معنی دار

معنی کلمه معنی دار در لغت نامه دهخدا

معنی دار. [ م َ ] ( نف مرکب ) بامعنی. دارنده معنی. دارای مفهوم : چون سخن معنی دار مردم گوید... ( جامعالحکمتین ص 120 ). || خردمندانه. عاقلانه. خردپسند. معقول :
و آنکه او خود کرده باشد باز چون ویران کند
خوب کرده زشت کردن کار معنی دار نیست.ناصرخسرو.|| به کنایه ، حاکی از غرض و نیتی همچون استهزاء و توهین و سرزنش و جز آن : نگاه معنی دار. لبخند معنی دار.

معنی کلمه معنی دار در فرهنگ معین

( ~. ) (ص فا. ) ۱ - دارای معنی ، دارندة مفهوم . ۲ - حاکی از مفهومی خاص (استهزاء، توهین ، فهم مطلب و غیره ).

معنی کلمه معنی دار در فرهنگ عمید

۱. دارای معنی و مفهوم.
۲. سخن یا اشاره ای که مفهومی خاص داشته باشد.

معنی کلمه معنی دار در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - دارای معنی دارنده مفهوم [ چون سخن معنی دار مردم گوید... ] ( جامع الحکمتین . ۲ ) ۱۲٠ - حاکی از مفهومی خاص ( استهزائ و توهین فهم مطلب و غیره ) : [ لبخند معنی دار ] [ با حرکت معنی داری سر بزیر افکند ... ]
با معنی دارنده معنی

معنی کلمه معنی دار در ویکی واژه

دارای معنی، دارندة مفهوم.
حاکی از مفهومی خاص (استهزاء، توهین، فهم مطلب و غیره)

