مغذی

معنی کلمه مغذی در لغت نامه دهخدا

مغذی. [ م ُ غ َذْ ذی ] ( ع ص ) غذادهنده. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) ( از اقرب الموارد ). و رجوع به تغذیه شود. || پرورنده. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) ( از منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). || در تداول فارسی امروز، دارای مواد غذائی. آنچه خاصیت غذایی فراوان داشته باشد.

معنی کلمه مغذی در فرهنگ معین

(مُ غَ ذّ ) [ ع . ] (اِفا. ) ۱ - چیزی که دارای مواد غذایی باشد. ۲ - غذا دهنده . ۳ - دارای ارزش غذایی .

معنی کلمه مغذی در فرهنگ عمید

۱. چیزی که دارای ارزش غذایی باشد.
۲. تغذیه کننده.

معنی کلمه مغذی در فرهنگ فارسی

غذادهنده، چیزی که دارای موادغذائی باشد
( اسم ) ۱ - غذا دهنده . ۲ - دارای مواد غذایی .
غذا دهنده یا پرورنده

معنی کلمه مغذی در فرهنگستان زبان و ادب

{nutritive} [تغذیه] ویژگی آنچه ارزش تغذیه ای داشته باشد یا ارزش تغذیه ای غذا را بالا ببرد

جملاتی از کاربرد کلمه مغذی

هدف از روگای معده‌ای اجازه دادن برای گسترش معده پس از مصرف خوراک‌ها و مایع‌هاست. این انبساط منجر به مساحت سطح بیشتر می‌شود، در نتیجه در جذب مواد مغذی کمک‌کننده است. آن همچنین حجم معده را برای نگهداری مقدار بزرگی غذا افزایش می‌افزاید.
در ۱۱ مارس ۲۰۱۴ (۲۰ فروردین ۱۳۹۲) یونیسف اعلام کرد که در کشورهای میزبان حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار کودک سوری به عنوان پناهجو در کمپ‌ها زندگی می‌کنند که دسترسی محدودی به آب آشامیدنی، مواد غذایی مغذی و امکانات آموزشی دارند.
رسوب‌های سیلی و آب سرشار از مواد خوراکی باعث رشد علف‌های هرز آبی آمریکا در دریاچه‌های غنی از مواد مغذی می‌شود. با این وجود، گیاه‌ها در طیف گسترده‌ای از شرایط، از آب‌های بسیار کم عمق تا عمیق، و در بسیاری از انواع رسوب رشد خواهند کرد. حتی می‌تواند به صورت تکه‌های شناور به رشد خود ادامه دهد. این گیاه در سراسر آمریکای شمالی معتدل یافت می‌شود، جایی که یکی از رایج‌ترین گیاه‌ها آبزی است.
اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه و متوسط به‌طور مستقیم از طریق مویرگ‌های روده باریک مانند دیگر مواد مغذی که جذب می‌شوند جذب شده‌اند. اسیدهای چرب زنجیره بلند به‌طور مستقیم در مویرگ روده‌ای رها نمی‌شوند در عوض آن‌ها در دیوارهای چربی روده جذب می‌شوند و با تری گلیسیریدها دوباره ترکیب می‌شوند. تری گلیسیریدها با کلسترول و پروتئین پوشانده شده‌اند درون یک ترکیب که شیلومیکرون نامیده شده‌است.
براساس گفتهٔ وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا، ۱۰۰ گرم آب‌هویج بسته‌بندی‌شده، شامل مواد مغذی زیر می‌شود:
خاکی که به لحاظ ماده ارگانیک قوی باشد، مواد مغذی بیشتری تولید می‌کند.