معوق

معنی کلمه معوق در لغت نامه دهخدا

معوق. [ م ُ ع َوْ وَ ] ( ع ص ) بر درنگ داشته شده و بازداشته. ( ناظم الاطباء ) ( از منتهی الارب ). بازداشته شده و دربندداشته شده. ( غیاث ) ( آنندراج ). || تعویق شده و درنگ شده. ( ناظم الاطباء ). پس افتاده. به دیری کشیده. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).
- معوق گذاشتن ؛ به تعویق انداختن. به عقب انداختن.
- معوق ماندن ؛ به تعویق افتادن. به عقب افتادن.
|| مجازاً به معنی مشکل و دشوار.( غیاث ) ( آنندراج ) ( از ناظم الاطباء ).
معوق. [ م ُ ع َوْ وِ ] ( ع ص ) درنگ کننده. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). درنگ کننده در کارها. ( ناظم الاطباء ). بازدارنده. دیرکشاننده. سپوزکار. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).
معوق. [ م ُع ْ وِ ] ( ع ص ) مرد خوابناک سرجنبان. || گرسنه. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه معوق در فرهنگ معین

(مُ عَ وَّ ) [ ع . ] (اِمف . ) درنگ شده ، به تأخیر افتاده .

معنی کلمه معوق در فرهنگ عمید

بازدارنده، عقب اندازنده.

معنی کلمه معوق در فرهنگ فارسی

بازداشته شده، بازایستاده، عقب مانده
( اسم ) عقب اندازنده .
مرد خوابناک سر جنبان

معنی کلمه معوق در ویکی واژه

درنگ شده، به تأخیر افتاده.

جملاتی از کاربرد کلمه معوق

در تاریخ چهارشنبه ۱۴ آذر وزارت کار و امور اجتماعی ایران اعلام کرد به قاعده دو ماه از دستمزد معوقه کارگران شرکت فولاد اهواز به آن‌ها پرداخت شد.
ببارگاه نبوت بد آن زمان متمکن که در به آب و گل آدم فتاده بود معوق
افسانه شد آن مرد معوق‌که ازو بود بر کار همه خلق فتاده گره و بند
گروهی از بازنشستگان صنایع فولاد در مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی شهرهای تهران، اصفهان و اهواز تجمع اعتراضی برپا کردند. آنها مهم‌ترین خواسته‌های خود را اجرای طرح تکمیلی همسان‌سازی، تضمین اجرای تعهدات درمانی مطابق با آیین‌نامه فولاد و اجرای آیین‌نامه‌ها و قوانین خاص فولادی، “اجرای بند یک صورت‌جلسه ۱۵ مهر ماه هیات مدیره و دریافت مطالبات معوقه اعلام کردند.
یکشنبه ۲۰ شهریور، جمعی از کارگران شهرداری رودبار در اعتراض به عدم پرداخت دو ماه معوقات مزدی سال جاری و ۴ ماه از دست‌مزدهای سال گذشته در این شهرستان تجمع اعتراضی برپا کردند.
یکشنبه ۱۳ شهریور، جمعی از بازنشستگان فولاد اصفهان در اعتراض به عدم همسان سازی حقوقشان و معوقات ۱۸ ماهه خود و دیگر مطالباتشان در مقابل ساختمان صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد در این شهر دست به تجمع زدند.
توئی از پی نصرت دین اسلام همه کار دنیا معوق گرفته
چه‌ سده‌ای‌ تو که‌ در ساحت‌ تو هست هماره اساس شرع منظم امور کفر معوق
صیادمنش در بازی معوقه هفته ششم استقلال در برابر تیم نفت مسجدسلیمان موفق شد اولین گل لیگ برتریش را به ثمر برساند.
لیست معوق درخواست‌های دیسک (لیست شده با شماره مسیر): ۱۰۰،۵۰،۱۰،۲۰،۷۵
دوشنبه ۳۰ خرداد، گروهی از کارگران شهرداری لالی در استان خوزستان، به دلیل عدم دریافت معوقات مزدی و بیمه‌ای خود تجمع اعتراضی بر پا کردند.
نیست این فیض شهادت لایق هر بی‌بصر گوشه ابروی معوقت نیاید درنظر
در روز یک‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ کارگران خدمات شهری شهرداری بندر امام خمینی برای چهارمین بار در سال ۱۳۹۷ دست به اعتصاب و اعتراض زدند. این اعتراضات در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای معوقه کارگران بود. علاوه بر عدم پرداخت حقوق کارگران به وضعیت بیمه و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل اعتراض خود را ابراز کردند. این اعتراض‌ها در قالب تجمع در مقابل ساختمان شهرداری بود.
مراد محبش سراسر میسر امور عدویش به کلی معوق
دادگاه او را به حبس ابد محکوم کرد؛ ولی وی از سوی مقامات مجارستان به جمهوری آذربایجان تحویل داده شد. پس از ورود به کشور از او استقبالی همچون یک قهرمان ملی به عمل آمد. جمعیتی که در خیابان‌ها حضور یافته بود علاقه خود را به صفرف ابراز داشتند و دولت آذربایجان نیز به وی منزلی جدید اهدا کرده و با پرداخت حقوق معوقه هشت ساله درجه نظامی او را نیز ارتقاء داد.
گروهی از کارگران شرکت ساختمانی تیراژ چابهار دراعتراض به معوقات مزدی و اخراج کارگران بومی و استخدام کارگران غیر بومی به فعالیت های روزانه خود توقف زده و اعتصاب کردند.