جملاتی از کاربرد کلمه معنی دار

اگر کسی گوید او را بخواب ذبح نمودند و ذبح نکرد «صَدَّقْتَ الرُّؤْیا» چه معنی دارد؟
در سخن هر لفظ کندر وی نباشد نام تو صورتش گر جان بود آن لفظ معنی دار نیست
مستی و دیوانگی و عاشقی را جمع کن هر سه را بر دار کن وز کوی معنی دار زن
طالب آملی ای کاش شود زنده سلیم تا بداند سخن تازه چه معنی دارد
یک جزؤ معنی دار+حداقل یک جزؤ غیر مستقل را مشتق گویند و
ارتباط ژنتیکی قوی بین کردها و آذری‌های ایران وجود دارد، آزمایش‌های ژنتیکی صورت گرفته تفاوت معنی داری بین این جمعیت‌ها و سایر اقوام عمده ایران نشان نداد. با توجه به نتایج فعلی، به نظر می‌رسد کردهای امروزی و آذری‌های ایران متعلق به یک ریشه ژنتیکی مشترک هستند.
ای عزیز هرگز دانسته‬ای که عاشق با معشوق چون سوگند خورد، سوگند بچه یاد کند؟ بدانکه چون معشوق با عاشق خود غمزه‬ای زند و سوگندی یاد کند، باشد که گوید: بجان من که چنین کن که «فَوَرَبِ السماءِ الأَرض» بدین ماند، و باشد که چون معشوق با عاشق سوگند یاد کند گوید که بموی و روی من. مگر که «والشَمسِ و ضُحاها و القمرِ إِذا تلاها و النّهارِ إذا جلّاها و اللّیلِ إِذا یَغْشاها» همین معنی دارد.
در ساختن و تحلیل مدل‌های اقتصادسنجی باید همواره توجه کرد که معناداری آماری بین دو متغیر لزوماً تضمین نمی‌کند که یک رابطهٔ اقتصادی مفید و بامعنی بین دو متغیر پیدا شده‌است. معنی‌داری آماری برای معنی داری اقتصادی نه لازم و نه کافی است. اگر هیچ تئوری نتوان یافت یا ساخت که این رابطه را پشتیبانی کند، این مدل حاوی هیچ اطلاعات حقیقی نخواهد بود. به چنین همبستگی‌هایی، همبستگی موهومی یا بی‌معنا گفته می‌شود.
«تاکسیدرمی سیاسی» اصطلاحی است که فاتح برای نقد وضعیت سیاسی انتخابات ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ به کار برده است. مفهوم «تاکسیدرمی سیاسی» که او در دو یادداشت به کار می‌برد، استعاره‌ای جدید و تأمل‌برانگیز است که به حفظ ظاهری از فرآیندها و ساختارهای سیاسی اشاره دارد، در حالی که ماهیت واقعی و تأثیرگذاری آن‌ها در حد معنی داری تهی و غیرفعال شده است. این استعاره نشان می‌دهد که چگونه فرآیندهایی مانند انتخابات می‌توانند بیش از آنکه بر اساس اراده و انتخاب واقعی مردم باشد، به پوسته‌ای برای حفظ وضع موجود تبدیل شوند.
که باشم من مرا از من خبر کن چه معنی دارد اندر خود سفر کن
«یحبهم و یحبونه» سودای خود با یکدیگر می‬گویند چنانکه «لأیطَّلِعُ علیه مَلَکٌ مُقَرَّبٌ وَلانَبیٌ مُرْسَل» یعنی که نه ملک نه نبی از آن آگاه باشند و خبر ندارند؛ «مَنْ کان لِلّه کانَ اللّهُ لَه» این معنی دارد. دریغا آفتاب هیچ خانه را نتواند بود، و در هیچ خانه نگنجد، آفتاب صد و شصت چندانست که ازمشرق تا بمغرب در خانۀ پیرزنان کجا گنجد؟ اماترا با همگی آفتاب چه شمار؟ نصیب تو از آفتاب آن باشد که خانۀ ترا همگی روشن کند.
مقالات منتشر شده توسط محققان دیگر کشورها بر اساس تحقیقات بعدی نتایج منتشر شده توسط محققان چینی را تأیید نکرده و اعلام نمودند رابطه مشخص و معنی داری در خصوص ارتباط گروه‌های خونی و شدت بیماری کووید ۱۹ را مشاهده ننموده‌اند.
نام این شهر در سال ۲۴۴ میلادی توسط یونانیان که آن موقع اکثریت ساکنان آنرا تشکیل می‌دادند، به اِدِسا تغییر یافت (شهری به همین نام نیز در یونان وجود دارد)، این نام قریب ۹۰۰ سال دوام آورد، در سال ۱۰۸۶ میلادی توسط سلطان ملکشاه سلجوقی از دولت روم تصرف شد اما پس از مدتی دوباره به تصرف امپراتوری روم درآمد و در سال ۱۰۹۸ میلادی پایتخت و مرکز کنت‌نشین اِدِسا شد که تا سال ۱۱۴۴ میلادی دوام آورد تا اینکه در این سال، توسط عمادالدین زنگی از امرای ارتش سلجوقی تصرف شد و دوباره به همان نام قبلی الرُها در کنار انطاکیه برگشت. بالأخره نام این شهر در سال ۱۶۶۰ میلادی توسط عثمانی‌ها به اورفه تغییر یافت و در زمان جمهوریت کلمه شانلی به معنی دارای شأن و منزلت به آن اضافه شد.
صورتند این امرا جمله ز معنی خالی اوست چون در نگری صورت معنی داری
مثال دیگر در بحث انتقال گفتار مطرح می‌شود. دادهٔ ارزشمند و معنی دار در گفتار انسانی (کلمات) را می‌توان با پهنای باند حداقل منتقل کرد. سایر چیزهایی که در نمونه برداری حاصل می‌شوند بخش‌هایی هستند که برای درک بهتر کلام یا احساس یا هویت شخص کاربرد دارند.
زر و درم بنماند نظر بمعنی دار که پس فکنده بزرگان به ار ثنا نبود
شمع، برقع ز پی پاس تجلی دارد پرده ی صورت فانوس چه معنی دارد