معصومه

معنی کلمه معصومه در لغت نامه دهخدا

( معصومة ) معصومة. [ م َ م َ] ( ع ص ) مؤنث معصوم. ج ، معصومات. ( ناظم الاطباء ).
معصومه. [ م َ م َ / م ِ ] ( از ع ، ص ) تأنیث معصوم. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). || ( اِ ) از اعلام زنان است. ( ناظم الاطباء ). نامی از نامهای زنان. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).
معصومه. [ م َ م َ ] ( اِخ ) ( حضرت... ) لقب فاطمه دختر حضرت موسی بن جعفر ( ع ) است و مزار او در قم زیارتگاه شیعیان است. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). و رجوع به فاطمه دختر موسی بن جعفر شود.

معنی کلمه معصومه در فرهنگ عمید

معصوم (زن ).

معنی کلمه معصومه در فرهنگ فارسی

مونث معصوم
۱ - ( اسم ) مونث معصوم . ۲ - ( اسم ) نامی است از نامهای زنان .

معنی کلمه معصومه در فرهنگ اسم ها

اسم: معصومه (دختر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: maesume) (فارسی: معصومه) (انگلیسی: maesume)
معنی: بی گناه، معصوم، لقب حضرت فاطمه ( معصومه ) خواهر امام رضا ( ع )، معصومه: از معصوم به معنی بی گناه و مصونیت یافته و نگاه داشته شده از گناه است همچنین معصوم به کسی گفته می شود که دارای ملکه عصمت باشد، از پیامبر اکرم ( ص ) سوال شد، فما معنی المعصوم؟ معنی معصوم چیست؟ حضرت فرمودند: «المعتصم بحبل الله و حبل الله هوالقرآن، لایفترقان الی یوم القیامه» معصوم کسی است که به ریسمان الهی چنگ بزند وآن ریسمان الهی قرآن است که تا روز قیامت از هم جدا نمی شوند، در عقاید ما شیعیان چهارده معصوم ( ع ) از ملکه عصمت برخوردارند یعنی وجود آن ها در دریای معارف الهی مستغرق است بقول مولوی: ظاهرش گم گشت در دریا ولیک ذات او معصوم و پابرجاست نیک معصومه نام دختر امام موسی کاظم ( ع ) است که گنبد و بارگاه او در شهر مقدس قم خورشید معرفت علوی در کشور ایران اسلامی است و مردم ولایت مدار ایران پروانه وار به دور شمع وجود مبارک او در گردش اند و به برکت آن بزرگوار بزرگترین مرکز فقاهت و تربیت و تعلیم علمای دین و شریعت در جهان شکل گرفته است، هر کس نام دخترش را معصومه بگذارد و قلباً او را به حریم عصمت حضرت معصومه ( س ) بسپارد از طهارت و پاکی اخلاقی و صفای قلب دختر خود در طول زندگی بهره ها خواهد برد هر که را معصوم نامش می نهند شیر عصمت را به کامش می دهند شــرط آنکه غایتـــی اندر جهان نــبود او را جـز خــدای مهـــربان، ( عربی ) ( مؤنث معصوم ) ( در قدیم ) زن بی گناه و پاک معصوم، ( در اعلام ) لقب حضرت فاطمه ( معصومه ) خواهر گرامی امام رضا ( ع )، مؤنث معصوم، بی گناه و پاک

معنی کلمه معصومه در دانشنامه آزاد فارسی

معصومه (س). رجوع شود به:حضرت معصومه (س ) ( ـ قم ۲۰۱ق)

معنی کلمه معصومه در ویکی واژه

منسوب به معصوم.
از اسامی زنانه ایرانی اسلامی.
کلمه‌ی عربی به معنی پاک و مبرا از گناه.

