینگ را به این تفسیر کرده اند که بازی تقلید خود آزمون است، بدون مشخص کردن چگونگی در نظر گرفتن بیانیه تورینگ، که آزمونی که او با استفاده از نسخه بازی مهمانی تقلید پیشنهاد کرد بر اساس معیار فراوانی نسبی موفقیت در آن بازی تقلیدی است، به جای ظرفیتی برای موفقیت در یک دور از بازی. سیگین پیشنهاد کرده است که شاید بازی اصلی راهی برای پیشنهاد یک طراحی تجربی کمتر مغرضانه باشد چرا که مشارکت کامپیوتر را پنهان می کند. [54] بازی تقلید نیز شامل "هک اجتماعی" است که در تفسیر استاندارد یافت نمی شود، به این عنوان که در بازی هر دو کامپیوتر و انسان مذکر تظاهر به بودن کسی کنند که در حقیقت نیستند. [55]
همانا تا مرا مغرض نخوانی سئوال این بود بشنو تا بدانی‌: