معضلات

معنی کلمه معضلات در لغت نامه دهخدا

معضلات. [ م ُ ض ِ ] ( ع اِ ) مسائل مشکل. ( منتهی الارب ). مشکلات. ( آنندراج ) ( غیاث ). کارهای دشوارو مسائل مشکل. ( ناظم الاطباء ). ج ِ معضلة. مسائل دشوار و فرو بسته که به طریق حل آن راه نتوان یافت. ( از اقرب الموارد ) : ما جمله برادران و پسران فرمان نافذ را ممتثل ایستاده و کفایت مهمات و دفع معضلات را چشم و گوش نهاده. ( جهانگشای جوینی چ قزوینی ج 1 ص 157 ). || سختیها. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). شداید: نزلت بهم المعضلات. ( اقرب الموارد ).

معنی کلمه معضلات در فرهنگ معین

(مُ ضَ ) [ ع . ] (اِفا. ص . ) جِ معضله (معضل )، سختی ها، کارهای دشوار.

معنی کلمه معضلات در فرهنگ عمید

۱. سختی ها و دشواری ها.
۲. معضله

معنی کلمه معضلات در فرهنگ فارسی

( اسم و صفت ) جمع معضله ( معضل ) مشکلات دشواری . توضیح در تداول فارسی بفتح ضاد تلفظ شود .

معنی کلمه معضلات در ویکی واژه

جِ معضله (معضل)
سختی‌ها، کارهای دشوار.

جملاتی از کاربرد کلمه معضلات

گروه زرهی ۴ در جریان نبرد مسکو قدرتمندترین آرایش زرهی آلمان در جبهه شرقی حساب می‌آمد. این یگان در جریان نبرد ویازما متحمل خسارت حداقلی شد. به هر صورت و با وجود مشکلات حاصل از گل‌آلود شدن راه‌ها در فصل بارندگی (راسپوتیتسا)، بزرگ‌ترین دشواری گروه زرهی ۴ در ادمه پیشروی به سمت مسکو کمبود سوخت و مهمات در اثر معضلات تدارکات‌رسانی بود.
در دی ماه سال ۱۳۹۲ مهران مدیری ساخت مجموعه جدیدش را با نام شوخی کردم…! آغاز کرد. این سریال برخلاف سریال‌های قبلی از داستان آیتمی سرچشمه می‌گرفت و هر قسمت موضوع خاصی داشت و به یکی از معضلات جامعه چنگ می‌زد. این سریال با طیف وسیعی از بازیگران طنز همراه بود (۶۷ بازیگر).
برخی محققان معتقدند که اقدامات فردی مصرف‌کننده و «سبز» ساختن زندگی شخصی در مقایسه با کنش‌های جمعی با تأثیر بسیار ناچیزی همراه است. در مقابل، برخی دیگر معتقدند که اقدامات فردی سبب کنش‌های جمعی می‌شوند،و تأکید دارند که «تحقیقات دربارهٔ رفتار اجتماعی نشان می‌دهد که تغییر سبک زندگی سبب تغییرهای سیستمی می‌شوند.» طبق نتایج یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۲، تغییرهای اقلیمی دومین مسئله بحرانی پیش روی اروپا است. نزدیک به سه چهارم پاسخ‌دهندگان (۷۲ درصد) معتقدند که اقدامات فردی آنها می‌تواند تفاوتی در مقابله با معضلات اقلیمی رقم بزند.

در قرن سوم با گسترش قلمرو اسلام وآشنایی مسلمانان با اصول ادیان مذاهب و مکاتب دیگر و انتقاد پیروان آن‌ها از برخی عقاید و آداب و لزوم پاسخگویی و حل معضلات و تفسیر اعتقادات و آشنایی و نیاز به علوم همانند طب و نجوم – زمینه اجتماعی و فرهنگی لازم برای تبادل اندیشه‌ها از طریق تدوین و ترجمه کتاب و بحث و مناظره فراهم شد و در دربار تنی چند از خلفای عباسی محل تردد مترجمین_فلاسفه و اطبا گردید (سلطان زاده، ۱۳۶۴)

از مرکز بازیافت زباله آرادکوه به عنوان یکی از معضلات ترافیکی کهریزک یاد کرده‌اند.
ای عاجز از تو وقت بیان ، آنکه لاف علم از کشف معضلات حدوث و قدم زدست
در حالی مهران مدیری در این سریال مجری‌گری کرد که از آخرین تجربه او در این زمینه در مجموعه طنز ۸۰، دوازده سال گذشته بود. مهران مدیری در سال ۱۳۸۷ در برنامه مثلث شیشه‌ای زمانی که مجری برنامه، رضا رشیدپور، از وی پرسید که دوست دارد چه کاری بسازد که تا حالا نساخته در پاسخ گفت دوست دارم در آینده کاری بسازم که هم طنز باشد و هم معضلات جامعه را بیان کند حالا به نظر می‌رسد شوخی کردم همان کاری باشد که مدیری در سال ۸۷ حرفش را می‌زد.
یکی از معضلات فوتبال زنان و فوتسال زنان در ایران در ابتدای دهه ۸۰ این بود که زیرساخت‌های لازم برای فعالیت حرفه‌ای در رشته فوتسال وجود نداشت و بسیاری از علاقه‌مندان به این رشته بالاجبار کار خود را در مستطیل سبز آغاز نموده و سپس با گذر زمان و توسعه فوتسال زنان در ایران، فعالیت حرفه‌ای خود را در رشته مورد علاقه‌شان دنبال کردند.
در مشکلات لفظ تو پیرایهٔ هنر در معضلات حفظ تو سرمایهٔ امان
در حل مشکلات چو خورشید روشنم در قطع معضلات چو شمشیر قاطعم
ز صبح و تیره شبم خنده آید آن ساعت که معضلات کنی از ره بیان روشن
الهام در سال ۱۳۷۸ خورشیدی سومین اثر خود را تحت عنوان «اشک شمع» به زیر چاپ برد. وی در رمان اشک شمع، همچون دیگر آثارش در قالب داستانی جذاب و پر احساس به شکاف دغدغه‌های خانوادگی و مشکلات اجتماعی نسل جوان، جامعه امروز ایران پرداخت و نیز برخی از رسوم نادرست اجتماعی و نداشتن حقوق اولیه زنان و معضلات طلاق را به نقد کشید.
حاشیه نشینان جمعیت ۱۵۰ هزار نفری را در شمال غرب شهر تشکیل می‌دهند. حاشیه نشینی معضلاتی چون افزایش جرایم در این محلات و تخریب زمین‌های کشاورزی را نیز به همراه دارد.