جملاتی از کاربرد کلمه معصومه

افراد مختلفی چون معصومه ابتکار در پی صدور این حکم در رسانه‌های اجتماعی از آقامیری حمایت کردند.
پس آنگه عزم شد سلطان دین را هم آن معصومهٔ پرهٔ‌نشین را
این بارگه که چرخ بر رفعتش گم است فخر البقاع بقعه معصومه قم است
معصومه ی پاک، کش پدر بود معصوم نهم، امام هفتم
معصومهٔ زمان که نبات زمانه‌اند از احتسا عصمت او عصمت احتساب
آستان مقدس حضرت معصومه، نهادی است که نظارت بر ساختمان‌ها و موقوفات و تشکیلات اداری حرم فاطمه معصومه را عهده‌دار است. این نهاد در قم قرار دارد. فهرست ساختمان‌های این نهاد عبارتند از:
با توجه به این که سال جاری نخستین سالی است که روز ولادت حضرت معصومه(س) به عنوان روز ملی دختران به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده‌است، مراسم بزرگداشت این روز در نمایندگی‌های استانی سازمان ملی جوانان و با مشارکت اعضای سازمان‌های مختلف در سراسر کشور برگزار شد و از دختران جوان برگزیده و نخبه تقدیر به عمل آمد. سرویس «جوانان» ایسنا[پیوند مرده]
یارب آن معصومه با خیرالنسا محشور باد مسندش بی‌نور اگر شد مرقدش پرنور باد
مرا اخت فرخنده معصومه نام کز و مهر و مه نیکوی کرده وام
صبا سوی مدینه رو ز یاری به معصومه بگو با آه و زاری
محمد مؤمن در یکم دی ماه ۱۳۹۷ در یکی از بیمارستان‌های قم بستری شد و در ۲ اسفند ۱۳۹۷ در سن ۸۱ سالگی درگذشت ودر حرم فاطمه معصومه به خاک سپرده شد.
فاضل تونی در تهران درگذشت و در مقبره شیخان قم نزدیکی حرم فاطمه معصومه به خاک سپرده شد.
هوای روضه پاک تو رخصتم زان داد که داشت درگه معصومه قمم در کار
حرم شاهچراغ در شیراز به عقیده شیعیان آرامگاه احمدبن موسی فرزند ارشد موسی کاظم، امام هفتم شیعیان است. در ایران این حرم پس از حرم علی ابن موسی الرضا و فاطمه معصومه، سومین حرم پراهمیت برای شیعیان محسوب میشود.
حرم احمد ابن موسی مشهور به شاه‌چراغ، مجموعه آرامگاهی در مرکز شیراز است که بنا بر اعتقاد شیعیان، احمد بن موسی، پسر ارشد موسی کاظم، امام هفتم شیعیان و همچنین محمد بن موسی، از برادران علی بن موسی الرضا، در آن دفن شده‌است. این حرم پس از حرم علی بن موسی و فاطمه معصومه، سومین حرم پراهمیت برای شیعه در ایران به‌شمار می‌آید. او در راه پیوستن به برادر خود به سوی خراسان سفر نمود ولی در راه توسط افراد مأمون خلیفه عباسی در شهر شیراز کشته شد.
بر سر آن قبر پنداری به الفاظ سروش از زبان حال آن معصومه می‌آمد به گوش
معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست که دوبار این جزیره را به بخش خصوصی واگذار کرده‌است، با رد موضوع واگذاری جزیره آشوراده اعلام کرد: «تنها ۱۰ درصد آشوراده مربوط به گردشگری طبیعی است و واگذاری این منطقه به هیچ وجه ممکن نیست، چرا که جزو اراضی ملی است. همچنین چهارچوبی در خصوص گردشگری طبیعی در منطقه آشوراده مشخص شده و فعالیت‌های سنگین نظیر دخل و تصرف و تخریب به هیچ وجه صورت نمی‌گیرد و سازمان محیط زیست اجازه چنین اقدامی را نخواهد داد.»
فیلمی مستند در رابطه با زنان اسیدپاشی شده در ایران توسط کارگردان ایرانی کانادایی بانو سونا مقدم با نام معصومه ساخته شده‌است که به زندگی و آسیب‌های قربانیان اسیدپاشی در ایران می‌پردازد.
شکر دگر که در حرم آن جهان پناه ضایع نگشت خدمت معصومهٔ جهان